زمزم در 69 سالگی به اوج خود رسید
۶۹ سال از تاسیس اولین شرکت تولید نوشابه زمزم در تهران می گذرد. طی دو دهه گذشته این شرکت به دلیل حضور نوشابه های خارجی در کشور به حاشیه رفته است اما از سال 2018 شاهد رونق این برند هستیم که نسبت به چهار دهه گذشته 145 درصد رشد داشته است. و توانسته در صادرات محصولات خود گام های بلندی بردارد. .
به گزارش ای بی اس نیوز، گفته می شود اولین کسی که صنعت نوشابه را به ایران معرفی کرد فردی به نام میرزایی تونی بود که پس از مدتی ورشکست شد، اما شاید میرزا هرگز تصور نمی کرد که روزی رویای او محقق شود. در سال 1334 بود که زمزم با تاسیس اولین شرکت تولید نوشابه به نام زمزم تهران و با خط تولید شروع به فعالیت کرد و هم اکنون با داشتن مدرن ترین واحد تقطیر خاورمیانه به تولید انواع نوشیدنی ها با طعم های مختلف می پردازد. از آبلیمو و کولا گرفته تا دوغ و آب معدنی تولید می کند و یکی از معروف ترین شرکت های فعال در صنعت نوشیدنی سال ها از کشور محسوب می شود.
یکی از دلایل ماندگاری یک برند در مقایسه با رقبای خود، تکامل و انطباق محصولات با شرایط جامعه و محیط اجتماعی در طول زمان است. این شرکت طی دو دهه اخیر به دلیل حضور نوشابه های خارجی در کشور دچار حاشیه شده است اما با تغییر تیم مدیریتی در سال 1397 و اصلاح ساختار آن، شاهد بازگشت زمزم به بازار نوشابه هستیم. . و رونق این برند.
رشد 166 درصدی تولید پس از چهار سال رکود
فروش زمزم در سال جاری نسبت به چهار سال قبل 166 درصد و تولید آن 145 درصد افزایش داشته است.
زمزم از سال 1398 با در نظر گرفتن نیازهای جامعه و به منظور تقویت کمی و کیفی محصولات گذشته خود تنوع بخشیده و سبد محصولات خود را پر رنگ تر کرده و توانسته با تولید ورزشی سود شرکت را 116 برابر کند. نوشیدنی های انرژی و بدون گاز
یک پنجم بازار کشور را تصاحب کنید
یکی از شاخص های عملکرد صنایع کشاورزی و غذایی سهم بازار آنها در کشور است. به خصوص در این صنعت که شرکت های زیادی با هم رقابت می کنند، بررسی سهم بازار معیار خوبی برای شرکت های فعال در این زمینه است.
در سال 2018 سهم شرکت زمزم در بازار نوشابه تنها 9 درصد بوده که با اقدامات انجام شده در 4 سال گذشته به 17 درصد در سال 2018 افزایش یافته است. لازم به ذکر است که این رشد در حالی حاصل شد که بر اساس گزارش مرکز آمار طی دهه گذشته همواره اقبال مردم به نوشابه کاهش یافته و مهمتر از آن برخی از فعالان صنعت نوشابه در کشورمان کشور در مواردی مانند تهیه اسانس از حمایت برندهای بزرگ دنیا برخوردار است. نام هایی که سال هاست در این عرصه فعال هستند و برای حذف رقبای خود سنگ تمام نمی گذارند.
لازم به ذکر است که این جهش همزمان با رکود اقتصادی کشور صورت گرفت. متوسط رشد اقتصادی کشور در 10 سال گذشته، بدون احتساب سال های 1401 و 1402، تقریباً صفر درصد بوده و اکثر صنایع، اگر به ورطه ورشکستگی نمی افتند، در چنگال رکود شدیدی بودند.
نوشابه ایرانی در خارج از کشور
زمزم در چهار سال گذشته علاوه بر تلاش برای افزایش سهم بازار داخلی و پاسخگویی به نیازهای روزانه مشتریان، همواره چشم به بازارهای جهانی داشته و گام های بلندی برای صادرات محصولات خود برداشته است.
آمارها نشان می دهد صادرات این برند در سال 1402 به بیش از 3.5 میلیون لیتر رسید که نشان دهنده رشد بی سابقه 4200 درصدی نسبت به سال 2018 است.
زمزم با دستیابی به استانداردهای جهانی سهم کمی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده است و در صورت ادامه این مسیر، زمزم به یک برند جهانی تبدیل خواهد شد.
در حال حاضر سهم صنایع غذایی از درآمد ارزی کشور حدود 10 میلیارد دلار معادل یک دهم کل صادرات کشور است که البته این درصد قابل افزایش است. زمزم با توجه به اینکه پاشنه آشیل صنایع غذایی کشور در صادرات کیفیت است، ارتقای کیفیت محصولات خود را در دستور کار قرار داده است.
با جوانان بپرید
در زمزم می دانستیم که افکار پرشور در سر جوانان بی باک نهفته است، به همین دلیل برای رسیدن به اهداف بزرگی که در سر داشتیم، مجبور شدیم ساختار سنی مدیران خود را تغییر دهیم و با این حساب میانگین سنی را تغییر دهیم. رهبران شرکت زمزم از 46 نفر در سال 2018 به کمتر از 36 نفر در سال 1402 سقوط کردند.
جهش مالی و اقتصادی اولین موفقیت تعهد جوانان و اعتماد به روحیه خلاق متخصصان جوان است. و این همان «اعلامیه مرحله دوم انقلاب اسلامی» شاه بیت است که به نقش جوانان در ساختن تمدن نوین اسلامی اشاره دارد. مقام معظم رهبری می فرمایند: نسل جوان مؤمن، آگاه و با انگیزه، محور توسعه جامعه اسلامی باشد. امیدواریم شاهد این مهم در تمامی بنگاه های اقتصادی باشیم.
انتهای پیام