رشد 12.5 درصدی مصرف بنزین در سال 1402


جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در روزهای اخیر نسبت به جدی بودن کمبود بنزین هشدار داد و گفت: مصرف روزانه بنزین در کشور 110 میلیون لیتر است و مصرف و تولید به نقطه سر به سر رسیده است. .
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از وزارت نفت، فروردین 1401 بود که جواد اوجی وزیر نفت نسبت به روند صعودی مصرف بنزین در کشور هشدار داد و اشاره کرد. خروجی: ظرفیت پالایشی کشور در زمینه تولید بنزین و گاز نفت نزدیک به میزان مصرف کشور است و سالانه 80 میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور پرداخت می شود.
وی همچنین از افزایش سالانه 10 تا 12 درصدی مصرف سوخت مایع در کشور خبر داد و گفت: در عین حال باید به فکر افزایش ظرفیت پالایشی کشور، اجرای طرح های بهینه سازی مصرف در کشور به ویژه در بخش های خانگی و صنعتی باشیم. .
روند افزایشی مصرف بنزین در کشور با رشد روزافزون خودروها، راندمان پایین نیروگاه ها و مصرف عجیب روزانه گاز در کشور به ویژه در فصل سرما و به دنبال آن افزایش مصرف گازوئیل در کشور شرایط تولید و توزیع این دو سوخت را به سمت عدم تعادل سوق می دهد و اجرای طرح های مدیریت بهینه مصرف سوخت در کشور وارد فاز اضطراری شده است زیرا در صورت تشدید این روند، وزارت نفت دچار مشکل می شود. عدم تعادل در زمینه مصرف سوخت خودروها و گاز طبیعی و توزیع مناسب انرژی در کشور امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین، در صورت اجرای طرحهای بهینهسازی مصرف به منظور کاهش شدت انرژی، علاوه بر خروج از عدم تعادل و جلوگیری از واردات، درآمد خوبی نیز از صادرات این محصولات نصیب کشور خواهد شد.
تولید و توزیع بنزین در آستانه درگیری
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نیز نسبت به جدی بودن این روند تفرقهانگیز در روزهای اخیر هشدار داد و گفت: مصرف روزانه بنزین در کشور 110 میلیون لیتر است و مصرف و تولید به صفر رسیده است. سالانه بیش از یک میلیون خودرو فروخته می شود و هیچ خودرویی اسقاط نمی شود. اگر این روند ادامه پیدا کند به کمبود بنزین می رسیم و واردکننده می شویم.
وی از صدور سالانه حدود 1.2 میلیون کارت سوخت با اعداد جدید برای خودروهای جدید (معادل مصرف 3.5 میلیون لیتر بنزین در روز و ظرفیت تولید بنزین از تنها پالایشگاه تبریز) خبر داد و از روند فعلی ابراز نگرانی کرد. در مصرف بنزین نمی توان ساخت پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها و افزایش تولید بنزین را مدیریت کرد و اگر این روند ادامه پیدا کند به عدم تعادل بنزین خواهیم رسید و واردکننده می شویم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نسبت به رشد روزافزون مصرف بنزین در کشور در ماههای ابتدایی سال هشدار داد و این روند در ماههای آینده بهویژه در فصل تابستان افزایش بیشتری خواهد یافت.
پیش بینی مصرف 22 میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه ها
سالاری همچنین به کمبود گازوئیل در پی کمبود گاز اشاره کرد و درباره تامین سوخت زمستانی سال 1402 گفت: کمبود گاز باعث شد که بخش قابل توجهی از تامین سوخت نیروگاه ها با گازوئیل انجام شود. مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها در سال گذشته به 18 میلیارد لیتر رسید و طبق پیش بینی ها در سال جاری به 22 تا 23 میلیارد لیتر خواهد رسید.
رشد 12.5 درصدی مصرف بنزین در سال 1402
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اخیرا در گفت و گوی رادیویی از افزایش 12.5 درصدی مصرف بنزین در سال جاری خبر داد و گفت: تقریباً همسو هستیم، اما با کوچکترین مشکلی از تراز خارج می شویم.
علی اکبر نژادعلی بر لزوم اجرای طرح بازنشستگی خودروهای فرسوده برای بازگشت به تراز مثبت تاکید کرد و افزود: بیش از 30 میلیون کارت سوخت در اختیار مردم قرار داده ایم که بسیاری از این خودروها نسل قدیمی، فرسوده و پرمصرف هستند. ماشین ها. ; بنابراین لازم است به تدریج خودروهای فرسوده از چرخه خارج شود و روند تولید در کشور به ویژه در حوزه خودروهای بنزینی گسترش یابد.
وی همچنین رکورد مصرف 127 میلیون لیتر بنزین در یک روز را برشمرد و گفت: ساخت پالایشگاه در کشور آسان نیست و نمی توان با تولید و توسعه این بخش، جلوی افزایش مصرف را گرفت. ساخت پالایشگاه های جدید هر روز
درآمد بهینه سازی مصرف، معادل صادرات نفت
رشد روزافزون مصرف سوخت در کشور به ویژه پس از کاهش اپیدمی ویروس کرونا در شرایطی رخ داده است که در صورت کاهش 110 تا 105 میلیون لیتری مصرف بنزین با صرفه جویی 5 میلیون لیتری با احتساب قیمت تمام شده است. بنزین 30 هزار تومانی در بازارهای جهانی تنها از این محل درآمد کشور بیش از 54 هزار میلیارد تومان خواهد بود. این در شرایطی اتفاق می افتد که حدود 10 میلیارد دلار باید برای ساخت یک پالایشگاه سرمایه گذاری شود.
از سوی دیگر، طبق بررسی های انجام شده، مصرف غیربهینه گاز و بنزین سالانه بیش از 30 میلیارد دلار در کشور بی سود بوده است. این در شرایطی است که طبق آمار، درآمد نفتی ایران در سال 1401 حدود 36 میلیارد دلار خواهد بود و بهینه سازی مصرف سوخت می تواند درآمدی معادل صادرات نفت برای ایران ایجاد کند. بنابراین اگر اقتصاد در استفاده از فرآورده های نفتی مانند بنزین و گاز نفتی در کشور نهادینه شود، علاوه بر کاهش هزینه های اقتصادی و اثرات زیست محیطی، درآمد ارزی قابل توجهی برای توسعه زیرساخت های اقتصادی کشور فراهم می شود. . .