13:40 – 14 نوامبر 1403
علی اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سازمان بین المللی دریانوردی با هدف حفاظت از دریاها و آب های آزاد، ناوگان غیرنظامی را موظف به استفاده از سوخت کم سولفور برای تردد در دریاها کرده است در همین راستا در چهار سال گذشته این احتمال وجود دارد که تردد ناوگان تجاری در آب های آزاد بدون سوخت کم گوگرد وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: در نتیجه ایران در همین مدت پالایشگاه شازند اراک را به سوخت کم سولفور مجهز کرد اما بررسیها نشان میدهد که این سوخت سوخت کافی برای ناوگان دریایی کشور را تامین نمیکند.
الصفاعی گفت: در حال حاضر نفت کوره کم سولفور تولید شده برای ناوگان دریایی کشور کافی نیست. بنابراین باید تلاش کنیم این میزان تولید سوخت کم سولفور را به بیش از 5 میلیون تن برسانیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ایران باید تولید سوخت کم سولفور را به 5 میلیون تن که در حال حاضر 500 هزار تن است افزایش دهد تا به قطب تامین سوخت در غرب آسیا تبدیل شود و در این راستا وزارت نفت باید برای تامین سوخت مورد نیاز پالایشگاه های جنوب همکاری کند.
لازم به ذکر است شرکت کشتیرانی سالانه 360 هزار تن سوخت کم سولفور را از طریق 750 واگن قطار با هزینه حمل اضافی 40 میلیون دلار وارد خواهد کرد.