سامانه توزیع متولی ندارد – ایسنا
معاون اسبق بازرگانی داخلی وزارت صامت با بیان اینکه ادغام وزارت صامت به نفع تولید و رفاه مصرف کننده نبود، گفت: باید واسطه های غیرضروری به حداقل برسد.
صدیف بیک زاده در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با بیان اینکه قیمت باید در یک بازار کارآمد تعیین شود و تخصیص منابع زمانی بهینه خواهد بود که بازار کارا به اقتصاد زنگ بزند، گفت: اگر وزارت بازرگانی نهادی باشد که بتواند تامین کند. زیرساخت یک بازار کارآمد و سیگنال مناسب به تولید و تجارت کشور میتوان شاهد تخصیص بهینه منابع در کشور بود.
وی با بیان اینکه یکی از شاخص های اساسی در دنیا شاخص کارایی بازار کالا است، گفت: اکنون مشخص نیست کدام نهاد باید این شاخص را در کشور ایجاد کند اما وزارت بازرگانی می تواند پاسخگو باشد. اندازه شرکت، حذف انحصار، تعرفه های تجاری و غیره. بخشی از پارامترهای این شاخص هستند. در حال حاضر در کشور متولی تولید، تعرفه های تجاری را تعیین می کند که به بهانه حمایت از تولیدکنندگان، تحرک، بهره وری و کارایی لازم برای بخش تولید را از بین می برد. بیرون آمدن از این وضعیت به نفع تولید نیست و به عنوان مثال حتی در برخی محصولات کشاورزی ده ها میلیون تن واردات داریم و وابستگی به واردات در بسیاری از محصولات کشاورزی افزایش یافته است.
معاون سابق بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی با بیان اینکه ادغام وزارت بازرگانی به نفع تولید و رفاه مصرف کننده نبود، تصریح کرد: در کنار تفکیک، بحث ایجاد وزارت بازرگانی نیز مطرح است. در حال حاضر سیستم توزیع در کشور هیچ مدیری ندارد و مشخص نیست کدام وزارتخانه باید سیستم توزیع را ساماندهی کند تا با حذف واسطه های غیرضروری حاشیه بازار کالا به حداقل ممکن کاهش یابد. این تجارت قبلاً در وزارت یکپارچه و زیر نظر معاونت تجارت داخلی انجام می شد که با تجدید ساختار تحت الشعاع قرار گرفته است.
وی منطق اقتصادی و شرایط کنونی کشور را مستلزم احیای وزارت بازرگانی دانست و گفت: به عنوان نمونه اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده یکی از طرح های مربوط به نظام توزیع بود. که به دلیل ناآگاهی بازار و آسیب شناسی های لازم ضمن تحمیل هزینه های اضافی به مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و عدم کارایی لازم نتیجه مثبتی نداشت. از سوی دیگر، به عنوان مثال، سیاست گذاری و قیمت گذاری انواع خاصی از کالاها و خدمات زیر نظر چند وزارتخانه انجام می شود. از این رو بخش های مختلف بازرگانی در وزارتخانه ها شکل گرفته است که در صورت ادغام، نتیجه نهایی کارایی لازم را خواهد داشت.
همچنین به گفته بیکزاده، رفع محدودیتهای تجاری و بهبود شاخص تجارت فرامرزی، کارآمد کردن تعرفههای تجاری، کاهش زمان ترخیص کالا و… مستلزم سیستمی نظاممند بدون بهرهبرداری از ادبیات حمایت از تولیدکننده است. زیرا اصولا حمایت از تولیدکننده زمانی حاصل می شود که یک بازار کارآمد سیگنال خوبی به تولیدکننده بدهد و تاثیر نهایی آن هم حمایت از مصرف کننده و هم از تولیدکننده خواهد بود.
وی افزود: به عنوان مثال در سال های اخیر ممنوعیت واردات برخی از کالاها مانند لوازم خانگی برای حمایت از تولیدکننده وضع شده است اما معلوم نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد. اما باید دورنمای لغو ممنوعیت واردات وجود داشته باشد تا محصولات ایرانی بتوانند با محصولات مشابه خارجی رقابت کنند.
به گزارش ای بی اس نیوز، در حالی که بهمن ماه سال گذشته لایحه قانون ایجاد «تشکیل ساماندهی بازرگانی و تنظیم بازار» با دو فوریت از سوی رئیس جمهور به مجلس فرستاده شد، این در هفته های اخیر بحث تشکیل وزارت بازرگانی به جای این سازمان مجددا مطرح شده و اخیراً لایحه قانونی ایجاد وزارت بازرگانی به تصویب دولت رسیده و در انتظار تصمیم مجلس است.
در درجه اول مخالفان تشکیل وزارتخانه یا سازمان تجارت نگران بی توجهی به تولید و رونق واردات در پی جدایی وزارت صمت هستند. همچنین برخی از مخالفان این طرح به همین دلیل استناد می کنند که در اکثر کشورها سیاست های تولیدی و تجاری یکپارچه است. از سوی دیگر، موافقان این طرح مدعی هستند که در حال حاضر به تجارت خارجی و همچنین وضعیت تنظیم بازار توجه کافی نمی شود.
انتهای پیام