به گزارش ای بی اس نیوز، حجتالاسلام والمسلمین دکتر قاسم ترخان گفت: بدون تردید این حرکت در بستر قوانین علمی و علی اجتماعی صورت میگیرد. در آموزه های اسلامی به این قوانین اجتماعی سنت های اجتماعی گفته می شود. بسیاری از این قوانین که عقل به آنها دسترسی ندارد، در آیات و روایات بیان شده است.
انتهای پیام/
وی ادامه داد: بررسی روایات الهی در آیات و روایات از سه منظر عامل، نتیجه و میزان تأثیر، نشان می دهد که در دستیابی به کامل ترین شکل توسعه، علاوه بر توسعه اقتصادی، تأکید بر محیط زیست، اجتماعی، فرهنگ و عدالت بین نسلی و بین نسلی عوامل معنوی می توانند جایگاه ویژه ای داشته باشند. عواملی غیر از عوامل مادی در دستیابی به پیشرفت کلی نقش دارند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: سند الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، نقشه راه جامع و کلان حرکت جامعه به سمت آرمانها است.
یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه برخی از روایات تعریف شده است، مانند روایاتی که برای مؤمنان برکات فراوانی را نشان می دهد، اما برخی دیگر، برکات را به اقتضای خود کاهش می دهند و برخی دیگر را کامل می کنند، گفت: الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی. سند با توجه به تمام شاخص های توسعه مادی و محتوای معنوی و توحیدی که گوهر و ساختار اصلی اسلام را تشکیل می دهد و بر اساس چارچوب ها، اصول و قواعد وحیانی است، به منظور اجرا و اجرای سنت های الهی و جامعه در راه است. از پیشرفت
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: معانی آیات و روایات بر عامل گاه، کلان و زمانی، خرد و جزئی است. در متون دینی، تقوا، ایمان، رعایت اصول اخلاقی، رعایت دستورات کتاب آسمانی، انجام وظایف دینی و نیکوکاری از عوامل مهم در ارتقای ویژگی های توسعه پایدار از جمله ارتقای معنویت، افزایش عمر همراه با سلامت است. ، افزایش دانش و استاندارد زندگی. او را شایسته می دانند.
حجت الاسلام ترخان ادامه داد: نتایج و آثار اجتماعی ارائه شده در متون دینی را می توان در دو سنت اساسی و کلان افزایش برکات و کاهش برکات دسته بندی کرد. سنت افزایش برکات معنوی، سنت تعلل، سنت افزایش برکات مادی، سنت املاء و استخراج و غلبه بر دشمنان گروه اول، و سنت ترک برکات معنوی و افزایش هذیان، غلبه بر دشمنان و جنایتکاران و نافرمانان. ، متخلفان مسلط، سنت یأس و سنت رنج.آزمایش و بدبختی از گروه دوم است.
وی افزود: در میان سنت های ارائه شده، برخی مختص جوامعی است که در مسیر درست قرار دارند، مانند افزایش برکات معنوی و غلبه بر دشمنان و برخی نیز مختص جوامعی است که در این مسیر نیستند، مانند محرومیت از نعمت های معنوی. و سنت تعلل و تسلط بر جنایتکاران و متخلفان. یأس و سنت های خاصی برای هر دو گروه جاری می شود، مانند سنت رنج و سنت افزایش برکات مادی.