سایر موضوعات

صندوق توسعه حمل و نقل باید هر چه سریعتر فعال شود

absnews

بر اساس اعلام بازوی پژوهشی مجلس، یکی از اهداف تشکیل این صندوق که قرار است به صورت سهامی عام اداره شود، تامین مالی و حمایت از سرمایه گذاری نامزدهای غیردولتی در توسعه ناوگان کشور است. زیرساخت ها و حمل و نقل و بهره برداری از آنها و حمایت از صنایع و کسب و کارهای دانش بنیان.

همچنین در حوزه ناوگان، پیشنهادهایی که بر ارتقای شاخص‌های بهره‌وری بخش حمل‌ونقل متمرکز می‌شوند باید برای دریافت تسهیلات و خدمات در اولویت قرار گیرند.

مرکز پژوهش های شورای اسلامی:

از سوی دیگر در بخش‌های توسعه ناوگان، اولویت تامین ناوگان از تولیدات ملی باید در تسهیلات ارائه شده توسط صندوق رعایت شود.

برگزاری منظم جلسات برنامه ریزی شده با دستگاه های دولتی ذیربط، شناسایی اولویت ها و تهیه بسته های سرمایه گذاری، اعلام حمایت های صندوق از این بسته ها و نشست با صاحبان سرمایه برای تبیین بسته های سرمایه گذاری آماده شده، این هدف را محقق می کند.

این مرکز به منظور ایجاد امکان استفاده از سرمایه گذاری خارجی در بخش حمل و نقل پیشنهاد کرد بسته های سرمایه گذاری جذاب با حمایت صندوق تهیه و توسط وزارت امور خارجه و رایزنی های اقتصادی ایران در خارج از کشور در مجامع هدف معرفی شود. . زیرا حمایت صندوق برای کاهش ریسک سرمایه گذاری منجر به ایجاد فرصت های سرمایه گذاری جذاب تری در بخش حمل و نقل ایران خواهد شد.

مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاداتی برای فعال سازی صندوق ارائه کرده است. از جمله تخصیص و جذب منابع برنامه ریزی شده برای تامین سرمایه اولیه در بودجه 1401 و پیش بینی مابقی سرمایه در بودجه 1402.

همچنین این مرکز با هدف همسویی تسهیلات صندوق با اولویت های واقعی حمل و نقل کشور تاکید کرد که خدمات صندوق در حوزه زیرساخت های حوزه حمل و نقل تنها باید در راستای اولویت های شناسایی شده باشد. در طرح جامع حمل و نقل کشور – که در حال تدوین و تکمیل است.

با توجه به گذشت بیش از 5 سال از تصویب قانون احکام ثابت برنامه‌های توسعه کشور و عدم اجرای ماده 48 آن در خصوص تشکیل صندوق توسعه حمل‌ونقل، مرکز پژوهش‌های مجلس خواستار فعال‌سازی این صندوق شد. در اسرع وقت.

مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: تداوم ارتباط صندوق توسعه حمل‌ونقل با وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه این وزارتخانه از یک سو و سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی حمل‌ونقل از سوی دیگر کمک‌کننده خواهد بود. برای عملکرد کارآمدتر صندوق.

این مرکز در گزارش خود با تاکید بر اینکه شرایط و سازوکار تامین بودجه فعالان حوزه حمل و نقل و علاقمندان به سرمایه گذاری در این حوزه هنوز مشخص نیست، اعلام کرد: با توجه به زمان بر بودن تصمیمات مالی و تدوین طرح های سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران. ، ضروری است و فرآیندهای بهره مندی از خدمات صندوق در اسرع وقت تدوین و اعلام شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به فعال نشدن صندوق توسعه حمل و نقل پرداخت و پیشنهاداتی برای فعال شدن این صندوق ارائه کرد.

در این گزارش خاطرنشان می شود علیرغم گذشت بیش از 5 سال از تصویب قانون دستورات ثابت برنامه های توسعه کشور که در ماده 48 خود تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل را پیش بینی کرده است، اما کمبود فعال شدن این صندوق همچنان مانع از بهره مندی کشور از اهداف پیش بینی شده، این صندوق است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا