ایجاد زیرساخت برای تست ایمنی خودرو در داخل کشور

امسال با راه اندازی مرکز تست، تمامی تست های کیفی خودروها در داخل کشور انجام می شود تا براساس دستور 8 ماده ای رئیس جمهور، خودروهای باکیفیت تولید شود.
در گذشته کیفیت خودرو را بر اساس ستاره های ایمنی سنجیده می کردند، خودروی باکیفیت دارای پنج ستاره ایمنی بود، هر چه خودرو کیفیت پایین تری داشته باشد ستاره ایمنی کمتری دریافت می کرد. اما باید دید چرا لیست خودروهای ستاره دار قبل از ۲ سال منتشر نمی شود؟
آقای تاجیک مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می گوید: در گذشته کیفیت خودروها هم در انتهای خط تولید و هم بر اساس نظر مصرف کننده ارزیابی می شد. این رتبه بندی ستاره و مدل مقایسه با آنچه در سطح بین المللی رتبه بندی شده بود قابل مقایسه نبود، زیرا این روش رتبه بندی یک روش کیفیت محلی و ملی و مدل مبتنی بر ایمنی بود.
وی افزود: این مقایسه برای مصرفکننده گمراهکننده بود، یعنی خودرویی که در داخل تولید یا مونتاژ میشود بر اساس استانداردهای ملی گاهی 5 ستاره ایمنی میگرفت، در حالی که خودرویی در بینالمللی که دارای نشان ایمنی معتبر بود، 4 ستاره میشد.
مدیرعامل جامعه بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می گوید: از این پس برای 5000 تولید، تست تاب آوری در صورت بروز حادثه انجام شود؛ اکنون بازرسان از طرف وزارت ایمنی و سازمان استاندارد در مرحله خطوط تولید خودروسازان و از طرف وزارت ایمنی و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان از هنگام تحویل گرفتن خودرو توسط مشتری حضور دارند. از طرف خودروساز، تماس می گیرند و از مرکز تماس با مشتری بازخورد می دهند. از مصرف کننده جمع آوری می شود.
2 سال پیش سازمان ملی استاندارد خودروسازان را موظف کرد که خودرو در مرحله تولید بررسی شود و کیفیت نیز در همان مرحله سنجیده شود.
گزارشی از فایزه شعبانی، خبرنگار ارشد گروه تحریریه خبرگزاری صنعت