مشاور وزیر اقتصاد در تشریح فاز دوم طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان توضیح داد: در فاز دوم ضمن تغییر روند تخصیص آرد به نانوایان، امکان اظهار نظر مردم در مورد کیفیت وجود دارد. نان نانوایی در یک برنامه
محمد جلال در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به راه اندازی طرح هوشمند مدیریت یارانه آرد و نان از اردیبهشت ماه سال گذشته، گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون تغییر خاصی از سوی مردم ایجاد نشده است. به عبارت دیگر، سال قبل نه آزادسازی قیمت نان در دستور کار بود و نه محدودیتی برای خرید نان برای مردم. فاز دوم این پروژه نیز از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد. البته مرحله آزمایشی مرحله دوم از اواخر آذرماه در استان قزوین آغاز شد و به تدریج از اواخر بهمن ماه در تمامی استان ها اجرا شد. در فاز دوم نیز مانند فاز اول، آزاد نشدن قیمت نان و عدم محدودیت خرید نان برای مردم از مهمترین پیش فرض های کار بود.
وی درباره تغییرات صورت گرفته در فاز دوم طرح نسبت به فاز اول این طرح توضیح داد: با شروع اجرای فاز دوم، کمک هزینه جبران اجاره بها و دستمزد نانوایان افزایش می یابد. از 15 تا 30 درصد در مرحله بعد، تخصیص آرد به نانوایان وارد طرح جدیدی شد و محدودیتی که در گذشته در قالب سهمیه برای بسیاری از نانوایان وجود داشت که امکان تولید نان بیشتر در روز وجود نداشت، حذف شد. یعنی نانوایان در مرحله دوم طرح می توانند هر مقدار نان را از طریق کارتخوان هوشمند به مردم عرضه کنند. همچنین درصد بیشتری می تواند آرد یارانه ای دریافت کند.
مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: یعنی برای نانوایی که فروش نان به مردم را به درستی انجام می دهد و معاملات مورد قبول سامانه قرار می گیرد، امکان خرید آرد یارانه ای وجود دارد و این میزان خرید می تواند 10 عدد افزایش یابد. ٪ در هر بار دریافت آرد. از سوی دیگر نانوایی هایی هستند که فروش نان آنها به دلیل ثبت نشدن نان در دستگاه های کارت خوان هوشمند یا کاهش ساعت کاری در روزهای مختلف کاهش یافته است، نانوایی که نگرش متعهد نداشته باشد، کوچک می شود.
به گفته وی، مدت زمان تخصیص آرد به نانوایان در بسیاری از استان ها هر 10 روز یکبار است و در برخی استان ها یا نانوایی های واقع در روستاهای کشور که ممکن است در زمینه گردش و حمل آرد مشکلاتی وجود داشته باشد، دوره های 15 ساله است. روز یا یک ماه یک فایل کامپایل می شود. کمک های مالی روزانه پرداخت می شود.
جلال با اشاره به فاز دوم این طرح گفت: در آینده ورود جدی تری در حوزه کیفیت و رضایت مردم در حوزه نان خواهیم داشت. در همین راستا برنامه ای در نظر گرفته شده است که تا قبل از پایان اردیبهشت ماه به صورت رسمی به مردم معرفی می شود و مردم می توانند به راحتی سوابق معاملات خرید نان خود را در این برنامه و بر اساس تجربه خرید خود از لحاظ کیفیت ، قیمت، مقدار نان، رفتار نانوا و … نظرات خود را ثبت کنند.
وی با بیان اینکه روزانه بین 10 تا 11 میلیون تراکنش خرید نان روی دستگاه های کارت خوان هوشمند ثبت می شود، گفت: یکی از اهداف این طرح کاهش ضایعات آرد یارانه ای بود که در سال 1401 شکاف قیمتی آرد یارانه ای (آرد خبازی) ایجاد شد. که برای تولید نان مردم استفاده می شود) با آرد و گندم که برای مصارف دیگر استفاده می شود با توجه به هدف گذاری ارز ترجیحی 16 ضرب شده است در حالی که این فاصله قیمت در سال 1400 چهار برابر شده است که این مشکل تشدید شد. انگیزه سودجویان برای سوء استفاده از آرد یارانه ای با شروع فاز جدید طرح می توان بر اساس شاخص های آماری دبی از هدر رفت آرد جلوگیری کرد. قیمت آرد خارج از شبکه افزایش یافته و شاهد اثربخشی این طرح هستیم.
انتهای پیام