سایر موضوعات

راه حل رقابتی شدن بازار خودرو واردات است/ مردم در صف خرید خودرو قرار نگیرند



سخنگوی شورای رقابت با اشاره به اینکه راه حل رقابتی شدن بازار واردات خودرو این است، خاطرنشان کرد: وقتی بازار به صورت غیرمنطقی محدود می شود، تمایل به افزایش قیمت دارد. اگر اجازه دهیم درصدی از خودرو وارد شود، رفاه مصرف کننده افزایش می یابد و خودروسازان از قیمت ها راضی خواهند بود.

اسماعیل شجاعی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به تعیین قیمت کارخانه ای خودروهای ملی و خودروهای مونتاژی، اظهار کرد: این قیمت گذاری بر اساس حسابداری بهای تمام شده سال قبل است و امکان اصلاح قیمت ها بر اساس بعدی وجود دارد. تغییر می کند. محاسبات در یک دوره سه ساله، در شش ماه تجدید نظر شود. خودروسازان و افراد می توانند به قیمت گذاری اعتراض کنند و این اختلال در بازار است که نه خودروساز و نه مصرف کننده از آن راضی نیستند. بنابراین باید به قیمت مناسبی دست پیدا کنیم که بتواند هر دو طرف را راضی کند.

وی با تاکید بر اینکه راه حل این است که بازار واردات خودرو رقابتی شود، گفت: زمانی که بازار به صورت نامعقول دچار محدودیت می شود به سمت افزایش قیمت ها می رود. اگر اجازه دهیم درصدی از خودرو وارد شود، رفاه مصرف کننده افزایش می یابد و خودروسازان از قیمت ها راضی خواهند بود. اما زمانی که شرایط تورمی و محدودیت های مختلف ایجاد می شود، معمولا خودروسازان تقاضای افزایش قیمت را دارند.

سخنگوی شورای رقابت با بیان اینکه ممکن است قیمت ها پس از بازنگری کاهش پیدا کند، گفت: اگر شش ماه دیگر تورم وجود داشته باشد نمی توان قیمت خودرو را ثابت نگه داشت. باید طوری عمل کنیم که خودروسازان به جای اینکه مردم در صف باشند، به وضعیتی برسند که مازاد عرضه باشد. باید امکان واردات خودروهای خارجی فراهم شود و محدودیت های عرضه و طرح هایی مانند جوانی جمعیت برداشته شود. وقتی مازاد عرضه وجود داشته باشد، قیمت ها نیز کاهش می یابد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا