پیامدهای مخرب کمبود جهانی دیزل بدتر شده است

در ایالات متحده، در حالی که زمستان هنوز شروع نشده است، کمبود در ساحل شرقی منجر به جیره بندی تامین کنندگان و استفاده از پروتکل های اضطراری شد. شمال شرقی ایالات متحده، پرجمعیت ترین گوشه ایالات متحده با دمای اغلب زیر صفر در زمستان های سرد، برای گرم نگه داشتن خانه ها به نفت سفید وابسته است. (دیزل و نفت سفید در ایالات متحده محصول یکسانی هستند که فقط مالیات متفاوتی دارند.) حتی در بهترین سناریو، مصرف کنندگان در زمستان امسال با بالاترین قبض انرژی در دهه های اخیر روبرو خواهند شد.
داریو اسکافاردی، مدیر اجرایی سابق پالایشگاه نفت ایتالیایی Saras SpA که نزدیک به 40 سال در این صنعت کار کرده است، گفت: “این قطعاً بزرگترین بحران دیزلی است که تا به حال دیده ام.” دیزل، عامل تعیین کننده در بازار بندر نیویورک، امسال تقریبا 50 درصد افزایش یافته است. قیمت این محصول در اوایل نوامبر به 4.90 دلار در هر گالن رسید که تقریباً دو برابر سال قبل است.
دلیل کمبود چیست؟
انتظار می رود که سهام در این ماه به پایان برسد، سپس در ماه مارس (به زودی پس از اعمال تحریم هایی که منطقه را از منابع دریایی روسیه قطع کرد) کاهش بیشتری پیدا کند. بازارهای صادراتی جهانی به قدری تنگ هستند که اقتصاد کشورهای فقیر مانند پاکستان در حال تعطیل شدن هستند و تامین کنندگان برای تامین کالای کافی برای تامین نیازهای داخلی کشور در تلاش هستند.
اکنون دولت انتظار دارد افزایش قیمت ها تقریباً دو برابر شود و تخمین می زند که خانوارهای وابسته به نفت سفید می توانند انتظار داشته باشند که در مقایسه با برآورد 27 اکتبر، 45 درصد بیشتر از زمستان گذشته پرداخت کنند. قطعاً در درازمدت کمبود گازوئیل در آمریکا حل خواهد شد، زیرا این کشور صادرکننده نفت خام است. اما کاهش و افزایش موقت قیمت، به ویژه در ساحل شرقی، احتمالا ادامه خواهد داشت.
مشکل بزرگ
تولید فرانسه نیز تحت تأثیر اعتصابات دستمزدها قرار گرفت. اسکافردی، مدیرعامل سابق ساراس گفت: اگر عرضه نفت خام از روسیه اتفاق نیفتد مشکل بزرگی در سیستم ایجاد می کند که حل آن واقعا سخت خواهد بود.
absnews
این تا حدودی به دلیل همهگیری است که پس از تعطیلیها، تقاضا را به میزان قابل توجهی کاهش داده و پالایشگاهها را مجبور به بستن برخی از کارخانههای کمسودتر خود کرده است. اما ترویج استفاده از انرژی های پاک و کاهش استفاده از سوخت های فسیلی نیز بر سرمایه گذاری ها در این بخش تأثیر گذاشته و از سال 2020، ظرفیت پالایشی ایالات متحده بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.
در ایالات متحده، در حالی که زمستان هنوز شروع نشده است، کمبود در ساحل شرقی منجر به جیره بندی تامین کنندگان و استفاده از پروتکل های اضطراری شد.
از اوایل فوریه، تحریم های اتحادیه اروپا محدودیت هایی را بر عرضه نفت روسیه اعمال کرده است. اگر قرار است اقتصاد منطقه به همین شکل ادامه یابد، بشکه های عرضه شده توسط روسیه باید به هر طریقی جایگزین شوند. اینکه آیا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر باید دید. سرمای زمستان نیز باعث افزایش مشکلات در اروپا خواهد شد.
در همین حال، در اروپا، انسداد کشتیرانی و اعتصابات کارگران نیز به تولید پالایشگاه آسیب رسانده است. با تحریم خود تحمیلی اتحادیه اروپا بر منابع روسیه، وضعیت ممکن است بدتر شود. اروپا بیش از هر جای دیگری در جهان به دیزل وابسته است. بر اساس داده ها، حدود 500 میلیون بشکه در سال توسط کشتی تحویل می شود که حدود نیمی از آن در بنادر روسیه بارگیری می شود.
به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، هیچ سوختی برای اقتصاد جهانی مهمتر از گازوئیل نیست. انرژی کامیون ها، اتوبوس ها، کشتی ها و قطارها با استفاده از این سوخت تامین می شود. این ماشین آلات ساخت و ساز، تولید و کشاورزی را هدایت می کند و برای گرم کردن خانه ها استفاده می شود.
علاوه بر این، به دلیل قیمت بالای گاز طبیعی، در برخی نقاط از گازوئیل نیز برای تولید برق استفاده می شود. طی چند ماه آینده، تقریباً هر منطقه از کره زمین با کمبود گازوئیل مواجه خواهد شد زیرا کمبود عرضه باعث افزایش تورم و مانع رشد در تمام بازارهای جهانی انرژی می شود.
بر اساس دادههای Vertexa که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، واردات آبهای داخلی در اکتبر به بالاترین سطح خود از اوایل سال 2016 رسیده است. آلمان قبلاً به دلیل کاهش سطح رود راین بحرانی را تجربه کرده است که مانع عرضه و در نتیجه کاهش تولید شده است، در حالی که پالایشگاهها در مجارستان و اتریش نیز دچار اختلالات اساسی شدهاند.
محدودیت های عمده ای برای گسترش ظرفیت پالایش در سطح جهانی وجود دارد. در حال حاضر عرضه نفت خام ناکافی است. علاوه بر این، وقتی صحبت از تبدیل نفت خام به محصولاتی مانند گازوئیل و بنزین می شود، این مانع حادتر است.
از افزایش تصاعدی قیمت ها تا تعطیلی شرکت های تولیدی؛
انتظار می رود ذخایر نفت در شمال غرب در ماه مارس (یک ماه پس از اجرایی شدن تحریم های اتحادیه اروپا) 211.9 میلیون بشکه کاهش یابد. با نزدیک شدن به مهلت تحریم ها، اروپا به واردات مقادیر زیادی گازوئیل از روسیه، عربستان سعودی، هند و سایر کشورها ادامه می دهد.
به گفته فینلی: تنها چیزی که در اقتصاد حرکت می کند مصرف سوخت است. از حمل و نقل اشیا گرفته تا جلوگیری از یخ زدگی که به طور بالقوه می تواند ما را بکشد. بر اساس داده های چهار دهه پیش، ذخایر دیزل و نفت گرمایشی ایالات متحده در این فصل از سال به پایین ترین حد خود رسیده است. ذخایر در شمال غربی اروپا نیز رو به اتمام است.