طرح یکپارچه سازی حاکمیت انرژی در دست بررسی است

بگی نژاد: شاید مجبور شویم جلوتر برویم و بعداً جمع بندی کنیم.
یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفت: طرح تجمیع حاکمیت انرژی در کمیسیون انرژی مجلس در حال بررسی است.
بیگی نژاد: در حال حاضر کمیسیون در مورد تکمیل آن صحبت می کند.
مجری: یعنی معلوم نیست مثلاً درآمد پس انداز این بخش در آنجا خرج شود و در موارد دیگر به همین ترتیب؟ بیگی نژاد: چون زیاد نیست نمی توانیم مثلا پارسال و پارسال بحث برق صنعتی در قانون فاینانس پروژه نیامده باشد. اینطور شد، بعد برایش مبلغی دیدند مثلاً سال اول هشت هزار میلیارد تومان، سال دوم 16 هزار میلیارد تومان. چون موضوع مشخص است می گوییم مثلا برق چه قسمتی از برق است؟ صنایع، چقدر؟ این مقدار. کجا خرج خواهد شد؟ در اینجا وقتی می گوییم باید یک سیستم تنظیم انرژی راه اندازی کنیم، نمی دانیم چقدر می تواند صرفه جویی کند، زیرا نمی دانیم چقدر می تواند صرفه جویی کند و چقدر برای کشور درآمد ایجاد می کند، بنابراین ما نمی توان با قطعیت گفت که این پول کجا می رود و کجا استفاده می شود.
مجری: همه باید با توضیحاتی که دادید موافق باشند.
بیگی نژاد: مثلاً برای بحث صرفه جویی در مصرف سوخت می توانیم به این نتیجه برسیم، از آنجایی که قانون حمایت از دانش بنیان ها وجود داشت، بگوییم بر اساس این قانون، شرکت های دانش بنیان که در حوزه اقتصاد فعالیت می کنند. با توجه به حمایت اولیه، میتوانیم بگوییم که اما نمی توان در مورد عدد عددی تصمیم گرفت.
مجری: در مجموع نمی توانید بگویید که مثلاً در حوزه تولید یا اشتغال هزینه می شود، آن هم چطور؟
بیگی نژاد: من چند مثال می زنم و خودتان قضاوت کنید. الان مجموعه نیروگاه هسته ای برق تولید می کند، یعنی ما در نیروگاه اتمی بوشهر حدود هزار مگاوات برق تولید می کنیم و به شبکه تحویل می دهیم. مدل تولید این برق متفاوت است، زیرا سوخت در اینجا سوخت اورانیوم است، سوخت نیروگاه های حرارتی مثلاً گاز یا گازوئیل یا گازوئیل و غیره است. قیمت این سوخت یارانه ای نیست، ما مقدار زیادی آن را وارد می کنیم و قیمت آن یارانه ای ندارد، بنابراین وقتی هسته ای تمام می شود، هزینه آن با نیروگاه حرارتی که گاز یا گازوئیل آن تقریبا رایگان است، متفاوت است. چه کسی مسئول تولید است؟ انرژی اتمی. چه کسی مسئول استفاده از آن است؟ وزارت نیرو در اینجا تفاوت هایی وجود دارد که قیمت این برق از جمله سوخت بدون سوخت هزینه شده است و چگونه است؟ این ثانیه به زمان نیروگاه حرارتی می رویم. نیروگاه حرارتی گاز را از شبکه دریافت میکند یا نفت کوره دریافت میکند یا گازوئیل دریافت میکند و با فرآیندی آن را به برق تبدیل میکند، چقدر کارآمد این کار را انجام میدهد؟ آیا مقدار روغن مصرفی برای او مهم است یا خیر؟ و تامین کننده کیست؟ وزارت نفت. مصرف کننده کیست؟ این وزارت نیرو است، باز هم اختلاف ایجاد می شود. اینکه این قیمت آنقدر ارزان است که وزارت نیرو به بازدهی توجهی نمی کند، این حرف هایی که من می زنم حرف وزارت نفت است. دنیا الان 55 درصد راندمان نیروگاهی دارد، مثلا ما 30 داشتیم و 40 خوردیم و خوردیم، بعضی ها 20 داشتند و خوردند. خوب انصاف نیست گازوئیل ارزان میگیرند و تقریبا مجانی است که هیچ دلی را نمی سوزانند آنجا دوباره تفاوت وجود دارد. من باید سخت کار کنم تا مطمئن شوم که اصلاً با بی تفاوتی اتفاق می افتد. از این طرف به قسمت قدرت می رسیم. نیرو میگه الان گیر کردم باید گاز بدی الان قطع نکن گازوئیل باید الان تحویل بده گازوئیل باید با اون درصد گوگرد بیاد وگرنه محیط جلوم میده. ببینید الان دستگاه های مختلف تامین انرژی در کشور وجود دارد اگر بخواهیم در مورد آب صحبت کنیم دوباره همینطور می شود، بنابراین آنچه کمیسیون انرژی به دنبال آن است این است که نقش تنظیم کننده بین وزارتخانه های مختلف و سازمان های مختلف در این زمینه چیست. میدان انرژی چه کسی باید آنها را تنظیم کند؟ آیا واقعاً وزارت نفت می گوید وزارت نیرو ناکارآمد است و گاز مجانی که به آنها می دهیم صحت ندارد؟ یا ممکن است تنظیم کننده ای بگوید که وزارت نیرو هم محدودیت هایی دارد، چون محدودیت هایی دارد، به این نتیجه رسیده است که همین مسیر را تا لحظه ای ادامه خواهد داد.
در این مرحله میتوان نتیجه گرفت که وزارت امنیت به کمک او در زمینه تامین قطعات یا افزایش کارایی او خواهد آمد. بنابراین پیشنهاد کمیسیون انرژی این است که یک رگولاتور به عنوان معاون رئیس جمهور باید نقش تنظیم انرژی را داشته باشد نه یکپارچه سازی، فرض کنیم همه باید یکی شوند، یعنی رگولاتور یکی باشد و حرفش را بپذیرد. حالا بریم سراغ سوخت. من یک عدد را به شما می گویم، اگر کسی ماشین حساب داشته باشد می تواند آن را محاسبه کند، فرض کنید ما ده میلیون ماشین داریم که تمایل دارند روزانه یک لیتر کمتر مصرف کنند، این مقدار زیادی است. یک لیتر کمتر را می توان مثلاً در طول سال تقریباً صد هزار میلیارد تومان مصرف کرد. این مقدار زیادی است
مجری: می خواستم از شما در مورد مزایای طرح و تاثیراتی که خواهد داشت بپرسم. این موارد را در قسمت اول صحبتتان خیلی خوب توضیح دادید. اکنون طرح در چه مرحله ای است؟
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، در برنامه بهارستان رادیو اختاز دکتر هادی بیگی نجد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، طرح یکپارچه سازی حاکمیت انرژی را بررسی کرد.
مجری: خیلی ممنون
بیگی نژاد: این چیزی است که همه بر آن اتفاق نظر دارند، هیچ کس اعتراضی ندارد، فقط نظر خود رئیس جمهور را ببینید. چون دستگاه ها همه از این استدلالی که ما می کنیم راضی هستند و فکر نمی کنم کسی اعتراضی داشته باشد.
مجری: ابتدا بفرمایید ایده طرح یکپارچه سازی حاکمیت انرژی از کجا آمد و موافقان این طرح به دنبال اصلاح و ایجاد چه مدلی در ساختار حاکمیتی هستند؟ انرژی کشور؟
مجری: هنوز تایید نشده است.
به کمیسیون انرژی مجلس
بیگی نژاد: این یک واقعیت است که قوه مجریه امانت است. بالاخره وظیفه مجلس قانون گذاری است، تدوین آیین نامه و نحوه اجرا در اختیار دولت است. ما می توانیم تعیین تکلیف کنیم، اما واقعیت این است که دولت متولی امر است، ما قانون گذاری می کنیم.
مجری: آیا تاکنون مخالفتی با این طرح وجود داشته است؟
بیگی نژاد: جلسات را با مدیران اجرایی به صورت کارشناسی ادامه دادیم اما به صورت رسمی به جلسه کمیته نیامدند.
مجری: موافقت کردند؟
بیگی نژاد: مثالی بزنم سال گذشته در بودجه 1400 که در سال 1378 بازنگری شد، سازمان انرژی اتمی گفت من در بودجه شلوغ تر از آن هستم که نمی توانم کل قیمت برق انرژی هسته ای با احتساب سوخت را بنویسم. من از این قضیه دفاع کردم و وزارت نیرو آمد مخالفت کرد، دولت هم مخالفت کرد و رد شد. یک سال بعد در سال 1400 که بودجه در سال 1401 بسته شد، همین آقایان دولت این را در لایحه دولت گذاشتند و گفتند کل قیمت شامل سوخت است. منظورم این است که مجلس تاکنون چندین بار نقش نظارتی داشته است، نه اینکه ما مجری نباشیم، اما اگر خود دستگاه های اجرایی نقش نظارتی داشته باشند، نتایج خیلی بهتری می گیریم.
مجری: آیا نظرات دستگاه های اجرایی گرفته شده است یا خیر؟
بیگی نژاد: بحثی داشتند و این بود که آقایانی از قوه مجریه که به دیدار ما آمدند و در جلسات صحبت کردند، گفتند که مثلاً بهینه سازی سوخت که الان در وزارتخانه است، اینطور نباشد. نفت، باید کاملا بسته شود و به معاونت نفتی برود. نه. ما می گوییم بهینه سازی باید در وزارتخانه ها بماند، همزمان با آموزش معاونت، چون این معاونت بازوی اجرایی می خواهد و ما بازوی اجرایی او هستیم. همانطور که گفتیم خیلی خوب بحث می کنیم حتی الان که طرح در مرحله مقدماتی بحث و تلفیق نظرات کارشناسی است حتما اعلام می کنیم بنابراین تا اینجا مخالفتی نشنیدم.
مجری: با روحیه طراحان آنچه در قسمت اول صحبت خود توضیح دادید، آیا می خواهید اثرات صرفه جویی و مدیریت مصرف برای توسعه تولید و اشتغال را در خود پروژه ببینید. یا آن را به دولت می سپارید؟