دوشنبه , ۵ خرداد ۱۴۰۴

رنگ های مختلف نمایشگاه خودرو; وارداتی یا داخلی؟

امسال شرکت های زیادی در نمایشگاه خودرو شرکت کردند، اما آنچه در این نمایشگاه به چشم آمد، تعداد زیاد خودروهای مونتاژی بود.

به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما; خودروسازان امسال در نمایشگاه خودروی تهران، انواع خودروهای سواری، سنگین و وانت را ارائه کردند. مهندس مهدی تقدی نژاد مدیر کل نمایشگاه شهرآفتاب گفت: با توجه به بحث واردات خودرو، برقی شدن خودروها و استفاده از خودروهای کم مصرف سعی شد این سوالات رویکرد نمایشگاه باشد.

در این نمایشگاه خبری از خودروهای داخلی نبود و آنچه به چشم می آمد تعداد قابل توجهی از خودروهای مونتاژی بود. در همین راستا یکی از شرکت کنندگان این نمایشگاه با گلایه از حضور خودروهای مونتاژی در نمایشگاه گفت: انتظار داشتیم خودروسازان امسال خودروهای داخلی را به نمایشگاه بیاورند اما این اتفاق نیفتاد و آن چیزی که دیدیم بیشتر بود. ماشین های مونتاژی که کیفیت بالایی دارند و ندارند

در آبان 1402 بود که تعرفه واردات لوازم یدکی خودروهای وارداتی مونتاژ شده از 13 به 35 درصد افزایش یافت و بر این اساس مقرر شد برای داخلی سازی بیش از 50 درصد تعرفه کاهش قابل توجهی داشته باشد و برای داخلی سازی تعرفه کاهش یابد. بیش از 50 درصد کمتر از 20 درصد، عوارض واردات کاهش می یابد. عوارض واردات خودرو باید یکسان در نظر گرفته شود.

آقای چریک یکی از تولیدکنندگان می گوید: با توجه به اینکه تعرفه گمرکی برای بومی سازی از 20 تا 50 درصد تفاوتی ندارد به همین دلیل داخلی سازی مشکل دارد.

این در حالی است که خودروسازان برای تبدیل شدن به کارخانه خودروسازی موظف بودند تولید را با 20 درصد داخلی سازی آغاز کنند و هر سال این میزان را افزایش دهند.

آقای احمدی یکی دیگر از تولیدکنندگان می گوید: برای مونتاژ خودرو در داخل باید با 20 درصد داخلی سازی شروع می کردیم و هر سال باید این رقم را افزایش می دادیم. البته خودروساز برآورد می کند که برای افزایش عمق ساخت داخل باید سرمایه گذاری کرد به طوری که به ازای هر درصد ساخت داخل بیش از یک میلیارد تومان صرف ریخته گری می شود.

سیاست قیمت گذاری وزارت امنیت شامل حمایت از داخلی سازی عمیق خودرو و قطعات آن است. آقای مجید جلیلی یکی از کارشناسان صنعت خودرو گفت: در سال های اخیر با وجود راه اندازی خط تولید، کارخانه خودروسازی نداریم. داخلی سازی خودروهای مونتاژ به قطعات غیر منقول مرتبط است. در این زمینه، برنامه‌هایی در سال‌های گذشته توسط خودروسازان مونتاژی اجرا شده است. به عنوان مثال داخلی سازی رینگ، لاستیک و قطعات تزئینی خودروها انجام شده است.

این استاد موسسه مطالعات و تحقیقات بازرگانی ادامه داد: برای افزایش عمق ساخت داخل خودروهای مونتاژی در زمینه سازه، عملا کاری انجام نشده است، زیرا خودروها وارداتی هستند و ساختار باید بر اساس آن استفاده شود. از مشخصات اعلام شده توسط سازنده یا در زمینه استحکام. درایو و انتقال نیرو، مانند گیربکس، نمی توانند داخلی شوند.

تولید خودروهای پیشرفته و جدید، خودروهای برقی، متصل و خودران بخشی از 8 فرمان ریاست جمهوری بود که در سال 1400 با هدف ساماندهی صنعت خودرو به خودروسازان ابلاغ شد.

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *