محسن پاک آیین در گفت وگو با ای بی اس نیوز ، در مورد مشکلات جمهوری آذربایجان ، ارمنستان و قفقاز در هفته های اخیر و تأثیر آن بر روابط تجاری و تجاری در مرز با مسکو صحبت کرد. 2020 با حضور روسیه ، در نتیجه آن هفت شهر جمهوری آذربایجان آزاد شد ، اما وظیفه قره باغ مشخص نشد. روس ها نیروهای خود را در این منطقه مستقر کرده اند تا از حرکت آزاد کامیون ها و خودروها در مناطق مورد مناقشه اطمینان حاصل کنند.
سفیر سابق ایران در باکو گفت: ما انتظار داریم جمهوری آذربایجان مواضع مخرب علیه ایران را مدیریت کند.
سفیر سابق ایران در آذربایجان در مورد برخی مواضع تند برخی از نمایندگان مجلس شورای ملی آذربایجان تصریح کرد: اکثریت نمایندگان پارلمان آذربایجان و رئیس پارلمان آن کشور طرفدار روابط ایران و جمهوری آذربایجان هستند. نمایندگان روشنی وجود دارند که عموماً درباره ایران منفی صحبت می کنند و با روابط خوب دو کشور مخالفند ، اما باید دید کدام کشور از تخریب روابط دو کشور سود خواهد برد؟ ما انتظار داریم جمهوری آذربایجان این مواضع مخرب را مدیریت کند.
پاک عین در مورد تحرکات اسرائیل و ترکیه در این حوادث گفت: “من معتقدم که اسرائیل به دنبال نشان دادن قدرت خود در منطقه و اهمیت دادن به موقعیت خود است ، بنابراین نباید آن را دست کم گرفت. ترکیه معمولاً هر سال مانور مشترکی با جمهوری آذربایجان دارد و مانور این دو کشور رویکردی ضد ارمنی دارد. البته ضدایرانی نیست اما ارمنستان را تحریک می کند و منطقه را در معرض آسیب های امنیتی قرار می دهد. ترکها باید از حساسیت منطقه آگاه باشند و از عوامل حساسیت زا دوری کنند.
انتهای پیام
وی با اشاره به اینکه ایران هیچ گاه از روند انصاف در برخورد با رانندگان آذربایجانی خارج نشده و راننده ای را به دلیل اشتباهات غیرعمدی دستگیر نکرده است ، افزود: “به نظر من زندانی شدن زیاد طول نمی کشد. این دو راننده با توجه به روابط خوب بین دو کشور. “، فوراً آزاد شوید.
پاک آیین گفت: “اول از همه ، نیروهای روسی که بر اساس توافق در منطقه حضور دارند نباید به کامیون های ایرانی یا غیر ایرانی اجازه ورود به قره باغ یا تسهیل رفت و آمد و ترانزیت مردم را بدهند. بنابراین آنها نیز آنها در انجام وظایف خود کوتاهی کردند و جمهوری آذربایجان موضع سختگیری گرفت و رانندگان را دستگیر کرد. به نظر من اقدام آذربایجان در دستگیری دو راننده ایرانی غیرمنتظره بود. آنها باید به رانندگان اخطار می دادند یا در نهایت آنها را جریمه کرده و اخراج می کردند.
وی در مورد دستگیری دو راننده ایرانی در این حوادث گفت: «رانندگان ایرانی از مرز نوردوز وارد خاک ارمنستان شده و از شهرهای قاپان و گروس به سمت ایروان عبور می کنند. این یک مسیر سنتی است که رانندگان زمانی که مرز تحت کنترل ارمنستان بود از آن استفاده می کردند. در نتیجه توافق 2020 ، در جاده 68 کیلومتری قاپان به گروس ، 21 کیلومتر بخشی از تمامیت ارضی آذربایجان شد و از آن زمان این کشور حاکمیت خود را اعمال کرده و عوارض رانندگان راننده را طبق قوانین آذربایجان وارد منطقه می کند. عوارض از سوی دیگر ، آذربایجان ادعا می کند که حق دارد رانندگان و کامیون هایی را که مطابق قوانین خود به قره باغ سفر نکرده اند ، بازرسی کند. دو راننده ایرانی که از قانون بی اطلاع بودند به دلیل سفر به قره باغ دستگیر شدند.