به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، یکی از عوامل تورمی احتمالی در اقتصاد ایران در دوره شهید رئیسی از نگاه مردم و برخی کارشناسان، حذف ارز 4200 تومانی بود. واقعیت این است که در 6 تا 7 ماه اول دولت شهید رئیسی تا زمانی که ارز 4200 تومانی وجود داشت، ثبات نسبی اقتصادی و کاهش تورم را تجربه کردیم، اما پس از حذف این ارز، قیمت ها افزایش قابل توجهی داشته است. تحلیل های مختلفی در این زمینه ذکر شده است; برخی این افزایش قیمت را ناشی از افزایش نرخ ارز دانستند و برخی دیگر مشکلات تولید را عامل اصلی دانستند. صرف نظر از عوامل دیگر، سوال اصلی این است که چه اتفاقی افتاد که دولت شهید رئیسی با وجود همه تبعات و هشدارهایی که در این زمینه در نظر گرفته شد، تصمیم به لغو ارز 4200 تومانی گرفت.
سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، در واکنش به حوادث سال 1401 و حذف ارز ترجیحی در سال جاری، اظهار داشت: تاریخ ارز 4200 تومانی یکی از جدی ترین ها بوده است. . و نکات بحث برانگیز در سیاست دولت. همانطور که می دانید حذف ارز ترجیحی برای برخی محصولات به دلایل متعددی از سوی کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی مطرح شده است. اما من نمی خواهم همه این استدلال ها را بازگو کنم، اما به هر حال این تصمیم به یک تکلیف قانونی تبدیل شده است. بر اساس قانون بودجه سال 1400، دولت مجبور شد در سال جاری با ارز ترجیحی خداحافظی کند و روش های دیگری برای حمایت از مردم اتخاذ کند.
اجرای مصوبه مجلس مبنی بر لغو ارز ترجیحی و نظر مخالفان وزارت اقتصاد
وی افزود:به همین دلیل دولت مجبور شد برای کل سال 1400 تنها 8 میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص دهد که در نیمه اول سال تقریباً این مقدار مصرف شد و دولت مجبور شد مصوبه مجلس را اجرا کند. وزارت اقتصاد و دارایی با این زمان بندی و این جزئیات موافق نیستند، اما مسئولیت کل پروژه با سازمان برنامه بود.
سازمان برنامه اصرار داشت که این کار انجام شود، حتی قبل از رای اعتماد با من درباره سازماندهی برنامه صحبت کردند. شما که می خواهید از مجلس رای اعتماد بگیرید، بدانید که ما قطعا چنین اقدامی را در مقر اقتصادی دولت پیگیری خواهیم کرد و شما نیز همراه آن خواهید بود.»، به تعبیری این اقدام هماهنگی قبل از تشکیل رسمی دولت
خاندوزی گفت: بعداً در خصوص زمان و نحوه حذف ارز ترجیحی نظرات خود را ارائه کردیم و گفت: حتی در یک ماه قبل از حذف ارز ترجیحی با مراجع و برخی مسئولان مکاتبه کردیم. شکایت کردند و ناراحت شدند «آنها گفتند که; «چرا پیشنهاد تضعیف یا تعلیق اجرای این سیاست را میدهید؟»، در هر صورت یک اقدام الزامآور قانونی بود.
علاوه بر این، با در نظر گرفتن شروع جنگ در اوکراین در همان سال 1400 و اختلاف قیمت ها با کشورهای همسایه که منجر به قاچاق گسترده کالا شد، این احتمال وجود داشت که در سال های آینده نه تنها در سال 10 یا 12 مواجه باشیم. میلیارد دلار، اما با مبلغ قابل توجهی. تعداد بیشتری از ارزهای ترجیحی ممکن است اصلاً در دسترس نباشند. در این شرایط اجرای این سیاست می تواند بانک مرکزی را مجبور به استفاده از پایه پولی خود کند و این امر آثار تورمی دیگری را به همراه خواهد داشت.
چگونه از تکرار تجربه تلخ سال 1398 در سال 1401 جلوگیری کنیم؟
وزیر اقتصاد اعلام کرداین جمع بندی در دی ماه 1400 در ستاد هماهنگی اقتصادی تدوین شد که بر اساس آن باید مقدمات لازم برای حذف ارز ترجیحی فراهم شود، وی گفت: اما هنوز همه جوانب آماده نشده بود. آقای رئیس جمهور قویاً بر لزوم تهیه یک روش حمایتی جایگزین برای اعمال فشار کمترین ممکن بر ضعیف ترین اقشار جامعه تاکید کرد. برخی از نهادهایی که قول داده بودند این پشتیبانی جایگزین را از طریق سیستم های فناوری اطلاعات خود ارائه دهند، به تعهدات خود عمل نکرده اند.
این مشکل اجرای این سیاست را تا پایان سال و شب عید و اوایل سال 1401 به تعویق انداخت و در وزارت اقتصاد توانستیم اقداماتی را برای جلوگیری از توزیع کور آرد و خروج وی از کشور انجام دهیم. همچنین شواهدی وجود داشت که نشان می داد این خطر واقعی بوده و توهم نیست. راه حلی خواستم
وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور همچنین اشاره کردند که دستگاهی که ماه ها قول داده بود نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد. ما این مسئولیت را پذیرفتیم و با وجود اینکه ارتباط مستقیمی با حوزه کاری ما نداشت تصمیم گرفتیم این موضوع را پیگیری کنیم. سرانجام سیستم های هوشمند توزیع آرد با همکاری بانک سپه و سایر دوستان پا به عرصه وجود گذاشت و این سیاست در اواخر اردیبهشت 1401 رسماً اجرا شد.
تلاش شده تا تاثیرات آن بر قیمت ها کنترل شود و میزان یارانه نقدی به گونه ای باشد که اقشار ضعیف فشار کمتری را احساس کنند. برخلاف تجربه تلخ سال 2018، دولت در این تجربه تاکید کرد که قبل از اجرای سیاست، میزان پرداختی ها مشخص شود تا جامعه بداند یارانه نقدی جبران می شود.
تسلط بر نیاز به واردات هوشمند گندم
خاندوزی با تاکید بر اینکهاین سیاست باید به تدریج وابستگی به واردات کالاهای اساسی را کاهش دهد، گفت: همچنین باید از سایر ابزارهای غیر قیمتی استفاده کرد و جریان تولید و توزیع نهاده ها و کالاها را در اقتصاد بهبود بخشید. این تجربه نشان داد که تقویت یارانه آرد به کاهش مصرف آرد خبازی در کشور از سال 1397 کمک کرد و نشان داد که سیستم های قدیمی نواقصی داشتند که امروز تا حد زیادی برطرف شده است.
درس های مهم برای آینده؛ لزوم استفاده از ابزارهای غیر قیمتی به جای ایجاد بحران قیمت
وی تاکید کرد:در نهایت اگر به مرحلهای برسیم که نیاز به تغییر سیاستهای پولی برای کالاها داشته باشیم، تجربه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و سیاستهای ۱۴۰۱ ممکن است درسهای مهمی برای آینده باشد. اولین نکته این است که باید از سایر ارزهای غیر پولی استفاده کنیم. – ابزار قیمت گذاری و اطلاعات گرفته شده است
نکته دوم اینکه اگر تصمیمی برای انجام اصلاحات قیمتی گرفته می شود باید به تدریج و مرحله به مرحله انجام شود و برای هر کالا بسته مشخصی تعریف شود. اجرای موفقیت آمیز هر سیاست اقتصادی مستلزم توجه دقیق به جزئیات و در نظر گرفتن شرایط خاص هر محصول است.
بسته تخصصی برای اصلاح قیمت هر کالا یا محصول مورد نیاز است.
وزیر اقتصاد اعلام کردبه تنهایی نمی توان به ابزار قیمت گذاری اعتماد کرد، گفت: همانطور که می دانید تجربه هوشمندسازی یارانه آرد علیرغم برخی نواقصی که به خوبی از آن آگاه هستیم و مردم توانستند آن را مشاهده کنند، باعث کاهش مصرف آرد شد. یک و نیم میلیون تن در یک سال و نیم. کاهش خبازی کشور و رساندن مصرف آرد خبازی در سال 1402 به میزان مصرف سال 2018
این بدان معناست که مردم نسبت به پنج سال قبل آرد پخت کمتری مصرف میکنند، در حالی که مصرف نان افزایش یافته است که نشان میدهد نشتیها، نشتیها و ضایعات زیادی در سیستم قدیمی وجود داشته است که اکنون تا حد زیادی تحت کنترل است.
پس این تجربه یکی از ابزارهایی است که می توان از آن استفاده کرد. البته دسته دیگری از اقدامات نیز وجود دارد که در صورت تصمیم گیری برای تغییر سیاست قیمت گذاری باید به تدریج و مرحله به مرحله اجرا شود. برای هر کالا یا کالایی که ارز ترجیحی به آن تخصیص داده می شود باید بسته خاصی تعریف شود.
وی افزود: برای داروها به دلیل حساسیت و برای جلوگیری از هر گونه خطری برای افراد نیازمند شرایط خاصی هستیم که باید متفاوت از محصولاتی مانند آرد، سویا و روغن عمل کند. به همین ترتیب برای گوشت قرمز، دام، گوشت سفید، مرغداری ها و جوجه کشی ها باید روش های جداگانه ای در نظر گرفته شود، این جزئیات است که موفقیت یک سیاست اقتصادی را تعیین می کند.
توصیه ای به دولت بعدی؛ اصلاحات قیمت برای اقتصاد، تاب آوری اجتماعی و فردی خوب نیست
خاندوزی در نهایت تاکید کرد: در نهایت هیچ نسخه کلی و همیشه موفقی وجود ندارد که بتوان گفت; اگر قیمت ها را به درستی تنظیم کنیم، همه مشکلات حل خواهد شد. ما میتوانیم در درازمدت یا با هزینههای بسیار بالا به نتایجی برسیم، اما قطعاً این رویکرد نمیتواند برای اقتصاد ایران و برای تابآوری جامعه و مردم ما مفید باشد.
absnews+