جمعه , ۲ خرداد ۱۴۰۴

سیگنال ناخوشایند اپل به بازار خودروهای برقی

لغو ناگهانی برنامه خودروهای الکتریکی اپل یک نشانه ناامیدکننده برای بازار خودرو است، اما در عین حال، یک اتفاق خوشایند برای خودروسازان است.

به گزارش ای بی اس نیوز، با تصمیم این غول تولیدکننده لوازم الکترونیکی مبنی بر لغو برنامه تولید خودروهای برقی، تهدیدی برای بازار اشباع خودروهای برقی برطرف شد و خودروسازان تسلا و دیترویت می توانند نفس راحتی بکشند.

طی سال گذشته، شرکت ایلان ماسک قیمت خودروهای خود را کاهش داده و نسبت به کاهش تقاضا هشدار داده است، در حالی که خودروسازان سنتی مانند جنرال موتورز و شرکت فورد موتور سرمایه گذاری خود را به تعویق انداخته و برنامه های تولید خود را رها کرده اند. آنها اکنون یک رقیب کمتر برای ترس در بخش شلوغ و نامطمئن دارند. به خصوص که یک شرکت فناوری با 61 میلیارد دلار پول نقد کنار کشیده است.

مایک رمزی، تحلیلگر گارتنر، گفت: «احتمالاً خودروسازان راحت شده اند.» ورود اپل به بازار از همان ابتدا آنها را ترساند.

خروج اپل از بازار خودروهای الکتریکی قبل از اینکه واقعاً شروع به کار کند، نشان می دهد که این عرصه چقدر دشوار شده است. وسایل نقلیه الکتریکی هنوز برای اکثر مصرف کنندگان بسیار گران هستند و زیرساخت شارژ در ایالات متحده توسعه نیافته است.

بر اساس پیش‌بینی‌های بلومبرگ، انتظار می‌رود فروش خودروهای برقی در سال جاری تنها ۹ درصد رشد کند، پس از رشد سالانه ۶۵ درصدی در سه سال گذشته. این بدان معناست که هر شرکت عاملی برای جذب حدود 10 درصد از خریداران جدید در بازار ایالات متحده مبارزه خواهد کرد.

استارت‌آپ‌های الکترونیک در حال حاضر در میان فروش کم و زیان‌های سنگین برای بقا در تلاش هستند. خودروساز «ریویان» انتظار تولید پایدار در سال جاری را دارد و تصمیم خود را برای اخراج کارکنان اعلام کرد. این خبر منجر به بیشترین افت در سهام «ریوان» شد. شرکت خودروسازی گروه لوسید امسال تنها 9000 خودرو تولید خواهد کرد که این شرکت را در وضعیت مالی ضعیف تری قرار خواهد داد.

هلدینگ گلوبال هرتز ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد 20000 خودروی دوگانه سوز معادل یک سوم ناوگان خودروهای الکتریکی ایالات متحده را به دلیل تقاضای ضعیف، استهلاک سریع و هزینه های تعمیر به فروش برساند. این حرکت با پذیرش اولیه خودروهای الکتریکی توسط هرتز از تسلا و سایر خودروسازان در تضاد بود.

در حالی که جنرال موتورز به دلیل مشکلات تولید برای تولید خودروهای الکتریکی با مشکل مواجه شده است، فورد شاهد کاهش شدید تقاضا بوده و برنامه های سرمایه گذاری خود را کاهش داده است. جنرال موتورز قصد دارد یک کارخانه وانت برقی در خارج از دیترویت افتتاح کند. مرسدس بنز آلمان نیز از برنامه خود برای فروش فقط خودروهای برقی تا سال 2030 صرف نظر کرده است.

جف شوستر، معاون جهانی تحقیقات خودرو در شرکت مشاوره گلوبال دیتا، می گوید اقدام اخیر اپل نمونه دیگری از این است که چگونه صنعت فناوری تغییرات اساسی در بخش خودرو را دست کم می گیرد. همه در این دنیا به ماشین نگاه می کنند و فکر می کنند: “اوه، این دایناسورها، ما می توانیم سوار آنها شویم، آسان است، چه چیزی می تواند اینقدر سخت باشد؟” ما گوشی می‌سازیم و همه این فناوری‌ها را داریم، می‌توانیم بازار خودرو را در اختیار بگیریم.»

شوستر در مصاحبه‌ای گفت: «نه بار از هر 10 مورد، اکثر آن‌ها آن را کمی دشوارتر و مطمئناً پویاتر و پیچیده‌تر از آنچه انتظار داشتند، می‌دانند.»

سایر ناظران بازار نظر متفاوتی داشتند. یوخن سیبرت از JSC Automotive، یک شرکت مشاوره مستقر در سنگاپور، گفت: «این یک شمشیر دولبه برای خودروسازان است. از یک طرف، اپل یک تهدید مستقیم نیست، اما از طرف دیگر، اگر اپل بگوید صنعت خودروسازی نامناسب است، همه را تحت تاثیر قرار می دهد. هر خودروسازی باید برای سرمایه گذاران جالب باشد و اگر اپل آن را تایید نکند، خوب نیست. اگر بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری دنیا می‌گوید ماشین‌ها باحال نیستند، پس چرا هنوز به ماشین‌ها زحمت می‌دهید؟

به هر حال، برخی از این تحلیلگران بر این باورند که تسلا می تواند بیشترین سود را از تغییر نظر اپل ببرد. به گفته رمزی، آخرین چیزی که ماسک می‌خواست، یک سال پس از کاهش ۲۵ درصدی یا بیشتر قیمت خودروهایش، یک رقیب دره سیلیکون با همان جذابیت تکنولوژی بالا بود. فرمود: قطعاً آنها بزرگترین ضعف را داشتند.

ماسک روز سه شنبه این حرکت را با انتشار یک ایموجی سلام و یک سیگار در سایت شبکه اجتماعی X جشن گرفت.

لی شیانگ، مدیرعامل خودروساز چینی لی اتو نیز پس از انتشار این خبر وارد شبکه های اجتماعی شد و در حساب کاربری خود در ویبو نوشت: کنار گذاشتن خودروسازی و تمرکز بر هوش مصنوعی یک استراتژی صرفا است که در زمان مناسب می رسد. او همچنین تاکید کرد که به هر حال هوش مصنوعی پیش نیاز ساخت یک ماشین خوب است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، براد هولدن، موسس شرکت جستجوی اجرایی هولدن ریچاردسون، گفت که خودروسازان اکنون به دنبال جذب برخی از استعدادهای ناخواسته اپل هستند.

انتهای پیام

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *