آیفون به این 9 دلیل از بین رفت
برخلاف گذشته، مردم دیگر برای خرید آخرین مدل آیفون صف نمیکشند. چه اتفاقی برای گوشیهایی افتاد که صنعت گوشیهای هوشمند را متحول کرد؟
به گزارش ای بی اس نیوز، آیفون اولین گوشی در نوع خود نیست، اما آغازگر عصر تلفن های هوشمند بود. از سال 2007 که اولین آیفون عرضه شد، این گوشی استاندارد طلایی تلفن های همراه مدرن باقی مانده است. در واقع، تا به امروز، اپل بیش از نیمی از سود صنعت گوشی های هوشمند را به خانه برده است. مطمئناً، آیفون عالی است، اما داشتن آن، حداقل در آمریکا، دیگر اینطور نیست. این گوشی هنوز هم پرستیژ زیادی دارد و شاید وفادارترین طرفداران است، اما داشتن آیفون مانند گذشته جذاب نیست. سایت makeuseof در گزارشی به بررسی 9 دلیلی پرداخته است که چرا آیفون مانند گذشته جذاب نیست.
1- آیفون دیگر نماد نیست
اگر به خاطر داشته باشید، در دهه 2010، مردم در خارج از فروشگاه های اپل صف می کشیدند و گاهی اوقات به محض باز شدن درهای فروشگاه تقاضای خرید آخرین مدل آیفون را می کردند، اما واقعاً دیگر این اتفاق نمی افتد. شاید به این دلیل است که مردم اکنون خرید آنلاین دارند، اما شاید به این دلیل است که آیفون دیگر تنها گوشی قدرتمند موجود در بازار نیست. امروزه سازندگان گوشی های اندرویدی مانند سامسونگ و شیائومی پرچمداران 1000 دلاری را با سخت افزاری عرضه می کنند که ویژگی های بهتری نسبت به آیفون دارد.
2- اپل بازار آمریکا را اشباع کرده است
آمریکا بازار خانگی اپل است. بنابراین جای تعجب نیست که بیش از نیمی از گوشی های هوشمند فروخته شده در این کشور آیفون هستند. در واقع، این در سراسر آمریکای شمالی صادق است. کنترل بیش از نیمی از کل بازار یک دستاورد قابل تحسین است، اما به این معنی است که آیفون اکنون آنقدر رایج شده است که کیفیت “مطلوب” خود را از دست داده است. به طور کلی، فراوانی طبیعی بودن را ایجاد می کند.
3- استیو جابز طرفداران داشت اما تیم کوک نه
ساختن یک محصول عالی یک چیز است و اینکه بتوانید آن را به شکلی بزرگ بفروشید چیز دیگری است. استیو جابز این را بهتر از هر کسی در صنعت می دانست. مدیر عامل فقید اپل در طول مسیر آیفون را به یک نام آشنا و مشهور تبدیل کرد. اما مدیر عامل فعلی اپل، تیم کوک، چنین طرفدارانی ندارد، زیرا رویدادهای حضوری و زنده اپل که زمانی بیشتر بین فردی بودند، اکنون جای خود را به رویدادهای از پیش ضبط شده داده اند که بیشتر شبیه تبلیغات فراموش شدنی هستند.
4- آپدیت تدریجی در آیفون
شنیدن شکایت از یکسان بودن اکثر گوشیهای هوشمند بسیار رایج است، و با توجه به تغییرات کمی که اپل در طراحی، ویژگیها و مشخصات گوشی اعمال میکند، برای آیفونها بیشتر از آیفونها رایج است. اندروید مشکلی نداره تنها تغییر بصری عمده در آیفون از سال 2019، جزیره پویایی است که اپل برای دوربین جلو استفاده کرده است. دوربین ها نیز بزرگتر شده اند، اما به طور کلی طراحی و عملکرد آیفون تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است.
5- اپل چیزی را که روی آن کار می کند فاش نمی کند
شرکتهای اندرویدی اغلب در رویدادهای فناوری مانند نمایشگاه فناوری لاس وگاس (CES)، کنگره جهانی موبایل (WMC) و IFA، فناوری جدید و هیجانانگیزی را که در پشت صحنه روی آن کار میکنند، اعلام میکنند، اما اپل بهطور باورنکردنی ساکت بوده است. واضح است که او نمی خواهد مردم از برنامه های آینده این شرکت باخبر شوند. این محرمانه بودن شرکت و محصولاتش را ناامید کرده است زیرا چیزی وجود دارد که طرفداران منتظر آن هستند و نمی توانند نظریه پردازی کنند.
6- سازندگان گوشی اندرویدی سریعتر نوآوری می کنند
یکی از بزرگترین نقاط قوت اپل یکی از بزرگترین نقاط ضعف این شرکت است. این شرکت به شدت بر روی “پایداری” تمرکز می کند و به همین دلیل آیفون در دریافت ویژگی های جدید و ارتقاء سخت افزاری کند بوده است. اپل میخواهد اطمینان حاصل کند که هر چیزی که به گوشی اضافه میشود، کاربردی و قابل اعتماد است، اما این فرآیند به این معنی است که هر نوآوری به زمان بیشتری برای آزمایش و تأیید نیاز دارد. سازندگان اندروید بسیار سریعتر از اپل نوآوری می کنند و به طور کلی پاسخگوی بازخورد کاربران هستند. در این میان، اپل همچنان در تلاش است تا رویکرد استیو جابز را تکرار کند که «مشتریان قبل از اینکه بدانند چه میخواهند ببینند»، اما همیشه اینطور نیست.
7- باغ دیواری اپل گیج کننده شده است
عجیب است که کارهای اساسی مانند ارسال پیام، اشتراک گذاری فایل ها و تماس ویدیویی بین گوشی های آیفون و اندروید هنوز در دنیای مدرن ما بسیار دشوار است. همچنین انتقال فایل ها از آیفون به کامپیوتر ویندوزی مشکل است. اپل تمام تلاش خود را می کند تا اطمینان حاصل کند که اکوسیستم باغ دیواری این شرکت تا حد امکان منحصر به فرد باقی بماند و شکستن آن سخت تر باشد. در حالی که گوگل و مایکروسافت در حال ایجاد پل هایی بین اندروید و ویندوز هستند، اپل در حال ایجاد دیوارهایی در اطراف iOS و جداسازی آن از سایر سیستم عامل ها است.
8- رقبای اپل راه حل هایی برای iMessage پیدا می کنند
iMessage یکی از اصلیترین دلایلی است که بسیاری از مردم آمریکا آیفون را ترجیح میدهند، مخصوصا Gen Z. با این حال، به نظر میرسد که شرکتهای دیگر اکنون راهحلهای هوشمندانهای برای رقابت با iMessage ارائه کردهاند. به تازگی، گوگل اپلیکیشن Messages خود را به روز کرده است تا به کاربران اجازه دهد به جای دریافت پیام های متنی، واکنش های iMessage را به صورت ایموجی ببینند. و به گفته بلومبرگ، مایکروسافت همچنین در تلاش است تا iMessage را از طریق برنامه PhoneLink به رایانه های شخصی ویندوزی بیاورد. این راه حل ها تا حدودی مشکلات پیش روی کاربران را در هنگام ارسال پیام بین دستگاه های iOS و اندروید کاهش می دهد.
9- اپل هنوز آیفون تاشو را عرضه نکرده است
شاید جالب ترین چیزی که در حال حاضر در صنعت گوشی های هوشمند شاهد آن هستیم، ظهور گوشی های تاشو باشد. به طور طبیعی، تلفن های تاشو هنوز مورد توجه قرار نگرفته اند، اما محبوبیت آنها علیرغم مشکلاتشان همچنان در حال افزایش است. تقریباً همه سازندگان اندروید در حال کار بر روی گوشیهای تاشو بهعنوان چیز بزرگ بعدی هستند، اما اپل در این مورد سکوت کرده است که گویی ارزش دنبال کردن آن را ندارد. چیزی که اوضاع را بدتر می کند این است که افشاگران و تحلیلگران در مورد تاریخ عرضه آیفون تاشو اختلاف نظر دارند. و برخی سال 2023 را پیشبینی میکنند و برخی سال 2025 را پیشبینی میکنند. این نگرانکننده است زیرا آیفون تاشو میتواند مشتریان را دوباره منتظر بمانند و صنعت گوشیهای هوشمند را سریعتر به سمت آن سوق دهد.
آیفون در سال های اخیر گیج کننده شده است
وقتی صحبت از آیفون به میان می آید، اپل از رویکرد “اگر خراب نیست، آن را تعمیر نکن” استفاده می کند.
داشتن آیفون یک شاهکار به نظر می رسید، اما اکنون این امر عادی شده است. از یک طرف به نظر خوب می رسد زیرا موفقیت محصول را نشان می دهد، اما از طرف دیگر شعار اپل «متفاوت بیندیشید» بیشتر به عنوان یک اسم دیده می شود تا یک شعار.
انتهای پیام