رشد 35 درصدی تجارت صنایع غذایی ایران به ترکمنستان
اکبر گودری، رئیس دفتر آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، بازار ترکمنستان را در مقابل جذب محصولات ایرانی آسیب پذیر دانست و گفت: در دولت سیزدهم تجارت با همسایگان از طریق دیپلماسی اقتصادی برای کاهش تحریم ها توسعه یافت. افزایش صادرات محصولات ایرانی در اولویت قرار دارد ضمن اینکه مذاکرات برای گسترش روابط تجاری با ترکمنستان به ثمر نشسته و بازار این کشور به یکی از بازارهای هدف صادراتی ما تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در پایان سال 2014 از مرز یک میلیارد دلار گذشت، تصریح کرد: از دهه 90 تاکنون دلایل مختلفی در کنار یکدیگر برای کاهش حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان موثر بوده است، اما در سال های اخیر روابط سیاسی بهبود یافته و تجارت با این کشور رشد کرده است و در سال 1402 هجری قمری حجم مبادلات تجاری با این کشور به 446 میلیون دلار رسید که 186 میلیون دلار آن در صنعت و 156 میلیون دلار در معدن بوده است. صنایع معدنی، 74 میلیون دلار کشاورزی و صنایع غذایی، 27 میلیون دلار برای پتروشیمی و فرآورده های نفتی و 2 میلیون دلار برای فرش.
به گفته گداری؛ اخذ ویزای ورود برای تجار ایرانی کار سختی است و به نظر می رسد حضور در نمایشگاه ها روند ورود به این بازار را برای ما تسهیل کند. بنابراین در شهریور ماه امسال نمایشگاهی با محوریت صنایع غذایی در این کشور برگزار خواهیم کرد.
رئیس دفتر آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تجارت صنایع غذایی در ایران و ترکمنستان رشد چشمگیری داشته است. حجم تجارت صنایع غذایی و محصولات کشاورزی بین دو کشور در سال 1401 هجری شمسی حدود 39 میلیون دلار بوده و با رشد 35 درصدی در سال 1402 به 74 میلیون دلار رسیده است.
این مسئول ادامه داد: در دو ماهه اول سال 1403 هجری شمسی حدود 70 میلیون دلار به ترکمنستان صادرات داشتیم که 12 میلیون دلار محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بود. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. میوه های تازه، سبزیجات، رب گوجه فرنگی و برخی فرآورده های فرآوری اصلی ترین محصولات صادراتی ایران به ترکمنستان هستند، اما این بازار ظرفیت جذب لبنیات و انواع محصولات پروتئینی تولیدی ایران را دارد.
گداری در پایان با اشاره به برنامه ریزی برای کسب سهم بیشتر از بازار ترکمنستان، تصریح کرد: 26 تیرماه سال جاری همایشی با محوریت معرفی نمایشگاه آگرافود به ترکمنستان در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می شود. در این همایش سعی خواهیم کرد این نمایشگاه را از زوایای مختلف بررسی کنیم.
وی ادامه داد: توانمندی های ایران در حوزه صنایع غذایی بسیار زیاد است. شرکت ها شک نداشته باشند که با حضور در این نمایشگاه قراردادهای خوبی با طرف های تجاری این کشور منعقد خواهند کرد که در نهایت زمینه توسعه صادرات به ترکمنستان را فراهم می کند.