به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، سیدمیاد صالحی در نشستی خبری با یادآوری اینکه قبل از ورودم به راه آهن، سالی یک یا دو قطار از ریل خارج می شدیم، اظهار داشت: در سال های گذشته 7 تا 8 هزار واگن باری فاقد ریل بودند. ترمزها در شبکه SIR و یکی از کابوس های لکوموتیورانان در تپه ها فرار قطار به دلیل خرابی ترمز بود.
وی افزود: حدود 41 درصد واگن های بازی کشور مجهز به ترمز بودند و خوشبختانه امروز با اقدامات انجام شده هیچ واگن باری بدون ترمز در شبکه ریلی تردد نمی کند و کابوس لکوموتیوهای رانندگان را حل کرده ایم.
وی با اشاره به راه اندازی کامل قطار باری در ابتدای برنامه هفتم توسعه، گفت: اگر این کارها اجرا نمی شد، نمی توانستیم مشکل ترمز واگن ها را حل کنیم. اگر قطاری را که برخی از خودروهایش بدون ترمز بودند نمی گذاشتیم، صدای برخی از مالکان خودروهایی که مشکل ترمز را رفع کرده بودند به گوش می رسید.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه موضوع ترانزیت ریلی را مورد تاکید قرار داد و گفت: ما در بخش ترانزیت ریلی یک محصول و یک کشور بودیم. وقتی قیمت گوگرد بالا بود وضعیت ترانزیت خوب بود اما وقتی قیمت پایین بود وضعیت ترانزیت خوب نبود.
صالحی سال گذشته از رشد 10 درصدی ترانزیت ربلی خبر داد و با اشاره به افزایش ترانزیت کالا با روسیه گفت: امروز سبد کالای ترانزیت دیگر گوگرد نیست و کالاهای دیگری نیز وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه سرعت حرکت قطارهای مسافری و باری به ترتیب به 140 و 60 کیلومتر بر ساعت میرسد، افزود: تمامی مشکلات ریلی که به سایر سامانهها به ویژه سازمان بنادر، کشتیها، انبارها و … برمیگردد. در این حالت صاحب محموله از واگن به عنوان انبار برای کاهش هزینه انبار استفاده می کند.
وی سرعت تجاری قطارهای باری را 5 کیلومتر در ساعت دانست و افزود: با قطار باری کامل سرعت تجاری افزایش می یابد. آئین نامه رفاهی مناطق ریلی را بر این اساس اصلاح کردیم و سرعت تجاری قطارهای باری را افزایش دادیم.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره خط ریلی شلمچه – بصره خاطرنشان کرد: مسیر این خط ریلی دارای میدان های مین پیچیده است که در برخی نقاط مین ها کشف و خنثی می شود و در برخی نقاط مین ها منفجر می شوند.
صالحی با بیان اینکه طراحی پروژه ها به اتمام رسیده است، گفت: امیدواریم به زودی زمین ساخت پروژه به ما واگذار شود.
وی از حذف امضاهای طلایی در راه آهن خبر داد و گفت: با وجود این همه ربا در حال بهبود هستیم و بخش زیادی از بدهی را به ارز و ریال تسویه کرده ایم. در این راستا 4 میلیون فرانک در مقابل درخواست 6 میلیون فرانک ترکمنستان پرداخت کردیم.
وی از افزایش 7 درصدی مسافران ریلی در سال 1402 خبر داد و افزود: جابجایی مسافران از 29 میلیون مسافر در سال 1401 به 31 میلیون و 780 مسافر در سال گذشته افزایش یافت.
absnews