سایر موضوعات

ساخت هزار و 541 کیلومتر راه آهن تا پایان سال 1403


وزارت راه و شهرسازی طرح احداث هزار و 541 کیلومتر راه آهن را تا پایان سال 1403 در دستور کار قرار داده و در این راستا 458 کیلومتر راه آهن به بهره برداری رسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور و نوسازی ناوگان ریلی از اولویت های این وزارتخانه است. راه و شهرسازی به عنوان پیشرانان پیشرفت کشور و به گفته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی طرحی جامع برای تجهیز ناوگان ریلی در حوزه واگن های باری، مسافری و لکوموتیو است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاکید بر تکمیل زنجیره‌های کریدور ریلی، گفت: سران منطقه منتظر تکمیل کریدورهای ریلی ایران هستند و عزم مجلس برای حمایت و تقویت این پروژه‌ها قطعی است. .

موضوعی که همواره در جلسات بذرپاش به عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران با 12 کشور مطرح و مورد مذاکره قرار گرفته است.

فروردین ماه امسال وزیر راه و شهرسازی در دیدار با مسئولان بخش خصوصی حوزه ریلی با اشاره به شعار سال و لزوم توجه جدی به کنترل تورم و رشد تولید، وزارت راه و شهرسازی را در دستور کار خود قرار داد. طرح راه و شهرسازی برای حمایت از تولید داخلی برای گسترش ناوگان و تکمیل کریدورهای ریلی، مصرف انرژی داخلی را در اولویت قرار داده است.

بر اساس گزارش منتشره از سوی معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، طرح احداث یک میلیون و 541 کیلومتر راه آهن تا پایان سال 1403 در دستور کار قرار گرفت. احداث 178 کیلومتر خط ریلی از ابتدا تاکنون دولت سیزدهم به پایان رسیده و 120 کیلومتر آن در سال 1401 به پایان رسیده است.

همچنین زیرسازی ۲۷۳ کیلومتر راه آهن از ابتدای دولت سیزدهم به اتمام رسیده که ۱۴۴ کیلومتر آن در سال ۱۴۰۱ تکمیل شده است.

از جمله دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل ریلی می توان به افتتاح قطعه اول خط ریلی چابهار – زاهدان، قطعه زاهدان – کاش به طول 154 کیلومتر، راه آهن میانی اشاره کرد. خط – بستان آباد – تبریز (بستان آباد – خاوران) به طول 44 کیلومتر. زیرسازی محور ریلی شیراز – بوشهر به طول 14.86 کیلومتر، زیرسازی محور رشت – خزر به طول 16.8 کیلومتر، زیرسازی محور ریلی گل گهر – شیراز و آنتنی داراب – زاد محمود به طول 6.5 کیلومتر، زیرسازی محور ریلی مبارکه شهرکرد به طول 12.4 کیلومتر، روسازی محور راه آهن یزد – اقلیدس 10.98 کیلومتر، روسازی محور ریلی همدان – سنندج به طول 18.57 کیلومتر و احداث 16680 متر مربع راه آهن اشاره کرد. ایستگاه.

ارتقای ایمنی شبکه ریلی کشور نیز به عنوان یکی دیگر از اولویت های وزارت راه و شهرسازی در سال جاری اعلام شده و اقداماتی از جمله توسعه سامانه های نظارت تصویری، تجهیز ایستگاه ها به سامانه های کنترل خودکار قطار (ATC)، ساخت داخل و … نوسازی لکوموتیوها و ساخت و نوسازی واگن های باری با هدف افزایش سرعت جابجایی و تامین و نوسازی راه آهن ناوگان انجام شد.

این اقدامات منجر به دستاوردهایی از جمله بازسازی و بهبود 180 کیلومتر راه آهن و توسعه سیستم های نظارت تصویری شده است که در سال گذشته به 270 دستگاه رسید.

تجهیز ایستگاه‌ها به سیستم‌های کنترل خودکار قطار (ATC) برای 12 ایستگاه، ساخت و نوسازی 38 نوع لوکوموتیو، ساخت 1598 نوع واگن باری و ساخت و نوسازی 50 نوع واگن باری، نتایج به دست آمد. سال گذشته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا