سایر موضوعات

سیاست وزارتخانه کاهش هزینه کل، افزایش تولید و جلوگیری از فروش بالای خودروهای مونتاژی است – اخبار صنعت و تجارت – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز | ای بی اس نیوز خبرگزاری ای بی اس نیوز


به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، برخی از رسانه های منتقد دولت مانند دموکراسی، اکو ایران و اقتصاد جهانی در مطلبی با عنوان «وزارت صمت آب پاکی به دست سازندگان خودروهای شخصی ریخت» ادعاهای کذبی کردند. باید پاسخ داده شود
سایت های یاد شده با انتقاد از حمایت وزارت حراست از مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت گذاری خودروهای مونتاژ شده، مدعی شدند که این امر منجر به کاهش دستوری قیمت خودروهای مونتاژی می شود.
در پاسخ باید تصریح کرد که سیاست اولیه وزارت حراست دولت سیزدهم در قبال خودروسازان بخش خصوصی نجات این شرکت ها از تعطیلی و بحران تولید بوده است. در مرحله اول برنامه، وزارت حراست دولت سیزدهم بر تثبیت جریان تولید متمرکز شد تا با افزایش مقیاس تولید، علاوه بر تامین نیازهای انباشته بازار طی سال‌های گذشته ظرفیت‌های تولیدی تعلیق شده قبلی تامین شود. دوباره راه اندازی شود.
در نتیجه سیاست های وزارت صمت در رسیدگی به مسائل تامین قطعات، مالی و ارزی، در سال 1401 تولید خودروسازان غیردولتی بیش از سال 1400 دو برابر شد و 103 درصد افزایش را به ثبت رساند. بنابراین چنین ادعایی مبنی بر بی توجهی وزارت صمت دولت سیزدهم به خودروسازان خصوصی کذب است و اگر همین سیاست های دولت قبل ادامه پیدا می کرد، معلوم نبود خودروسازی خصوصی در کشور فعال می شد یا خیر. رسانه ها می توانند در مورد قیمت محصولات خود موضع مثبت یا منفی اتخاذ کنند.
امسال نیز وزارت امنیت خاطرنشان می کند که با تکیه بر هم افزایی منابع داخلی و افزایش عمق ساخت داخل، نرخ ارز خودروهای مونتاژی را کاهش می دهد تا قیمت تمام شده این محصولات کاهش یابد.
در این میان عارضه قابل توجه صنعت خودرو کشور که ناشی از سیگنال های اشتباه در سیاست گذاری و قیمت گذاری دولت قبل بود، خروج خودروهای اقتصادی از خط تولید خودروسازان و روی آوردن به مونتاژ خودروهای خارجی با قیمت پایین بود. اهلی شدن عمق و حاشیه سود بالا
این در حالی است که تمامی بررسی های بین المللی نشان می دهد که قدرت صنعت خودرو کشور در بهره برداری از بازار در توسعه و فروش خودروهای اقتصادی با داخلی سازی بالا نهفته است.
از نظر قیمت، سیاست وزارت حراست این است که قیمت خودروسازان را رقابتی کند به گونه ای که تعصبات قبلی در قیمت گذاری برطرف شود و رابطه برد-برد بین خودروساز و مصرف کننده خودرو برقرار شود.
عدم داخلی سازی بالا در محصولات بسیاری از خودروسازان بخش خصوصی، عارضه مهمی است که هم از قوانین و هم از اجرای دستورالعمل های مربوطه ناشی می شود. همین مشکل در آموزش OEM هایی که عملا مونتاژکننده هستند و رسمی سازی داخلی سازی در سطح OEM ها وجود دارد، بنابراین تلاش شده است تا با بازنگری دستورالعمل های داخلی سازی و به کارگیری دقیق قوانین جاری (به ویژه فصل خاص) وضعیت داخلی سازی بهبود یابد. 98). اگرچه این شیوه اجرا شروعی سنگلاخ داشت، اما بدون شک در سال 1402 شاهد افزایش سطح داخلی سازی خودروسازان بخش خصوصی و به تبع آن کاهش ارز خواهیم بود.
وزارت امنیت ضمن حمایت از خط تولید خودرو با هرگونه سوء استفاده و گران فروشی مبارزه می کند و سال گذشته با پیگیری سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پرونده تخلف یکی از همین مونتاژکنندگان به تعزیرات ارجاع شد. که منجر به جریمه 14 هزار میلیارد تومانی برای گران فروشی می شود.و مبارزه با گرانی هیچ گاه با خلاقیت های رسانه ای منتقدان حکومت متوقف نمی شود.

absnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا