سایر موضوعات

رکورد تولید واگن باری شکسته شد

معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: سال گذشته یک هزار و 598 واگن باری در کشور تولید کردیم که بالاترین رکورد در تمام سال های تولید واگن است.

به گزارش ای بی اس نیوز، محمدهادی ضیایی مهر امروز در نشست خبری که به مناسبت دهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته هزار و 598 واگن باری در کشور تولید کردیم که بالاترین رکورد تولید واگن باری در تمام سال های راه آهن است. تولید خودرو بخش عمده ای از این تعداد توسط واگنپارس مپنا تولید می شود که یکی از تولیدکنندگان قدیمی در حوزه راه آهن به ویژه واگن های اسباب بازی است.

وی با بیان اینکه برای تولید واگن های باری در کشور نیازمند واردات قطعات دو تکه هستیم، گفت: در مورد سیستم ترمز است که چندین کشور دنیا در تولید این اتاقک مشارکت نداشته اند. در کشورمان طی دو سال گذشته توانستیم سیستم ترمز را در یکی از تولیدکنندگان داخلی کشور جانمایی کنیم و اکثر واگن های تولید شده در سال گذشته مجهز به سیستم ترمز ایرانی بودند.

معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: البته این قطعه از نظر ظرفیت نیاز به توسعه داشت، بنابراین دومین تولیدکننده در مپنا شروع به کار کرد و از تولید ترمز واگن های باری در ریل دهم رونمایی کرد. نمایشگاه حمل و نقل نمایشگاه صنعت، هماهنگی های قبلی را با راه آهن انجام داده اند و امیدواریم بتوانیم در اسرع وقت تاییدیه ای را به آنها بدهیم تا به عنوان دومین سازنده سیستم ترمز واگن های باری فعال شوند و همچنان از این سیستم در بخش مسافری استفاده کنند. . .

20000 چرخ مونوبلاک در کشور نیازمندیم

ضیایی مهر گفت: در حوزه چرخ مونوبلاک نیز به شرکت کفریز اصفهان وابسته بودیم که در دو سال اخیر تولید چرخ های مونوبلاک را آغاز کرد و مجوز لازم را از گروه راه آهن گرفت. تقریباً به 20 هزار چرخ مونوبلاک در کشور نیاز داریم که از این تعداد 12 هزار چرخ به واگن های جدید باری و 8 هزار چرخ به تعمیر و نگهداری 30 هزار واگن باری موجود در شبکه متصل است. امیدواریم این شرکت بتواند ظرفیت تولید خود را افزایش دهد تا بتوانیم روی تولید داخلی تمرکز کنیم.

وی با بیان اینکه از هر تولیدکننده ملی که به توسعه ناوگان ریلی کشور کمک کند استقبال می کنیم، گفت: تمام تلاش ما در سال های اخیر این بوده است که حداکثر بهره برداری را از تولید ملی ناوگان ریلی داشته باشیم چرا که هیچ ناوگان باری این کار را نکرده است. از سال 2017 وارد شده است. کشور از تلاش سازندگان ناوگان به ویژه ناوگان باری بهره ای نبرده است. امروزه در بخش واگن باری ظرفیت قابل مقایسه ای نداریم و شرکت ها در تلاش هستند تا نیازهای بخش ریلی را تامین کنند.

علی امام، مدیرعامل حمل و نقل مپنا نیز گفت: مپنا در سه دهه گذشته تلاش کرده است نماد خودباوری برای کشور باشد و نشان دهد که تولید ملی با استفاده از ظرفیت علمی و صنعتی کشور در عرصه های مختلف امکان پذیر است. . بخش نیروگاه، ریل و نفت و گاز. کارخانه ها نیز در بخش راه آهن تلاش کرده اند به این مهم دست یابند. چند سالی است که واگن باری وارد نشده است، نشان دهنده حمایت از کسب و کار داخلی است.

وی تاکید کرد: گروه مپنا با تامین کنندگان داخلی نیز همکاری می کند و این حمایت بیشتر از گذشته خواهد بود تا سازندگان داخلی بتوانند تمام قطعاتی را که می توانند داخلی سازی کنند و امیدواریم در حوزه چرخ مونوبلاک نیز این اتفاق بیفتد.

تفاهم نامه خرید 1500 قطعه چرخ مونوبلوک

سیامک ابدالی – رئیس هیئت مدیره کفریز اصفهان – نیز گفت: امروز تفاهم نامه خرید هزار و 500 قطعه چرخ یک تکه واگن های باری بین شرکت کفریز اصفهان و واگنپارس مپنا منعقد شد. با این قرارداد، واگن باربری عمدتاً قرار می گیرد. این اولین قرارداد خرید چرخ های مونوبلاک داخلی برای ساخت فرآیند واگن سازی در کشور است. پیش بینی می شود این تعداد چرخ در سال جاری به طور کامل تحویل داده شود، اما این برنامه ادامه خواهد داشت. این سفارش حدودا 800 میلیارد ریال ارزش گذاری شده است.

مرتضی ملانژاد – مدیرعامل شرکت واگن پارس – نیز گفت: آرزوی ما همیشه تولید چرخ در کشور بوده و امروز این آرزو محقق شده است. برای تولید و نگهداری واگن هایمان به 20 هزار چرخ در کشور نیاز داریم. این اولین بخش از تولید ما است و قرار است مستمر باشد. با این دستور اول حداقل نیمی از نیازهای ما در این قرارداد برآورده می شود و در سال های آینده امیدواریم با افزایش ظرفیت همه نیازهایمان برطرف شود. این قطعه اکنون توسط چین و روسیه تامین می شود اما امروز می توانیم از ظرفیت داخلی استفاده کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا