ارمنستان یکی از کشورهای اتحادیه اوراسیا است که به دلیل تحریم ها می تواند به عنوان مسیر ترانزیتی کالاهای ایرانی به روسیه و حتی کشورهای اروپایی مطرح شود. از این مسیر می توانیم صادرات کالا، ارائه فناوری و همچنین ماشین آلات و خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم.
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، امسال تفاهم نامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران و مرکز حمایت از سرمایه گذاری جمهوری ارمنستان منعقد شد و نخستین نمایشگاه ظرفیت های تولیدی و صنعتی ایران در سال 1396 برگزار شد. ایروان با حضور پررنگ شرکت های ایرانی.
absnews
قطعا با افزایش فعالیت ها در عرصه دیپلماسی اقتصادی و تجاری کشور در آینده شاهد رشد مبادلات اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه خواهیم بود. .
یکی از موانع اصلی ارمنستان برای گسترش تجارت با سایر نقاط جهان دسترسی محصور در خشکی به دریا است که این امر نیازهای ارمنستان را نسبت به همسایگانش افزایش داده است.
توسعه دیپلماسی اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه
از آنجایی که تعرفه تجاری ارمنستان با کشورهایی مانند کانادا 4 درصد است، می توان از این شرایط برای عرضه کالاهای ایرانی به سایر کشورها و حضور در بازار آمریکای شمالی استفاده کرد.
محصولات صنعت ساختمان از جمله سیمان، آجر، سنگ، کاشی، سرامیک، در و پنجره، بالابر و آسانسور و همچنین محصولات کشاورزی و غذایی و تجهیزات، نرم افزار و تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی و پنل های خورشیدی از جمله محصولات ایرانی است. آنها می توانند بازار خوبی در ارمنستان پیدا کنند.
لازم به ذکر است این سفر نیز مانند سفرهای قبلی وزیر کشور به عمان، امارات و قطر در راستای برنامه های دولت سیزدهم برای توسعه دیپلماسی اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان است. طراحی شده بر اساس گام های وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران همواره به منظور فراهم کردن بسترهای لازم برای فعالیت بخش خصوصی ایران در کشورهای همسایه دنبال می شود.
صنعت ارمنستان نیاز مبرمی به همکاری صنعتی با ایران دارد و از این طریق می توان منافع خوب کشور را تعریف کرد. برای رسیدن به این نتیجه باید به موقع از فرصت ها استفاده کرد وگرنه کشورهای دیگر و رقبا جایگزین ما در این کشور همسایه خواهند شد.
فرصتی طلایی برای صادرات محصولات ایرانی به ارمنستان
فرصتی ویژه برای کسب و کارهای کوچک ایرانی
به دنبال یادداشت تفاهم ایران با سندیکای اوراسیا، تجارت خارجی ایران با ارمنستان رشد چشمگیری داشته است. بازار ارمنستان فرصت ویژه ای برای بنگاه های کوچک و متوسط ایرانی به ویژه در زمینه مواد غذایی، لوازم خانگی و خشکبار است.
این در حالی است که دو همسایه مهم این کشور یعنی ترکیه و جمهوری آذربایجان روابط سیاسی خوبی با همسایه شمالی ایران ندارند. اگرچه دو کشور روابط تجاری خود را با ارمنستان حفظ می کنند، اما این روابط همواره تحت تأثیر درگیری های سیاسی بوده است. این مشکلات فرصت تجاری بی نظیری را برای سایر همسایگان و کشورهای نزدیک به ارمنستان مانند ایران ایجاد کرده است.
لازم است شرایط برای حضور شرکت های ایرانی به ویژه شرکت های کوچک و متوسط قابل رقابت در بازار این کشور فراهم شود تا ضمن کسب بازار و حضور دائمی در ارمنستان، به سایر بازارهای جهانی نیز دسترسی داشته باشند.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز