شفافیت و بهبود عملکرد شرکت های دولتی به لطف موفقیت حسابرسی سنتی
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز و به نقل از وزارت اقتصاد، قدرت الاسماعیلی رئیس کل سازمان حسابرسی در بحث اقدامات، رویکردها، اهداف و دستاوردهای این سازمان اعلام کرد: بر اساس قانون، وظیفه سازمان حسابرسی مسئول تامین نیازهای اساسی دولت در حوزه حسابرسی و ارائه خدمات مالی است. جذب نیروی انسانی یکی از چالشهای این سازمان بوده است، چرا که این سازمان سالهاست جذب نیرو نمیکند، با همه اینها نیروهای متخصص سازمان نیز بازنشسته شدهاند و با کمبود شدید نیروی متخصص در این حرفه مواجه شده است.
این کمبود نیروی انسانی فشار کاری زیادی را به همکاران ما وارد کرده است. بنابراین برای جذب 160 نفر اقدام کردیم، هرچند مراحل اداری طولانی بود، اما خوشبختانه به خوبی پیش می رود. این روند از سال 1398 آغاز شده و تاکنون حدود 60 درصد از نیروهای درخواستی ما در سازمان جذب شده اند، اما هنوز درخواست ما به طور کامل محقق نشده است.
اسماعیلی گفت: کمبود نیرو چالشی اساسی برای دستگاه حسابرسی که دستگاه نظارتی قوه مجریه است، است. زیرا همیشه باید یک برنامه استخدام منظم داشته باشید، زیرا کارمندان حرفه ای دائما در حال بازنشستگی یا استعفا هستند. از سوی دیگر، نیروهای جدید باید مراحل آموزشی دو ساله را طی کنند تا نیروها به صورت تخصصی وارد عرصه حسابرسی موثر و کارآمد شوند.
کندی جذب و آموزش کارکنان در حرفه حسابرسی برای ما یک چالش بوده است، اما نیازهای بخش دولتی (به ویژه شرکت های دولتی) در حوزه خدمات حسابرسی نسبت به گذشته افزایش یافته است. با توجه به اینکه سرمایه سازمان حسابرسی نیروی انسانی است، بنابراین اگر نتوانیم نیروی انسانی کارآمد و با کیفیت کافی داشته باشیم، بدون شک بر عملکرد و کیفیت حرفه حسابرسی تأثیر خواهد گذاشت.
مدیرعامل سازمان حسابرسی ادامه داد: نکته دیگر این است که بخش خصوصی حرفه حسابرسی رقیب ما است، زیرا بخش غیردولتی در حوزه حقوق و مزایا بسیار راحت تر عمل می کند و با ایجاد جذابیت ( حمایت اجتماعی، حقوق و مزایای کافی)، بازیکنان متخصص را جذب می کند. و نقاط قوت موثر سازمان. از سوی دیگر، به دلیل محدودیت های ناشی از مقررات عمومی، سازمان حسابرسی در ایجاد این جذابیت (حقوق، مزایای اجتماعی و حمایت اجتماعی) در حفظ نیروها محدودیت دارد.
تلاش می کنیم نیروهای با کیفیت و نخبه را از حرفه حسابرسی به سازمان جذب کنیم.
وی گفت: اگر بتوانیم با برنامه ریزی و حمایت مجمع عمومی سازمان روند جذب نیروهای با کیفیت و نخبه را تسهیل کنیم به نتیجه مطلوبی دست خواهیم یافت. نکته دوم این است که حسابرسان در صورتی می توانند موفق باشند که به این حرفه علاقه مند باشند و برای کسب دانش و تجربه در محیط کار تلاش کنند.
موضوع سوم در مورد استخدام این است که در انتخاب پرسنل اختیارات لازم را داشته باشیم تا فرد را بر اساس اهداف سازمان ارزیابی کنیم و ببینیم که آیا این فرد می خواهد 30 سال در این نهاد نظارتی کار کند، آیا می شود. برای مدت طولانی موثر است. و موثر باشد یا نه! اگر این کار موثر نیست، در همان ابتدا باید از جذب او خودداری کنیم، اگرچه امروزه مصاحبه ها در فرآیند جذب موثر است، اما هدف ما را برآورده نمی کند و متاسفانه این روش جذب برای حرفه حسابرسی مناسب نیست. .
اخذ مجوز کار منوط به بررسی ساختار سازمانی است و اکنون در مرحله بررسی هستیم
خوشبختانه وزیر محترم اقتصاد بسیار از این سازمان حمایت کرده و در جلسات متعدد تاکید کرده اند که به درخواست های ما در خصوص جذب نیروی انسانی عمل شود. امسال پیگیری این موضوع را به من محول کردند، در این زمینه مکاتبه کردیم و راهکارهایی برای تغییر قوانین و مقررات ارائه کردیم و مسئولیت تصویب ساختار سازمانی را بر عهده داشتیم. البته ساختار سازمانی ما قبلاً تصویب شده است. اما چون بیش از پنج سال از تصویب آن می گذرد، ساختار سازمانی نیاز به بازنگری دارد، اکنون در مرحله بازنگری هستیم و منتظر هستیم تا مراجع ذیصلاح ساختار جدید ما را تایید کنند تا بتوانیم مجوز کار را بگیریم.
وی با تاکید بر اینکه شایسته سالاری مبنای ارتقاء در سازمان حسابرسی است، گفت: همکاران جذب شده در سازمان در طول سال مورد ارزیابی قرار می گیرند و هر سه سال یکبار آزمون کتبی گرفته می شود و ارتقای آنها به رتبه بالاتر منوط به موفقیت در این زمینه است. . اینها تست های تخصصی هستند.
در سازمان حسابرسی ارتقای کسانی که توانایی و کیفیت کار خود را دارند و علاقه زیادی به حسابرسی دارند بسیار مهم است. اگر یک نیروی بی کیفیت بخواهد پست های بالایی را اشغال کند، طبیعی است که به حسابرسی آسیب می رساند. سازمان و اهداف آن و این رویه جایی در سازمان ندارد. از آنجایی که معیار ارتقاء در سازمان حسابرسی همواره شایسته سالاری است، در کمیته ارتقای سازمان حسابرسی، نتایج ارزیابی کارکنان و دستاوردهای آنان رصد می شود. ما هر سه ماه یکبار نقاط قوت را ارزیابی می کنیم، یعنی علاوه بر آزمونی که در پایان سال برگزار می کنیم، چهار بار کارمندان حرفه ای را ارزیابی می کنیم. فکر نمی کنم هیچ ارگان دولتی هر سه ماه یکبار کارمندان خود را ارزیابی کند، اما ما این کار را انجام می دهیم و موضوع بسیار مهمی است و از این منظر سازمان حسابرسی با سایر دستگاه ها متفاوت است.
در تعریفی که در سازمان داریم حسابرسی شغل نیست بلکه حرفه است یعنی اینطور نیست که کارمند بیاید پشت میز بنشیند و وقت تلف کند اگر کار نکند سقوط می کند. پشت سر استراحت! بنابراین هر همکار فعال و با تجربه سازمان حسابرسی می تواند از مافوق خود پیشی بگیرد.
وی در پاسخ به این سوال که پس از 29 ماه فعالیت دولت سیزدهم; سازمان حسابرسی چه دستاوردی داشته است؟ وی گفت: به جرات می توانم بگویم که سازمان حسابرسی در 29 ماهه دولت سیزدهم پرچمدار انجام ممیزی های فناوری اطلاعات و استفاده از فناوری اطلاعات در حسابرسی کشور بوده است. از ابتدای دولت سیزدهم با حمایت و تاکید وزیر محترم اقتصاد شاهد پیشرفت چشمگیری در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات در حسابرسی بوده ایم.
رئیس سازمان حسابرسی گفت: چک های حسابرسی به صورت دستی و سنتی انجام می شد، اما در آن زمان در شرکت ها و واحدهای بزرگی مانند بانک ها و بیمه ها که تراکنش های مالی قابل توجهی دارند، تست ها و کنترل هایی تعریف شده و فناوری های نوین در حال انجام است. به منظور افزایش سرعت و کیفیت حسابرسی مورد استفاده قرار گرفت و در این مدت موفق به انجام 83 کنترل حسابرسی در 13 بانک مورد حسابرسی شدیم.
وی ادامه داد: پیش از این تمامی این بررسی های ممیزی به صورت دستی و با سرعت بسیار پایین و با اطمینان کمتر انجام می شد. اما از آنجایی که ما از فناوریهای جدید برای انجام تستهای حسابرسی و کنترلهای حسابرسی استفاده کردهایم، این قانون به ما اطمینان بیشتری داده است. زیرا 100% داده ها تست شده است. در مورد شرکت های بیمه، حدود 77 چک حسابرسی و همچنین در 12 بانک. در 65 سال مالی، کمک های صندوق ضمانت سپرده ها را رصد کرده ایم، همه اینها را با روش های کامپیوتری انجام داده ایم که موفقیت بزرگی است.
absnews