سایر موضوعات

سرمایه گذاری در اسکله راه آهن آذربایجان برای تکمیل راه آهن رشت – آستارا



وزیر راه و شهرسازی کشورمان از توافق ایران و آذربایجان برای افزایش ترافیک، بهره برداری از پایانه مرزی جدید و افزایش 60 درصدی سرمایه گذاری برای احداث اسکله ریلی خبر داد و گفت: خط ریلی رشت – آستارا، که اجرای آن در شرف آغاز است و به سکوی راه آهن می رسد که بسیار مهم است.

به گزارش ای بی اس نیوز، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان روز گذشته در جریان نشست روسای کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو کردند. آذربایجان در شهرستان مرزی بندر آستارا برای ارتقای سطح همکاری ها. ، تاسیسات مرزی، پروژه های مشترک ریلی و جاده ای و کریدور شمال به جنوب ایران در راستای توسعه روابط و تبادلات مذاکره شود.

همچنین پس از استقبال هیئت ایرانی از معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در نقطه صفر مرزی پل فلزی آستاراچای، طرفین از پل جدید در حال ساخت و پایانه راه آهن آستارا بازدید کردند.

عزم و ایمان آذربایجان در توسعه همکاری ها با ایران

مصطفی اف با اشاره به تلاش ایران برای گسترش روابط گفت: منتظر توافق دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی هستیم تا نتیجه آن را در آینده نزدیک ببینیم. آذربایجان به توسعه همکاری پایدار و مستمر با ایران اعتقاد دارد و این خط سیاسی را دنبال می کند.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با تاکید بر عزم دو کشور برای تکمیل پروژه های نیمه تمام، خواستار راه اندازی پروژه های لازم شد و با اشاره به فعالیت 2452 شرکت ایرانی در آذربایجان، اعلام کرد: تکمیل پروژه های نیمه تمام. پروژه های ارتباطی از جمله پل مرزی، گمرک، راه آهن و همکاری های فنی دو کشور را به هم متصل می کند.

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر توسعه روابط اقتصادی با جمهوری آذربایجان

مهرداد بذرپاش با اشاره به ظرفیت های موجود بین دو کشور گفت: با استفاده بهتر از ظرفیت های موجود می توان فرصت های بی نظیری را برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور فراهم کرد.

وی با اشاره به 800 کیلومتر مرز مشترک ایران و آذربایجان افزود: رئیس جمهور ایران بر توسعه روابط از طریق استفاده بهینه از توانمندی های دو کشور تاکید دارد.

بیشتر بدانید

از سرگیری فعالیت های ارتباطی ایران و آذربایجان

مهرداد بذرپاش همچنین درباره مهم ترین دستاوردهای این نشست بیان کرد: پس از وقفه در فعالیت های ارتباطی دو کشور به دلیل حادثه ناگوار رخ داده در سفارت جمهوری آذربایجان، با برگزاری این نشست و حضور درجه یک هیئت آذربایجان، این موضوع اکنون حل شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای مرز مشترک بسیار طولانی با آذربایجان و مرزهای تجاری گسترده با این کشور است، افزود: شبکه حمل و نقل دو کشور ایران و آذربایجان شبکه گسترده ای است و در آنجا وجود دارد. طرح های زیادی برای تکمیل کریدور شمال-جنوب با آذربایجان وجود دارد، ما آن را ارائه کرده ایم. تاکید دولت جمهوری اسلامی ایران و شخص رئیس جمهور بر تقویت و توسعه روابط با آذربایجان بود که بخشی از این امر در این دیدار محقق شد.

تکمیل ساخت پل مرزی آستراچای

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان ادامه داد: مذاکرات خوبی انجام شد. پل مرزی آستاراچای هم اکنون تکمیل شده و مقرر شد در اسرع وقت با گمرک و سامانه مرزبانی ایران گذرگاه موقت مرزی ایران در آستاراچای ایجاد شود. همچنین قرار شد تا پایانه مرزی جدید ظرف چهار ماه آینده راه اندازی شود که ظرفیت حمل و نقل خوبی بین دو کشور را فراهم می کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بذرپاش تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که قبلا وجود داشت ترمینال موجود با عرض کم و همچنین پل قدیمی بود که تردد آسان را با مشکل مواجه می کرد. در عین حال محدودیت هایی از سوی آذربایجان وجود داشت که گاهی اوقات صف های طولانی ایجاد می کرد که با ساخت پل جدید از این محدودیت ها کاسته شد. با توافقی که پیشتر حاصل شد، نوسازی و تعریض پل موجود در حال انجام است. در این جلسه همچنین قرار شد طرف آذربایجانی توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد تا پل موجود تقویت و تعریض شود تا کامیون های بیشتری در این جاده تردد کنند.

افزایش ظرفیت تردد با جمهوری آذربایجان

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش ظرفیت تردد گفت: درخواست ایران افزایش ظرفیت در مرز بیله سوار و مرز آستارا بود که مورد قبول کشور آذربایجان قرار گرفت. تصمیم بر این است که ظرفیت تردد روزانه افزایش یابد و این افزایش ترافیک باعث تسهیل در تردد و افزایش تبادلات بین دو کشور ایران و آذربایجان می شود.

بذرپاش ادامه داد: یکی دیگر از محورهای بحث، مسیر ارتباطی بود که از محور آگبند وارد خاک ایران می شد، پیشنهاد ما خروج از جلفا بود و مقرر شد این پیشنهاد به آذربایجان منتقل شود. همچنین مقرر شد عملیات اجرایی پل آقبند در اسرع وقت انجام شود و ساخت این پل بر عهده کشور آذربایجان باشد.

فعال سازی بازارچه های مرزی ایران و آذربایجان

وزیر راه و شهرسازی گفت: با تعیین نقطه صفر مرزی توسط وزارت امور خارجه، عملیات ساخت پل انجام می شود. همچنین فعال سازی بازارچه های مرزی مشترک که یکی از ظرفیت های اصلی برای توسعه تجارت در کشورهای همسایه است، مقرر شد در مدت زمان کوتاهی انجام شود. در خصوص سدهای خداآفرین و سدهای اردوآباد نیز مقرر شده است تا دو ماه آینده این موارد مشخص شود و در آینده سعی کنیم موانع را برطرف کنیم.

بذرپاش موضوع دیگر مذاکرات دو کشور را حل مشکلات کامیون داران ایرانی و آذربایجانی عنوان کرد و گفت: کمیته مشترکی برای بررسی مشکلات و اتخاذ تدابیر برای رفع این مشکلات در هر دو ماه آینده تعیین شده است. توافق خوبی در زمینه تبادل انرژی و گاز صورت گرفته است. همچنین توافقات مناسبی بین دو کشور در حوزه دفاعی منعقد شده و مقرر شده سطح همکاری های دفاعی به سطح مناسبی برسد.

وی گسترش روابط با آذربایجان را مهم خواند و گفت: دسترسی کشورمان به کشورهای شمالی از آذربایجان می گذرد. بنابراین تقویت روابط و همکاری ها با این کشور برای ما بسیار مهم است. شبکه حمل و نقل و ترانزیت ایران نیز با آذربایجان در ارتباط است و از این مسیر می توان بار زیادی را جابه جا کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مقرر شد از پارس آباد مرز آذربایجان خط ریلی 5 کیلومتری توسط ایران احداث شود تا به خط ریلی آذربایجان متصل شود تا بتوانیم بارگیری ایجاد کنیم. در پارس آباد اسکله کنید و از آنجا می توانیم کالا را به صورت زمینی حمل کنیم. ارسال به ایران.

افزایش 60 درصدی سرمایه گذاری در ساخت بندر ریلی ایران و آذربایجان

بذرپاش ادامه داد: بندر راه آهن در گذشته توافقی بین دو کشور بود و برای تکمیل آن نیاز به سرمایه گذاری بیشتری است. مقرر شد سرمایه گذاری 60 درصد افزایش یابد. کشور آذربایجان پیشنهاد افزایش میزان بهره برداری را داده بود که مقرر شد در مدت دو ماه هم افزایش سرمایه گذاری و هم افزایش زمان بهره برداری در کمیته مشترک در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: خط ریلی رشت – آستارا که عملیات اجرایی آن آغاز شده است به سکوی راه آهن می رسد که بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا