سایر موضوعات

رونق خرید و فروش تخفیف صندوق خودرو و کد ملی


اگرچه انتظار می رود با حذف سیستم قرعه کشی و استفاده از سیستم نوبت دهی برای فروش خودرو به قیمت کارخانه، بازی دلال در بازار خودرو جمع شود اما شواهد خلاف این را نشان می دهد.

با برچیده شدن سیستم قرعه کشی خودرو در اسفند 1401 و راه اندازی سامانه نوبت فروشی خودرو، انتظار می رفت که خرید و فروش حواله ای خودروهای عرضه شده جمع شود، اما با وجود این بازار خرید و فروش حواله مانند آن داغ است. زمان قرعه کشی

خودداری از دریافت خودروی کرایه ای از وزارت راه

بررسی ها نشان می دهد که خرید و فروش حواله قیمت بالایی دارد و با یک جستجوی ساده در اینترنت به راحتی می توان انواع حواله های خودرو را مشاهده کرد.

به عنوان مثال در یک آگهی حواله، خودروی 207 دستی با قیمت 260 میلیون تومان فروخته شد. همچنین در اطلاعیه ای دیگر خودرو پژو پارس سفارشی را با برچسب قیمت 225 میلیون تومان و خودروی فیدلیتی را با قیمت 480 میلیون تومان به فروش رساند.

برخی از تبلیغات توسط نمایندگی ها و نمایشگاه های خودرو منتشر شد. به عنوان مثال در آگهی (عکس زیر) اعلام شده است که از سه شرکت با اسناد محضری و تسویه آنی وجوه خریداری می کند.

رونق خرید و فروش حواله خودرو و کد ملی / نبض بازار خودرو در دست دلالان

پس از آن بود که وزارت حراست و سازمان حمایت بارها اعلام کردند که خرید و فروش حواله و هزینه ثبت در سامانه یکپارچه غیرقانونی است.

وزارت امنیت روز گذشته مجدداً اعلام کرد که «انتقال امتیازات و حقوق ناشی از خرید خودرو از اشخاص (حتی وکالتی) و فروش وکالتی خودرو ممنوع است»، «امکانی وجود ندارد. صلح خودرو خریداری شده در غیر این صورت” “شرکت های خودروسازی موظفند با اتخاذ و اجرای روش های پیشگیرانه از انتقال سند حداقل به مدت یک سال از جمله رهن سند خودرو جلوگیری کنند.”

کلیه ثبت نام ها بر اساس کد ملی متقاضی بوده و متقاضی به مدت 48 ماه نمی تواند از خودروساز خودرو خریداری کند و حتی خودرو به مدت یک سال در رهن شرکت است و این حق قابل فروش نیست. به هر کسی.

رونق خرید و فروش کد ملی و گواهینامه

یکی دیگر از نکات جالب در فروشگاه های حواله، فروش کد ملی و شناسنامه است. به عنوان مثال در یکی از آگهی ها متنی با عنوان «فروش دو گواهینامه و کد ملی با وکالتنامه و سفته هر کدام 40 میلیون تومان ضمانت» و یا در آگهی دیگر متنی تحت عنوان آمده است. ” فروش 3 کارت ملی مادر با سفته ” . و سیم کارت هر کدام 39 میلیون تومان» نوشته شده است.

همچنین فروش حواله های شخصی ناخالص در آگهی های مربوط به حواله خودرو به چشم می خورد.

مذاکره قیمت بین بازار و کارخانه، نماینده جولان دالالان

در واقع وضعیت بازار خودرو به گونه ای در حال تغییر است که دلالان برای دور زدن قوانین مربوط به خرید خودرو از طریق سامانه یکپارچه به قیمت کارخانه اقدام به خرید گواهینامه و کد ملی اقشار ضعیف جامعه می کنند. مردم به جای داشتن خودروهای صفر با اختلاف قیمت بالا، می توانند سودهای کلانی را در بازار به جیب بزنند.

این مشکل باعث می شود خودروهای عرضه شده از طریق سیستم یکپارچه به دست مصرف کنندگان واقعی نرسد و هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت برای دستیابی به افرادی که واقعاً به خودرو نیاز دارند محقق نشده است.

در واقع حضور واسطه ها و تجار در فرآیند خرید و فروش حواله زمانی آشکار شد که رئیس سیاست گذاری خودرو یکی از اهداف خود را تغییر نحوه عرضه خودرو و ایجاد بستری برای سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام کرد. تا واسطه را از فرآیند تامین خودرو حذف کرده و خودرو را به مصرف کننده واقعی تحویل دهد. بنابراین به نظر می رسد تلاش های خودروساز نتیجه لازم را نداشته و همچنان شاهد حضور واسطه ها هستیم.

ریشه این مشکل را باید در شکاف قیمتی بازار و کارخانه جستجو کرد. بنابراین اگر تصمیم گیرنده خودرویی قصد دارد این مشکل را به صورت اساسی حل کند، به جای تمرکز بر کنترل خرید و فروش حواله، بهتر است شرایط را به گونه ای تنظیم کند که سیستم دو نرخی برای خودروها باشد. با سیستم تک نرخی جایگزین شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا