ساخت ترمینال 100 هزار متری در مهرآباد آغاز شد

وی افزود: فرودگاه مهرآباد سال ها خصوصی بوده است. با این تصور که فرودگاه امام خمینی (ره) در خارج از تهران وجود دارد و در حال ساخت است، ایده بستن فرودگاه مهرآباد بود. اما در نهایت نظام و دولت به این نتیجه رسیدند که این فرودگاه بماند و به این ترتیب بهسازی باندها شروع شد و اکنون دو باند استاندارد داریم و در مراحل بعدی فرودگاه را تکمیل می کنیم.
در این مراسم از بهسازی باند 29 سمت چپ فرودگاه بین المللی مهرآباد به عنوان بزرگترین زیرساخت فرودگاهی پرترددترین فرودگاه کشور استفاده می شود. این اولین بار پس از انقلاب اسلامی است که باند فرودگاه بین المللی مهرآباد به طور کامل ارتقا یافته است. ارزش این پروژه 7500 میلیارد ریال است و در مدت 15 ماه به مرحله افتتاح رسید. از ویژگی های این نوار می توان به نوار و سیستم زهکشی جدید اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: عمر این مرکز و تجهیزات آن بیش از 20 سال طول می کشد و عمر آن به پایان رسیده و از نظر ساختار و تجهیزات نیاز به نوسازی کامل دارد، بنابراین تجهیزات نزدیک است. پایانه های ۱ و ۲، مرکز کنترل عقب یا اورژانس کشور به مساحت ۱۴ هزار متر و با اعتباری حدود ۸۰۰ میلیارد تومان، تا دو سال آینده برای تعمیر ارتباطات پروازهای ما ساخته می شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه مردم نیازمند ترمینال های پاک در شان نظام جمهوری اسلامی هستند، گفت: ترمینال های 1 و 2 فرودگاه مهرآباد قدمتی 70 ساله دارند و از سال 1337 مورد استفاده قرار گرفته اند و امروزه باستانی محسوب می شوند. بناهای تاریخی اما ترمینال 4 و 6 برای سوله های صنعتی و کارهای عمومی استفاده می شود که شایسته این سیستم و دولت نیست و باید به این موضوع رسیدگی شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به آغاز طراحی ترمینال 100 هزار متری فرودگاه مهرآباد گفت: اگر موانع موجود از سوی مجلس و قوه قضاییه رفع شود ظرف مدت سه سال این ترمینال بزرگ را خواهیم ساخت. بدون نیاز به بودجه دولتی
سیدی با تصریح بر اینکه بنا به دستور وزارت راه و شهرسازی در نظر داریم ترمینالی به اندازه کشورهای همسایه بسازیم، خاطرنشان کرد: تنها تصمیم گیرنده، مدیران مجموعه هستند. ما وظیفه خود می دانستیم که پرونده ها را پیگیری کنیم، مقدمات کار مهیا شده است و یک ریال هم از دولت طلب نمی کنیم و اگر موانع موجود توسط مجلس و قوه قضائیه رفع شود، ظرف سه سال بدون این که نیاز به اعتبارات دولتی، این ترمینال بزرگ 100000 متر مربعی را انجام می دهیم
وی تصریح کرد: وظیفه گروه ما به عنوان شرکت فرودگاهی یکی مدیریت فرودگاه و تامین باند و پایانه ها و دیگری ناوبری هوایی است. در حال حاضر در مرکز کنترل ما 900 متخصص روزانه به 1500 پرواز در فضای ایران از طریق مرکز کنترل فضای کشور و حدود 120 سامانه و دستگاه تله متری و سامانه های ارتباطی خدمات ارائه می دهند که از لحظه ورود هواپیما از مرز چابهار تا زمان فعالیت می کنند. آنها هنگام خروج از مرز تجاری مسئول پرواز هستند. البته به غیر از این 1500 پرواز روزانه 200 تا 300 پرواز کوچک محلی نیز انجام می شود.
حمیدرضا سیدی – مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران – در این مراسم گفت: سه پروژه امروز ارائه می شود که اولین پروژه بهسازی باند فرودگاه مهرآباد با قدمت 60 سال است و خلبانان ایرانی از این پیست گلایه داشتند. بهسازی این پیست از دولت سیزدهم شروع شد، البته مشکل سوخت و کمبود گازوئیل ماشین آلات داشتیم که اگر این مشکلات نبود این پروژه زودتر به بهره برداری می رسید.
انتهای پیام
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در نهایت حدود 750 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شد و با استانداردهای جهانی تکمیل شد. شاید بی سابقه باشد که پروژه ای در دولت با 750 میلیارد تومان شروع و در همان دولت به پایان برسد.
به گزارش ای بی اس نیوز، امروز سوم آبان ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی سه پروژه بزرگ فرودگاهی منطقه و فرودگاه بین المللی مهرآباد افتتاح شد.