خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور توسعه زیرساختهای حملونقل جادهای و ریلی را دو بخش دانست و گفت: با استفاده از توان بخش خصوصی میتوان آنها را به انجام رساند و گفت: ارائه بستههای تشویقی و افزایش مشوقها برای مشارکت در بزرگراهها. و پروژه های راه آهن، می تواند مبنایی برای ثبت رکورد جدید در پروژه های ساختمانی باشد.
وی با بیان اینکه یکی از مصادیق مشارکت مردم در توسعه زیرساخت های حمل و نقل، تملک زمین است، گفت: در ساخت خطوط ریلی و جاده های جدید، اگر بتوانیم با مشارکت مردم و حفظ اموال خود به موقع زمین را تملک کنیم، سرعت در ساخت خطوط ریلی و جاده های جدید افزایش می یابد. ساخت و ساز افزایش خواهد یافت و برنامه در این بخش به موقع محقق خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در حال حاضر 3008 کیلومتر بزرگراه در کشور داریم، گفت: در سال 1402 هجری شمسی با بهره برداری از 242 کیلومتر بزرگراه، رکورد ساخت و ساز در کشور شکسته شد. میانگین احداث بزرگراه بعد از پیروزی انقلاب حدود 90 کیلومتر بوده است.
خادمی با یادآوری اینکه کشور نیازمند احداث حداقل 10 هزار کیلومتر بزرگراه است، افزود: با توجه به چشم انداز حمل و نقل کشور و توسعه زیرساخت ها و کریدورهای حمل و نقل بین المللی باید شبکه ریلی و جاده ای را تقویت کنیم.
وی گفت: بزرگراه سازی تنها بخشی از زیرساخت های کشور است که باید با مشارکت مردم اجرایی شود. طبق قانون دولت نمی تواند به تنهایی بزرگراه بسازد.