برای دستیابی به یک اقتصاد با ثبات، کارآمد و پویا، دولت ها باید ظرفیت نظارت، برنامه ریزی و اجرای برنامه ها در حوزه اقتصادی را داشته باشند و موضوع نظارت، برنامه ریزی و اجرا در ابعاد مختلف با مقوله شفافیت اقتصادی پیوند خورده است. فضا. .
به گزارش ای بی اس نیوز، در کشورهای پیشرو به دلیل وابستگی به درآمد مولد جامعه و مالیات، دولت برای به حداکثر رساندن و مهمتر از آن تداوم نیاز به آگاهی بالایی از فضای کسب و کار، تجارت دولتی و دارایی دارد. درآمد او این امر از طریق کسب اطلاعات و رصد دقیق جریان های اقتصادی امکان پذیر است و با توجه به احساس این ضرورت، سامانه های مختلفی به منظور شفاف سازی اطلاعات اقتصادی در این کشورها پیاده سازی و راه اندازی شده است و همگام با توسعه فناوری، شکل و شکل آن به وجود می آید. فرمت نیز جامع تر و به روز شده است.
اما علیرغم اینکه در بند 19 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بر «روشنسازی اقتصاد، سلامت آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیتها و حوزههای فسادآمیز در حوزههای پولی، تجاری، ارزی و…» تاکید شده است. اما در کشور ما که اقتصاد آن مبتنی بر منابع طبیعی است، به دلیل وابستگی کم دولت به اقتصاد ملی و امور مردم، نیاز به ایجاد بسترهای لازم برای رصد اطلاعات اقتصادی نبوده است. به شدت احساس شد
یکی از ملزومات توسعه این است که دولت ها آگاه شوند که شفافیت اطلاعاتی، بستر درآمدزایی پایدار برای دولت است و در نهایت دولت را از وابستگی به درآمدهای نفتی نوسان، موقت و مخل رها می کند.
همچنین باید توجه داشت که منافع مالی ناشی از افزایش شفافیت اطلاعاتی منحصر به دولت نیست و می تواند برای سایر نهادها نیز در نظر گرفته شود. به عنوان مثال سامانه های ثبت تردد درون شهری و درون شهری به لطف امکان کشف مکانیزه تخلفات می تواند منبع درآمدی برای شهرداری ها، راهداری ها و سایر دستگاه های مرتبط باشد.
شفافیت در تجارت خارجی
از جمله اقداماتی که اخیراً در کشورهای توسعه یافته انجام شده است، ایجاد «شجره نامه الکترونیکی کالاها» است. این بدان معناست که تمامی کالاها در تمامی مراحل مربوط به مواد اولیه اولیه، فرآیند تولید، ذخیره سازی، توزیع و مصرف نهایی نظارت و رهگیری می شوند.
به عبارت دیگر، برای هر واحد کالا، شناسنامه فرآیند تولید، توزیع و مصرف برای ثبت و ثبت گردش کالا، تغییرات کیفیت کالا (ارزش افزوده) و گردش حاصل از ارزش پولی ایجاد میشود. با این شفافیت و مستندسازی، سیاست های مالیاتی و نظارتی دولت با دقت و دقت بالاتری اجرا خواهد شد.
افزایش سطح اشتغال و کاهش آسیب های اجتماعی
کنترل دولت بر جریان های اقتصادی نه تنها باعث افزایش درآمد دولت می شود، بلکه به دلیل نیاز دولت به حفظ آن درآمد، باعث می شود دولت با انواع فساد و رانت خواری مبارزه کند. زیرا با افزایش امنیت کسب و کار و تشویق مردم به تولید است که چرخه درآمدهای دولتی (به دلیل مالیات های بخش خصوصی) متوقف نمی شود. به عبارت دیگر، شفافیت اقتصادی یک بازی برد-برد هم برای بخش دولتی و هم برای بخش خصوصی است. اما متأسفانه به دلیل نبود سیستم شفافیت اطلاعات، آنچه امروز در کشورمان شاهد آن هستیم، یک اتفاق کاملاً متناقض است.
احراز هویت و عدم انکار در فضای مجازی
همچنین با رشد روزافزون تعاملات الکترونیکی و توسعه تجارت الکترونیک، چالش اعتماد به «تعاملات الکترونیکی و صحت اسناد الکترونیکی مبادله شده» چالش جدیدی را در این حوزه تشکیل می دهد. اعتماد و امنیت در فضای مجازی نیازمند زیرساختی مطمئن و قابل اعتماد است که در نظام حقوقی کشورهای شاغل پذیرفته شده باشد.
نیاز به شفافیت در حوزه جریان های پولی
جریان پولی که به عنوان وسیله ای برای تسویه معاملات استفاده می شود باید به صورت یکپارچه در سراسر کشور مستند شود تا برداشت یا سپرده گذاری وجوه را بتوان به معامله کالا، خدمات، دارایی یا استقراض و مالی نسبت داد. جریان های مشکوک به پولشویی، از جمله تعیین مبدا، مقصد، مقدار و هدف انتقال وجوه به موقع شناسایی شده است.
به طور خلاصه، شفافیت حوزه های بسیاری را در بر می گیرد که مهمترین آنها شفافیت ورود و خروج کالا به اقتصاد (تولید، بازیافت، صادرات و واردات)، شفافیت در حوزه ثبت موقعیت جغرافیایی (حمل و نقل و ذخیره سازی) است. کالاهای داخل کشور به منظور جلوگیری از قاچاق کالا، شفافیت در زمینه ثبت تغییرات مالکیت و معاملات کالاها، خدمات و دارایی های داخل کشور و شفاف سازی حوزه های خدماتی مهم و موثر از جمله: بهداشت، آموزش عالی، آموزش و پرورش. ، به طور خلاصه
پاشنه آشیل طرح های توسعه ملی
نبود اطلاعات کافی، دقیق و به موقع دولت فعلی و گذشته را با مشکلاتی از جمله افزایش قیمت نهایی در سیستم توزیع و تولید، انحراف امکانات تولید، اقتصاد غیررسمی، قاچاق و احتکار، لزوم مداخله مستقیم در تنظیم مقررات مواجه کرده است. بازار کالاهای اساسی مصرفی و کالاهای واسطه ای با نگرانی از ذخایر کالاهای استراتژیک و انحراف یارانه ها به سمت شرکت های تولیدی و خدماتی مواجه شده است.
بنابراین مستندسازی و شفاف سازی اطلاعات اقتصادی می تواند بخش قابل توجهی از این شکاف ها و محدودیت ها را برطرف کند و ایجاد سامانه شفافیت اطلاعات اقتصادی تنها یکی از اولین گام ها برای رسیدن به شفافیت در جهت کسب و پردازش اطلاعات است و آنچه می تواند دستاورد کامل را تضمین کند. شفافیت و بقای آن در یک حوزه، طرحی از فرآیندهای مناسب برای به روز رسانی و نظارت مستمر اطلاعات، تلاقی و به اشتراک گذاری اطلاعات با سایر سیستم های حاکمیتی است.
انتهای پیام