لازم به ذکر است این اقدام مجلس برای حفظ ساختار اصلی بودجه و در عین حال حفظ شعار ترجیحی بحث تحریک آمیز بود اما نکته دیگری هم وجود دارد که ارز ۴۲۰۰ تومانی ریالی معایبی هم دارد.
پاسخ در قانون هدفمندی یارانه ها نهفته است. بر اساس بند 11 قانون هدفمندی یارانه ها، دولت می تواند تا 20 درصد از منابع تبصره 14 استفاده کند که متن بند 11 قانون هدفمندی یارانه ها به شرح زیر است:
حسین صمصامی سرپرست سابق وزارت اقتصاد و دارایی در این خصوص به ای بی اس نیوز گفت: آخرین نکته لایحه مالی 1401 یکسان سازی نرخ ارز در بودجه است، بنابراین قیمت کالاهای اساسی بر اساس آن محاسبه می شود. با همان نرخ و مابه التفاوت به گونه ای دیگر در نظر گرفته خواهد شد.» می شود. بر اساس الحاقیه تبصره یک کمیسیون تلفیق دولت، ۹ میلیارد دلار برای تامین مایحتاج اولیه، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است. موضوع این است که بند بعدی به این نکته اشاره می کند که تمام درآمد نفت و میعانات گازی باید با ETS مبادله شود. با توجه به این موضوع باید گفت که ارز 4200 تومانی در عمل حذف می شود و دولت مابه التفاوت را به طریق دیگری پرداخت خواهد کرد. در واقع 9 میلیارد دلار از مایحتاج اولیه ابتدا به ریال تبدیل و سپس معادل ریالی آن تخصیص می یابد. این روند باعث افزایش پایه پولی می شود زیرا در گذشته ارز ترجیحی با نرخ 4200 تومان در نظر گرفته می شد اما در لایحه مالی سال 1401 این نرخ نیز به ETS تبدیل شد.
absnews
حال این سوال پیش می آید که اگر مجلس تصمیم بگیرد به جای معادل 9 میلیارد دلار، منابع لازم برای ارز ترجیحی بودجه دولت و درآمد حاصل از صادرات نفت، کسری حدود 170 هزار میلیارد تومانی که از این محل ایجاد می شود، می شود. پاداش باشد؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، در ابتدای تدوین و تقدیم لایحه مالی به مجلس شورای اسلامی، دولت بر حذف ارز 4200 تاکید کرد اما پس از چند بار هشدار درباره خطرات آن و حتی در مورد پیامدهای اجتماعی احتمالی اسلام، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت حفظ ارز 4200 تومانی با مکانیزمی بدیع و احتمالا خطرناک به دست آمد.
با توجه به این ماده قانون و با توجه به اینکه سقف منابع تبصره 14 به حدود 600 هزار میلیارد تومان رسیده است، بیش از 120 هزار میلیارد تومان از منابع این تبصره قابل انتقال به بودجه عمومی و کسری کلان ناشی از تخصیص ارز است. منابع برای کالاها، داروها و تجهیزات پزشکی.
بر همین اساس این استاد دانشگاه معتقد است نمایندگان مجلس باید مراقب کلاه گشادی تعیین ریال به عنوان ارز ترجیحی باشند.
در هر صورت کمیسیون تلفیق برای حل این موضوع و شاید دست دولت را باز بگذارد که به جای تغییر بودجه دولت، ارز 4200 تومانی را در اواسط سال حذف کند و نرخ محاسبه ارز در بودجه را تغییر ندهد. منابع، تغییرات لازم را در یادداشت انجام داد. 14 کرد بر اساس منابع تبصره 14 تقویت شدند و مجموع منابع در نظر گرفته شده که دولت پیش از این حذف 4200 ارز را در نظر گرفته بود از 106 هزار میلیارد تومان به 172 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
در ابتدا که موضوع ارز 4200 تومانی در کمیسیون تلفیق مطرح شد، تصور بر این بود که روند تخصیص این ارز همانند سال 1400 باشد که دولت از درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت استفاده می کرد. برای واردات کالا کالاها، داروها و تجهیزات پزشکی. برایمورد توجه برخی از نمایندگانمشکل این بود که اگر کمیسیون تلفیق می خواست چنین روندی را در نظر بگیرد، ممکن بود کل بودجه را اصلاح کند که در این صورت احتمالاً این اصلاحات به تصویب شورای نگهبان نمی رسید.
بر اساس بند 1 الحاقیه یک تبصره به لایحه اعتبارات 1401 الحاقی به بودجه توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، معادل 9 میلیارد دلار ارائه شده در ردیف (18) جدول هزینه های تبصره (14) این قانون برای تامین کالاهای اساسی دارو و تجهیزات پزشکی و بر اساس نرخ ارز ترجیحی اختصاص می یابد. .
علاوه بر 172 هزار میلیارد تومانی که برای حفظ ارز ترجیحی دارو و کالا در نظر گرفته شده است، 71 هزار میلیارد تومان نیز برای خرید تضمینی گندم لحاظ شده است. جداول تغییرات تبصره 14 به شرح زیر است:
سال گذشته بودجه تغییرات قابل توجهی داشت اما در نهایت شورای نگهبان آن را پذیرفت، بنابراین این استدلال نمی توانست چندان معتبر باشد.
به گزارش ای بی اس نیوز، با توجه به موارد مطرح شده و مضرات در نظر گرفتن ارز 4200 تومانی به ریال، مجلس شورای اسلامی که از امروز بررسی بودجه را در دادگاه آغاز می کند، نسبت به حذف الحاقیه و الحاق متن اقدام کند. بر اساس آن دولت از منابع ارزی حاصل از صادرات نفت که به بودجه عمومی وابسته است برای واردات کالاهای اساسی استفاده می کند و کسری ناشی از این فرآیند را از طریق منابع مندرج در تبصره 14 در بودجه عمومی جبران می کند. به آرامی