اجتماعی

“سگ خوار”؛ حیوانی که سگ می خورد/مستند محیطی طرفداران دارد • رکنا

فتح الله امیری که متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره فیلم مستند «سینما-غکریت» با فیلم «سگ خور» به کارگردانی مشترک نیما عسگری است، در گفتگو با ایلنا درباره موضوع این فیلم گفت: «سگ خور». «داستان روستایی را روایت می کند که در این حیوان به سگ ها حمله می کند و آنها را می خورد. در نتیجه اهالی این روستا به فعالان و دوستداران محیط زیست اطلاع می دهند که برای کمک به روستا مراجعه کنند.

وی ادامه داد: فعالان محیط زیست به ما توصیه کردند برای فیلمبرداری و مستندسازی ماجرا به روستا برویم. از آنجایی که حیوان مرموز هنوز سگ می خورد وارد این ماجرا شدیم و فیلمبرداری را تا مشخص شدن سرنوشتش ادامه دادیم.

این فیلمساز با اشاره به اینکه مستندهای زیست محیطی از گذشته مورد توجه مردم بوده است، سیر تحول این نوع مستند را برشمرد و خاطرنشان کرد: مستندهای زیست محیطی در ایران مانند سینمای جهان در حال پیشرفت هستند، البته این مشکل وجود دارد که ما عقب هستیم. اما ما قدم به قدم جلو می رویم و از نظر زیرساخت چیزی کم نداریم. البته در ایران مستندسازها بودجه کمی دارند که در کیفیت نهایی فیلم تاثیرگذار است.

امیری خاطرنشان کرد: از طرفی داستان در مستند محیطی هم قرار گرفت و ما در مستند سگ خوار به آن پرداختیم که باعث می شود مخاطب بیشتر با فیلم همراه شود و آن را تا ساعت 13:00 تماشا کند. پایان.

کارگردان مستند «تنهاوش» درباره تأثیر پخش فیلم مستند از تلویزیون گفت: در ایران مخاطبان مستند تلویزیونی بیشتر از سینما هستند و این در مورد همه مستندها صدق می کند نه فقط مستندهای محیطی، زیرا سینما ظرفیت محدودی دارد و بنابراین تاثیر جمعی مستند کاهش می یابد

امیری در بخشی دیگر از سخنان خود درباره حضور و اکران مستندهای محیطی در جشنواره ها گفت: اگر از منظری وسیع تر به موضوع نگاه کنیم، مستندهای محیطی خارج از کشور هم در جشنواره ها حضور دارند و هم در سینماها یا حتی شبکه های تلویزیونی و خانه این نمایش ها با بودجه بسیار بالا برای عموم تولید می شوند زیرا طرفداران خاص خود را دارند.

این مستندساز در پاسخ به این سوال که مستندهای محیطی در ایران چقدر پرمخاطب هستند، گفت: چند سال پیش با فیلم «در پادشاهی افعی دم عنکبوتی» در جشنواره سینما حقیقت شرکت کردیم که برنده جایزه شد. عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران. کرد یا مستند «هبرا» که با نیما عسگری ساخته بودیم در چهاردهمین دوره «سینما-غکریت» رتبه دوم مردمی را کسب کرد. چنین تجربیاتی و نحوه تماشای فیلم های محیطی توسط مخاطبان گویای همه چیز است.

کارگردان «در جستجوی پلنگ ایرانی» در پایان درباره تأثیر جشنواره «سینما گوریت» بر توجه مردم به مستند گفت: مخاطبان جشنواره «سینما گووریت» خاص‌تر و فرهنگی‌تر هستند. نسبت به سایر جشنواره ها، تماشای مستند توسط مخاطبان این جشنواره بسیار موثر است زیرا می دانند چه چیزی را ببینند و چه چیزی را انتظار داشته باشند.



رکنا نیوز

اخبار خبرگزاری رکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا