سایر موضوعات

استارتاپ ها و چالش عمومی شدن

این در گفتگو با آنا توضیح داده شد؛

یک کارشناس بازارهای مالی موانع پیش روی استارتاپ ها را در ورود به بورس تحلیل کرد.

حسن حسین نیا کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا گفت: استارت آپ ها با ایده های مختلفی برای بهینه سازی، توسعه و تغییر در صنایع مختلف بسته به اندازه شرکت شکل می گیرند. ایده و وسعت تغییری که ایجاد خواهد کرد. این نیاز به نقدینگی و تامین مالی دارد.

وی ادامه داد: تامین مالی استارت‌آپ‌ها چالش‌های خاص خود را دارد زیرا ریسک‌های ناشناخته بیشتری را به همراه دارند. گاهی اوقات این نوع کسب و کارها مورد حمایت دولت قرار می گیرند، در چنین مواقعی بودجه مشخصی تعیین می شود و همه استارت آپ ها باید سعی کنند سطحی از این بودجه را اختصاص دهند. مرحله اول نباید قرار گیرد.

بنیادهای دانش برای تامین مالی به بانک ها مراجعه می کنند

تبادل

این کارشناس بازار سرمایه افزود: زمانی که استارت آپ ها برای تامین مالی به بانک ها مراجعه می کنند با سوالات خاصی مواجه می شوند چرا که بانک عملیاتی می خواهد تخمین بزند که شرکت استارت آپی چقدر می تواند سودآور باشد و منجر به شکست نشود، بنابراین کار سختی است. زمینه داشته باشد

حسین نیا تصریح کرد: مدل سوم ورود استارت آپ ها به بازار سرمایه است که در ماه های اخیر بیشتر مطرح شده است. زمانی که شرکت های دانش بنیان وارد بازار سرمایه می شوند، مهم نحوه ارزش گذاری آنهاست، زیرا در استارتاپ ها، دارایی ها و ایده های نامشهود اهمیت پیدا می کنند؛ اما در این میان، سرمایه گذاری در بازار سرمایه مهم است. همچنین برای سرمایه گذار اطمینان حاصل شود که سرمایه خود را در مکانی با ریسک پایین یا حداقل با ریسک متناسب با سوددهی سرمایه گذاری می کند. به دنبال پاسخ روشن برای بسیاری از سؤالات و آگاهی کامل از ایده و تفکر پشت این شرکت ها هستند که ممکن است در مرحله تأمین مالی برای مؤسسین چندان مطلوب نباشد.

ایده پردازان با یک چالش اساسی روبرو هستند

وی در پاسخ به این سوال که موانع ورود استارت آپ ها به بازار سرمایه چیست، توضیح داد: روش های ارزش گذاری یکی از چالش هایی است که شرکت های دانش بنیان برای ورود به بازار سرمایه، بازار سرمایه با آن مواجه هستند. با توجه به اینکه اکثر استارت آپ ها دارای دارایی های نامشهود هستند و مهم ترین دارایی آنها ایده ای است که قرار است اجرا شود، بنابراین کشف ارزش این ایده کار ساده ای نخواهد بود و ایده پرداز را با چالش اساسی مواجه می کند مگر اینکه برخی از موارد را بپذیرد. شرایط آتی را می پذیرد و می پذیرد.این شرایط بخش بزرگی از منافع پدیدآورنده اصلی و پدیدآورنده اصلی را به سهامداران بعدی منتقل می کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می دهد: بنابراین بحث شرایط تعیین شده توسط بورس و سازمان است که باید توسط ایده پرداز یا بازیگران اصلی پروژه و از سوی دیگر جامعه پذیرفته شود. سهامداران نیز باید متقاعد شوند و بتوانند سطح سودآوری را تخمین بزنند که در افق چند ساله به چه سطحی از سود خواهند رسید.

ابهامات و موانع پیش روی استارت آپ ها

به گزارش حسین نیا؛ علاوه بر این ابهامات و موانعی که استارت آپ ها با آن مواجه هستند، باید شرایط بازار سرمایه را نیز در نظر بگیرند، به خصوص اگر بخواهیم از افراد واقعی برای تامین مالی این پروژه ها بهره ببریم. در عین حال، روش های تامین مالی دیگری نیز به جز عرضه اولیه سهام وجود دارد که نکاتی برای استارت آپ ها است. این کار سختی های خاص خود را خواهد داشت و هضم و درک برخی از این مسائل برای آنها آسان نخواهد بود.

تبادل

وی تصریح کرد: نمونه های موفقی از شرکت های دانش بنیان از جمله دیجی کالا، تپسی و … داشته ایم که توانستند در جامعه بیشتر شناخته شوند و روند سودآوری نسبتا خوبی را شکل دهند، اما این شرکت ها نیز تحت تاثیر عوامل خاصی قرار دارند. ظرفیت آنها برای تضمین وجودشان مانند فضای مجازی است که قطعاً تابع استراتژی های دولت است. استارت‌آپ‌هایی که در صورت موفقیت، عمومی می‌شوند، به نتیجه می‌رسند و بزرگ می‌شوند و ایده را در سطح جامعه گسترش می‌دهند، می‌توانند سطح خوبی از سودآوری ایجاد کنند که افراد را به سمت خود جذب می‌کند و در واقع سطح کلی سود و BPA را بهبود می‌بخشد. از بازار سرمایه

ریسک بالا برای کسب و کارهای دانش بنیان

این کارشناس بازارهای مالی گفت: در سطح جهانی شرکت های دانش بنیان مانند آمازون، تسلا و… با توجه به اینکه مخاطبان آنها تحمل ریسک بالایی داشتند، توانستند رشد خوبی داشته باشند و اعتماد مردم را به خوبی جلب کنند، اما اعتماد و زیربنای خوب در سطح جامعه توسط دولت ها توانست به ارتقای علم و بهبود سودآوری آنها کمک کند، بنابراین سود حاصل می شود. نمی توان این شرکت ها را انکار کرد، اما در عین حال با توجه به اینکه سرمایه گذار نگران سرمایه خود است، حق دارد سطح خاصی از نگرانی در مورد آینده سرمایه و نقدینگی خود داشته باشد که می خواهد آن را در آنجا رها کند. دست مخترع شرکت است و اینها در کنار هم باید به تعادلی دست یابند که مسلماً نیازمند شفاف سازی بیشتر سازمان بورس و مجریان این ایده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا