پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴

رویکرد عملیاتی کریدور شمال-جنوب باید اصلاح شود

نماینده حمل و نقل سازمان راهداری در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد در کریدور شمال به جنوب گفت: با توجه به لزوم تغییر روش های حمل و نقل و عبور از مرزها و بنادر مختلف، به نظر می رسد موفقیت چندانی نداشته است. در دستیابی به اهداف اولیه

به گزارش ای بی اس نیوز، حمیدرضا شهرکی درباره کریدور حمل و نقل بین المللی شمال به جنوب گفت: این کریدور 23 سال پیش توسط کشورهای ایران، هند و روسیه با هدف کاهش زمان ترانزیت، افزایش ایمنی سفر و حفظ محیط زیست راه اندازی شد. کاهش هزینه های حمل و نقل، یکسان سازی و تنظیم اسناد یکسان و رقابت پذیری با کریدور جاده ای کانال سوئز راه اندازی شد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه مطالعات و گزارش های زیادی برای ارزیابی اقتصادی کریدور، پیش بینی حجم کالا و مسافر، بازاریابی و جذب سرمایه گذاری و تعیین نحوه همکاری با سازمان های بین المللی انجام شده است، اما به دلیل لزوم تغییر روش حمل و نقل و عبور از مرزها و بنادر مختلف، به نظر می رسد در دستیابی به اهداف اولیه خود چندان موفق نبوده است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری با اشاره به همکاری برخی از کشورهای منطقه برای ایجاد کریدورهای دسترسی جدید به اروپا و آسیای مرکزی و کاهش تقاضا در خاک ایران، گفت: اهداف تعریف شده در کریدور شمال به جنوب باید محقق شود. با انجام اقدامات موثر در راستای افزایش رقابت پذیری و توان لجستیکی، یکپارچگی، بهبود مستمر فرآیندها، استانداردسازی، کاهش تشریفات مبادی ورودی و خروجی از کشور و ایجاد چشم انداز راهبردی مرزها، با توجه به اینکه مرز تنها گذرگاه، بهبود وضعیت زیرساخت ها و همچنین تسریع در تلاش ها و رایزنی های مستمر و به موقع در زمینه دیپلماتیک است.

ظرفیت های اقتصادی و لجستیکی منطقه ساحلی مکران

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شهرکی منطقه ساحلی مکران را دارای قابلیت های فراوانی در زمینه های راهبردی، اقتصادی و لجستیکی به ویژه در حوزه توسعه دریا محور از جمله حمل و نقل، انرژی، گردشگری و منابع غذایی دریایی دانست. . تاکید کرد: این منطقه یکی از اولویت های جدی توسعه، فضای کشور محسوب می شود.

وی گفت: با توجه به گستره عملیاتی توسعه سواحل مکران در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و موقعیت این استان ها در کریدور بین المللی شمال-جنوب، توافقنامه چهارجانبه عشق آباد بین کشورهای ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان توافقنامه سه جانبه بین کشورهای ایران، هند و افغانستان و سند توسعه محور شرق کشور، توسعه منطقه مکران قطعا به شکوفایی اقتصاد ملی و بین المللی کمک خواهد کرد، به همین دلیل منطقه مکران است. سند توسعه تصویب و ابلاغ شد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: برای تحقق اهداف تدوین شده در این سند، تمامی نهادها و نهادهای ذیربط و ذی نفع باید با رویکرد امکان سنجی و مشارکت قوی ذینفعان، برنامه های اجرایی خود را طراحی و اجرا کنند تا شاهد اثربخشی و اجرای آن باشیم. سرمایه گذاری کارآمد از بخش داخلی و خارجی و به فعلیت رساندن تمامی توانمندی های بالقوه در منطقه ساحلی مکران.

شهرکی بیان کرد: با توجه به اهمیت این منطقه، افزایش ظرفیت لجستیکی بنادر ساحلی مکران با جذب سرمایه گذار، سیاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در راستای ایجاد شبکه بین المللی رقابتی، ایمن و نوآورانه با هدف تسهیل عملکرد. زنجیره تامین بازار منطقه ای با محوریت معرفی حمل و نقل جاده ای به عنوان وسیله ای کارآمد برای حمل و نقل کالا.

وی ادامه داد: در این راستا باید به ایجاد مراکز تخصصی لجستیک، بهبود و ارتقای ایمنی مسیرهای جاده ای منتهی به سواحل مکران و ارتباط آن با سایر مراکز تولیدی و جذب سفرهای بار و مسافر در داخل و خارج از کشور توجه شود. مبادی ورودی و خروجی به منظور افزایش تقاضا برای جابجایی کالا و مسافر، نوسازی ناوگان جاده ای، افزایش ارائه خدمات بین راهی با جذب سرمایه گذار برای احداث و توسعه پارک های تیراندازی در کریدورهای منتهی به نوار ساحلی. و منطقه مکران از اولویت های کاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: این سازمان علاوه بر اقدامات یاد شده، با تکیه بر ظرفیت بنگاه های دانش بنیان و استفاده موثر از ظرفیت ها و زیرساخت های فناوری اطلاعات، نسبت به تسهیل، تسریع و شفاف سازی اجرایی اقدام می کند. فرآیندهای حوزه حمل و نقل، تدوین و اجرای طرح پیاده سازی و تبادل اطلاعات یکپارچه با دستگاه های ذیربط و بهره مندی از سامانه های حمل و نقل هوشمند ITS در سراسر شبکه ترانزیتی کشور، به ویژه در حوزه های کارآمد و اولویت دار، سعی در ایفای اثربخشی دارد. نقش.

انتهای پیام

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *