«مهراد عبدالرزاق» رئیس هیئت مدیره «اسنپ فود» در گفتگوی زنده اینستاگرامی با دیجیاتو با «مانی قاسمی» موسس و رئیس هیئت مدیره دیجیاتو از وضعیت فعلی اسنپ خبر داد. غذا، نفوذ این پلتفرم، رقابت با بازیکنان جدید، انتقاد کاربران و محصولات جدید آن.
به گفته عبدالرزاق، اسنپ فود پس از بیرون آمدن از شرایط سخت در سال 1401، سعی کرد به ساختارها، ایده ها و دیدگاه هایی که در سال 1402 داشت بازگردد. وی می گوید در سال گذشته تمرکز این پلت فرم بر رشد افقی و حضور در بازارهای جدید برای تغییر رفتار هم در عرضه و هم در تقاضا.
رئیس هیئت مدیره شرکت اسنپ فود درباره نتایج این تصمیمات می گوید: معتقدم توانستیم به اکثر اهدافی که در نظر گرفتیم یعنی رشد بیش از 30 درصدی تراکنش های پلتفرم، افزایش تعداد را محقق کنیم. از تامین کنندگان ما به بیش از 40000 تامین کننده، و حضور رسمی ما در بیش از 70 نقطه در کشور است.
او می گوید بر اساس شاخص های مختلف، تعداد رانندگانی که با اسنپ فود همکاری می کنند بین 20 تا 50 هزار نفر است و تعداد کاربران آن از 8 میلیون نفر فراتر رفته است. در سال 1401 هجری قمری این تعداد 5 میلیون کاربر بوده است.
کل پایگاه داده هک نشده است
عبدالرزاق هک اسنپ فود در دسامبر 1402 را یکی از “نقاط تاریک تجربه حرفه ای خود” می داند و اشاره می کند که تنها بخشی از 4 ترابایت داده موجود در پایگاه داده این پلتفرم به دست هکرها افتاده است. وی با اشاره به تجربه ارتباط تیم هکرها با شرکت Taapsee می گوید این تجربه باعث شد هکرها روش های سختی را برای ارتباط با شرکت اسنپ فود انتخاب کنند.
مدیر عامل اسنپ فود بدون اشاره مستقیم به اطمینان از عدم استفاده هکرها از داده ها پس از پرداخت، می گوید که پلتفرم با کمترین آسیب از این مشکل عبور کرده است.
به گفته وی، برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی در آینده حتی به قیمت کندی برخی فرآیندها و ساختارها، تغییرات سختی اعمال شده است.
عبدالرزاق توصیه می کند: «حداقل در زمینه پلتفرم هایی که بسیاری از افراد سال ها روی آن کار کرده اند، تعامل باید در اولویت باشد. او پشت سر گذاشتن این تجربه را به عنوان یک رویداد مثبت با درس های بسیاری می بیند.
اسنپ فود از رقبا استقبال نمی کند
مدیر عامل اسنپ فود به نقل قولی از کتاب «هنر جنگ» سان تزو اشاره می کند که می گوید فضیلت جنگ در شکست دادن دشمن بدون مبارزه است. او این را از رویکرد خود برای اضافه کردن بازیکنان جدید به این بازار می گوید و تاکید می کند که هرگز نگفته است که از این رقبا استقبال می کند. عبدالرزاق معتقد است که اسنپ فود زمانی برنده بخش بزرگی از رقابت می شود که دیگران به عملکرد آن نگاه می کنند و می بینند که آنقدر قوی است که اصلا وارد این بازار نمی شود.
البته او می گوید که صمیمانه به این تیم ها احترام می گذارد، اما باز هم تاکید می کند که اسنپ فود از رقبا استقبال نمی کند و سعی می کند آنها را متقاعد کند که دنبال چیز دیگری باشند. با این حال، مدیرعامل اسنپ فود اذعان دارد که آرایش رقابت در بازار سفارش آنلاین غذا تغییر کرده و روزهای متفاوتی برای این بازار در پیش است. او میگوید ساختارهای داخلی اسنپ فود به خوبی آماده است تا نوع جدیدی از رقابت را در پیش بگیرد و اندازه سازمان مانع انعطافپذیری آن نمیشود.
تامین کننده بیشتر از مشتری خواستار است
عبدالرزاق در مورد انتقادات وارده به قراردادهای انحصاری با رستوران ها می گوید که دیدگاه متفاوتی در این مورد دارد. به گفته وی، پیشنهادهای ارائه شده به رستوران ها مانند مکانیزم های CRM برای مشتریانشان است و این مشوق ها باعث ایجاد ارتباط دو طرفه می شود.
او میگوید: «به طور طبیعی، یکی از رقابتهای اصلی متقاعد کردن طرف عرضه است و در آن بخش پول زیادی خرج میشود او میگوید، فراز و نشیبها در کیفیت خدمات ممکن است در درازمدت تأثیر زیادی نداشته باشند، اما اگر اتفاق ناخوشایندی رخ دهد، واقعاً سخت است که دوباره آنها را خوشحال کنیم.
رئیس هیأت مدیره شرکت اسنپ فود توضیح می دهد که قبلاً از شورای عالی رقابت در خصوص فعالیت انحصاری تذکراتی دریافت کرده است اما پس از آن شرکت اسنپ فود سابقه بازی در این حوزه با تعامل پیشگیرانه را ندارد.
اسنپ آشپزخانه و فودرو; محصولات جدید تیم اسنپ فود
بخشی از تیم اسنپ فود اکنون به عنوان یک تیم مستقل بر روی محصول “SnapKitchen” کار می کند. این محصول ایده های متنوعی را در مورد ایجاد مرکز توزیع مواد غذایی و گسترش زیرساخت های تولید مواد غذایی در بستر ایران آزمایش می کند.
«فودرو» یکی دیگر از محصولات تیم اسنپ فود است که به گفته عبدالرزاق تابستان امسال در تهران عرضه می شود. وی در مورد این محصول می گوید: یکی از ارزش های افزوده ای که پلتفرم های سفارش آنلاین غذا برای تامین کنندگان سعی در ایجاد آن دارند، کمک به تردد حضوری به این فروشگاه ها است. Fodro با رویکردی بی سابقه محصولی خواهد بود که در اختیار شما قرار می دهد. پیشنهادات جذاب برای بازدید حضوری از رستوران ها.”
یک برند تحویل غذا قرار نیست “خیلی ناز” باشد.
عبدالرزاق در پاسخ به انتقاداتی که به حمایت از بلیط و عدم تماس تلفنی صورت می گیرد، از این ایده دفاع می کند و می گوید که دلیل این تصمیم کاهش هزینه ها نیست، بلکه اندازه گیری پاسخگویی و بهبود پشتیبانی است. او اعتراف می کند که در برخی موارد، به ویژه در زمان بحران، کنترل بلیط ها دشوار می شود و این تجربه برای کاربران ناخوشایند است. اما او می گوید هرکسی که وارد تجارت توزیع غذا می شود “باید آماده باشد. قرار نیست برند فوق العاده محبوبی باشد.”
مدیرعامل اسنپ فود می گوید در حال حاضر افزایش رضایت بخش پشتیبانی در دستور کار این پلتفرم قرار دارد و در آینده ابزار پشتیبانی به رباتی با هوش مصنوعی مولد مجهز می شود.
عبدالرزاق در پاسخ به انتقادات وارده به معاملات شرکت های تحویل غذا با مشتریان، کار توزیع را در ساختار ترافیکی شهرهای کشور «بسیار دشوار» توصیف می کند و معتقد است که این عامل گاهی همراه با ماهیت فصلی و موقتی بودن شغل پیک ها منجر به رفتار نامناسب می شود. وی بیان میکند که میتواند پیگیری فوری، سریع و نهایی موارد گزارششده را تضمین کند، اما ماهیت انسانی این عوامل، پیشگیری کامل از آنها را غیرممکن میکند.
به گفته عبدالرزاق، پشتیبانی اسنپ فود در حال حاضر 400 نفر را شامل می شود و اگر به دلیل مشکل به افراد بیشتری نیاز باشد، افرادی که در مراحل آموزشی هستند به آنها ملحق خواهند شد.
چرا کاربران باید VPN را خاموش کنند؟
یکی دیگر از مشکلات رایجی که کاربران اسنپ فود با آن مواجه هستند این است که باید VPN خود را خاموش کنند. عبدالرزاق دو دلیل را برای این محدودیت ذکر می کند: عدم ردیابی دسترسی ها هنگام ایجاد تغییرات در شبکه و حملات DDoS. وی در این باره می گوید: «برخی افراد سعی می کنند حملات DDoS را به قسمت های مختلف سیستم انجام دهند و طبیعتاً این کار را از یک آدرس IP خارج از ایران انجام می دهند تا حد معینی با توجه به پروتکل آن.
ما نهاد بزرگ اقتصادی نیستیم، اما به نهادهای بزرگ کارآفرینی تبدیل شده ایم
مدیر عامل اسنپ فود درباره جایگاه استارتاپ ها در اقتصاد کشور می گوید: «دوستان در صنایع و مؤسسات بزرگ اقتصادی فکر می کنند هیاهوی استارتاپ ها با اندازه اقتصادی آن ها نامتناسب است تولید ناخالص داخلی، و شاید ما نهادهای اقتصادی بزرگی نساختیم، اگرچه آنقدرها هم کوچک نیستیم، اما معتقدم که به نهادهای کارآفرین بزرگ تبدیل شده ایم و این نهاد کارآفرینی یک نهاد الهام بخش است.
منبع خبر: https://digiato.com/iran-technology-news/snappfood-wins-when-others-dont-even-enter-competition
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز