چین در حال کار بر روی بازار خودروهای الکتریکی است. اما اکنون به دنبال رقابت دیگری با تسلا است. چین میخواهد در مسابقه رباتهای انساننما که قرار است جایگزین کارگران انسانی در خطوط تولید خودروهای الکتریکی شوند، پیروز شود.
به گزارش رویترز، بیش از بیست شرکت چینی ربات های انسان نما خود را در کنفرانس جهانی رباتیک در پکن به نمایش گذاشتند. این ربات ها برای کار در کارخانه ها و انبارها طراحی شده اند. از دیگر نکات جالب این نمایشگاه نمایش قطعات دقیق و حساس مورد نیاز برای ساخت ربات است که همگی در چین تولید می شوند.
نیروی محرکه این صنعت نوظهور چینی همان چیزی است که صنعت خودروهای الکتریکی را در دهه گذشته هدایت کرده است: یارانه های دولتی، رقابت شدید قیمت از سوی بازیگران چندگانه و زنجیره های تامین عمیق.
کارشناسان چینی معتقدند که نقطه قوت اصلی صنعت ربات های انسان نما چین برتری آشکار آن در یکپارچه سازی زنجیره تامین و قابلیت های تولید انبوه است. در این نمایشگاه، تبلیغات زیادی در مورد نقش سیاستهای شی جین پینگ در توسعه «نیروهای مولد جدید» در فناوری انجام شد.
زمستان گذشته، شهر پکن یک صندوق دولتی 1.4 میلیارد دلاری برای صنعت رباتیک انسان نما چین افتتاح کرد. شهر شانگهای نیز اخیراً اعلام کرده است که طرحی 1.4 میلیارد دلاری برای این صنعت دارد.
گلدمن ساکس انتظار دارد ارزش بازار جهانی ربات های انسان نما تا سال 2035 به 38 میلیارد دلار و فروش آن به 1.4 میلیون برسد. بر اساس برآوردهای این شرکت، هزینه مواد اولیه و تولید هر ربات بدون در نظر گرفتن هزینه های تحقیق و توسعه، در سال 2023 به 150 هزار دلار رسیده است.
“اثر گربه ماهی” تسلا بر صنعت رباتیک انسان نما چین
هنگامی که تسلا در سال 2019 کارخانه خود در شانگهای را افتتاح کرد، مقامات چینی گفتند که پیشگام خودروهای الکتریکی “اثر گربه ماهی” بر صنعت چین خواهد داشت. اثر گربه ماهی زمانی اتفاق میافتد که یک رقیب بزرگ و قدرتمند در یک بازار باعث شود رقبای ضعیفتر خود را بهبود بخشند. درست مانند گربه ماهی باعث می شود ماهی های کوچک سریعتر شنا کنند.
اکنون به نظر می رسد که ربات Optimus تسلا نیز چنین تأثیری بر صنعت چین داشته است. تسلا Optimus را در سال 2021 معرفی کرد. ایلان ماسک معتقد است ربات ها این پتانسیل را دارند که در طول زمان از خودروها مهم تر شوند.
تسلا از رویکرد هوش مصنوعی Optimus استفاده میکند که مبتنی بر نرمافزار «کاملاً خودمختار» این شرکت برای خودروهای الکتریکی آن است. شرکت ایلان ماسک در زمینه هوش مصنوعی از چین جلوتر است، اما چینی ها می گویند که می توانند هزینه های تولید را در طول زمان کاهش دهند.
تسلا همچنین Optimus را به عنوان یک مانکن در یک جعبه Lexiglass در کنار Cybertruck در نمایشگاه امسال به نمایش گذاشت. اما بسیاری از رباتهای انساننمای چینی با تکان دادن، راه رفتن یا حتی بالا انداختن شانهها عملکرد بهتری داشتند. البته ربات تسلا همچنان یکی از محبوب ترین ربات های این نمایشگاه بود و افراد زیادی با آن عکس می گرفتند.
یادداشتی در کنار Optimus نوشته بود: “سال آینده بیش از هزار نفر مانند من در کارخانه خواهند بود.” تسلا اعلام کرده است که سال آینده از نمونه های اولیه فراتر خواهد رفت و Optimus را در تعداد کم تولید خواهد کرد.
امروزه چین بیشترین تعداد ربات های صنعتی را در کارخانه های خود دارد. تعداد ربات های صنعتی در چین سه برابر کشورهای آمریکای شمالی است. با این حال، کارشناسان می گویند حداقل 20 تا 30 سال طول می کشد تا ربات های انسان نما به استفاده تجاری گسترده برسند و حتی در این صورت چین زمان خواهد داشت تا به یکی از قدرت های بزرگ در صنعت تبدیل شود.
منبع خبر: https://digiato.com/robotics/china-robot-makers-chase-tesla-deliver-humanoid-workers
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز