رقابت ایران با چین و روسیه در یک بازار

به این ترتیب، حتی اگر ایران بتواند سهم خود را از بازار ارمنستان به طور جدی توسعه دهد، باز هم با دو رقیب بزرگ روبرو خواهد بود و باید گزینه هایی مانند مرز مشترک زمینی، امکان ایجاد مناطق آزاد – مبادله و تولید هدفمند با آن را داشته باشد. تمرکز بر صادرات، افزایش مزیت نسبی تجارت مشترک با ارمنستان.
ایران نیز در سال های اخیر جایگاه خود را در این بازار گسترش داده است، اما همانطور که رئیس سازمان توسعه تجارت گفت، هنوز تا رسیدن به اهداف کلان کشور در این بازار راه زیادی در پیش است و البته ایران باید با آن رقابت کند. اقتصادهای بزرگ جهان در این زمینه
پیمان پاک در تشریح جایگاه ایران در ارمنستان گفت: ایران در حال حاضر سومین صادرکننده بزرگ به ارمنستان پس از روسیه و چین است. میزان صادرات ما به ارمنستان 437 میلیون دلار است و طبق برنامه تجاری دو کشور باید به 3 میلیارد دلار برسد. ارمنستان تنها کشور عضو اوراسیا است که با ما مرز مشترک دارد و می تواند نقش پل ارتباطی بین ایران و بازار این اتحادیه ایفا کند.
ارمنستان یکی از همسایگان شمالی ایران است که در سال های اخیر سعی در گسترش روابط اقتصادی خود داشته است، هرچند این کشور کوچک از نظر جمعیت و وسعت بازار دارای سقف مشخصی است، اما در عین حال دولت ایروان نیز تلاش کرده است تا پاسخگوی آن باشد. تامین آن از منابع مختلف تامین می شود و در سال های اخیر آمریکا، روسیه و چین از جمله صادرکنندگان کالا به ارمنستان بوده اند.
به گزارش ای بی اس نیوز، برآوردها نشان می دهد در سال های اخیر به استثنای چین که شریک تجاری اصلی کشور است، دیگر شرکای اصلی صادرات و واردات این کشور کشورهای همسایه بوده اند و این در حالی است که بخش قابل توجهی از تجارت این کشورها دست نخورده باقی مانده اند و شرکت های ایرانی در صورت تعریف ظرفیت های جدید صادراتی می توانند نقش مهمی در این چارچوب ایفا کنند.
انتهای پیام
پیمان پاک همچنین اظهار داشت: توانمندی های کشورمان در حوزه خدمات فنی و مهندسی و توان شرکت های ایرانی برای مشارکت در پروژه های فنی و مهندسی در ارمنستان در زمینه راه و ساختمان، انرژی های تجدیدپذیر، ساخت سدها و سیستم های آبیاری ایجاد می کند. فرصتی مناسب برای حضور فعالان این بخش در ارمنستان. وی گفت: تبادل گاز و برق، حضور خودروسازان ما در ارمنستان، تولید محصولات صنعتی به ویژه لوازم خانگی ایرانی در قالب تولید، برگزاری نمایشگاه های مختلف، احداث پالایشگاه و… .، بخشی از برنامه های مشترک ما با ارمنستان است.
استفاده از ظرفیت بازارهای تجاری کشورهای همسایه به عنوان یک اولویت مهم توسط دولت سیزدهم اجرایی شده است که علاوه بر افزایش ظرفیت صادرات به این کشورها، رقابت با اقتصادهای بزرگ نیز با چالش مواجه شده است.
وی همچنین به راه اندازی مرکز تجارت ایران در ایروان اشاره کرد و افزود: مرکز تجاری ما در ارمنستان بسیار فعال و پویا است. مهمترین عاملی که ما در مراکز تجاری دنبال می کنیم و البته این مرکز تجاری از مزایای آن برخوردار است، یک شریک قوی، مهم و مناسب در کشور هدف است.