سایر موضوعات

شفاف سازی شورای رقابت در مورد قیمت گذاری خودرو/ ادعاهای مطرح شده را تکذیب می کنم

در حالی که برخی رسانه ها از تصویب شورای رقابت مبنی بر آزادسازی قیمت خودروهای تولیدی مازاد از تعهدات خودروسازان خبر می دادند، رئیس شورا این موضوع را رد کرد و به صراحت اعلام کرد که تمرکز ما بر افزایش تولید و به تبع آن افزایش تولید خواهد بود. افزایش عرضه ، که طبیعتاً منجر به کاهش قیمت می شود و در آزاد شدن و افزایش قیمت خودروی پرتولید شکی نیست.

به گزارش ای بی اس نیوز، شورای رقابت روز سه شنبه هفته گذشته در شصت و سی و دومین جلسه خود تغییراتی را در دستورالعمل قیمت گذاری خودرو اعمال کرد و بر این اساس اعضای شورای رقابت چهار تغییر در روند قیمت گذاری انجام دادند. حمایت از خانواده، جمعیت و صاحبان خودروهای دست دوم. آنها سیستم و اختیار یکپارچه را برای پیشنهاد تنظیم بازار بر اساس کف عرضه در بخشنامه 543 اجرا کردند.

بر این اساس اصلاحاتاز این پس کنترل شورا در خصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، خلفی و وزارت حراست موظف است قیمت های محاسبه شده توسط سازمان حمایتی را اصلاح کند ارتباط برقرار کرد آهسته اگر شورای رقابت متوجه مشکلی در اجرا شود، وارد عمل می شود.

پس از پایان این شرایط، بحث تغییر رئیس قیمت گذاری خودرو و انتقال آن از شورای رقابت به وزارت امنیت مطرح شد. در این خصوص باید تاکید کرد که با توجه به تاکید صریح شورای رقابت، شورا از بازار خودرو خارج نشده و اجرای بخشنامه 543 مانند گذشته با نظارت شورای رقابت ادامه دارد. .

ما در مورد راه های افزایش تولید و عرضه صحبت می کنیم. بدون افزایش قیمت!

در واقع همین الان است که وزارت حراست موظف است قیمت محاسبه شده توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را ابلاغ کند.

اما مشکل اصلی از لحظه ای شروع می شود که برخی رسانه ها مصاحبه با سخنگوی شورای رقابت را اشتباه تفسیر کردند و اعلام کردند «در نهایت شورای رقابت موافقت کرد خودروسازان خودروهای مازاد طرح تولید را در بازار حاشیه بفروشند. قیمت در صورت افزایش تولید».

اما این موضوع مطلقا صحت ندارد و سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت در گفت وگو با ای بی اس نیوز، ضمن تکذیب مطالب منتشر شده و مطرح شده در برخی رسانه ها، تصریح کرد: همه بحث ها بر روی راهکارهای افزایش تولید و عرضه بوده است. که طبیعتاً منجر به کاهش قیمت می شود. بنابراین بحث افزایش قیمت و فروش خودروهای مازاد با قیمتی غیر از مصوبه مطرح نیست.

وی تصریح کرد: تمرکز بر افزایش تولید و در نتیجه افزایش عرضه است که منجر به کاهش قیمت در بازار آزاد می شود نه افزایش.

این رئیس شورای رقابت نیز در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت:

«هیچ مجوز مشروط یا بدون قید و شرط افزایش قیمت خودرو از طریق افزایش یا کاهش عرضه خودرو از سوی شورای رقابت صادر نشده است. تفاسیر احساسی و غیردقیق تنها منجر به التهاب بازار و از دست دادن افراد می شود. همه ما چه گویندگان و چه صدا و سیما باید بیشتر مراقب باشیم.

شفاف سازی شورای رقابت در مورد قیمت گذاری خودرو/ ادعاهای مطرح شده را تکذیب می کنم

گفتنی است این برداشت نادرست برخی رسانه ها و دامن زدن به شایعات از زمانی آغاز شد که سخنگوی شورای رقابت در گفت و گوی تصویری اعلام کرد: قیمت گذاری و تنظیم بر اساس قیمت بوده است. اتفاقات و التهاباتی که در بهمن ماه سال گذشته در بازار رخ داد به ما اجازه نداد با چند ابزار نسبت به قیمت گذاری اقدام کنید؛ اما خوشبختانه اکنون یک بند اضافه شده که این ابزار نیز کمی وارد فرآیند نظارتی شده است.

دادگستری توکلی تصریح کرد: در واقع اگر محصولی به کف عرضه برسد و تولید آن به حد نصاب برسد، مشوق تولید و عرضه بیشتر می شود؛ در واقع اگر محصولی به کف عرضه برسد و تولید آن به حد نصاب برسد، مشوق تولید و عرضه بیشتر می شود. این افزایش عرضه باعث کاهش قیمت ها می شود.

سخنگوی شورای رقابت تاکید کرد: در فرآیند قیمت گذاری خودرو، وزارت حریم خصوصی می تواند و مختار است بر اساس طرح ها و اسنادی که دریافت کرده به شورای رقابت پیشنهاد دهد. این پیشنهاد مجدداً در شورای رقابت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در صورت تایید اعضای شورای رقابت به تصویب می رسد.

بر اساس این گفت و گو، سخنگوی شورای رقابت در گفت و گو با ای بی اس نیوز، تاکید بر افزایش تولید و عرضه و تاثیر آن بر کاهش قیمت ها را مبنای مصاحبه فوق عنوان کرد. نه اینکه خودرویی که به دلیل تعهدات خودروساز مازاد تولید دارد، قرار باشد بتواند قیمت آزاد بگیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا