سایر موضوعات

راه آهن همدان – سنندج رسما به بهره برداری رسید / سوت قطار بعد از 18 سال در کردستان به صدا درآمد + فیلم و عکس

به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز از سنندج ، سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان امروز در ادامه دومین سفر استانی خود به استان کردستان، پروژه راه آهن همدان – سنندج را صبح امروز در قالب چشم انداز مثبت به بهره برداری رساند. نظام مقدس جمهوری اسلامی برای اتصال کردستان به خط راه آهن. کشور باید در عمل ثابت شود.

راه آهن همدان – سنندج یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین پروژه های حمل و نقل کشور است. ساخت آن در اوایل دهه 70 پیشنهاد و در سال 1362 به تصویب رسید و ساخت و اجرای آن از سال 1363 آغاز شد.طول این پروژه راه آهن تقریباً 150 کیلومتر و شامل 7 ایستگاه شامل 3 ایستگاه اتوبوس و 4 ایستگاه مسافربری می باشد.

راه آهن همدان – سنندج در سه قطعه توسط شرکت زیرساخت و توسعه حمل و نقل کشور احداث شد که قطعه اول به طول 64.5 کیلومتر، قطعه دوم به طول 56 کیلومتر و قطعه سوم به طول 29 کیلومتر.

.

خط آهن تهران – همدان در سال 1395 به بهره برداری رسید اما جاده همدان – سنندج پس از 19 سال به بهره برداری رسید. این پروژه که از سال 1363 آغاز شد تا سال 1401 تنها 63 درصد پیشرفت داشت و هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شد و در مقاطع مختلف به دلیل عدم پرداخت مطالبات کارآفرین و کارگران، کار متوقف شد. اما سال گذشته دور اول تکمیل شد: رئیس جمهور در شش ماهه نخست امسال 1400 میلیارد تومان و 500 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد.

این خط ریلی برای اولین بار استان کردستان را به شبکه ریلی کشور متصل می کند و پیش بینی می شود در فازهای بعدی تا مرز باچماق و خاک عراق و سوریه امتداد یابد.

با افتتاح این پروژه، معایب به مزیت تبدیل می شوند. امنیت بالا در سفر، سرعت بالا و هزینه کم از جمله مزایای این هدیه دولت به کردستان است. در صورت استفاده از شبکه ریلی خطر تصادفات و سایر حوادث رایج در جاده ها به حداقل می رسد و بسیاری از تجار و بازرگانان شرکت های حمل و نقل ریلی بین المللی یا داخلی را برای حمل کالاهای خود انتخاب می کنند.

23 مرکز استان را به شبکه ریلی متصل کنید

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز اجرای پروژه های ریلی را این شرکت بیان کرد و یادآور شد: در دولت سیزدهم پروژه های ریلی در حال ساخت در اولویت قرار گرفتند و پروژه های با فیزیکی بالاتر. پیشرفت و هزینه ها اولویت بندی، تکمیل و به بهره برداری رسید. بر این اساس سال گذشته پروژه زاهدان-کش به عنوان بخشی از کریدور ریلی شرق کشور به بهره برداری رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بهره برداری از 4 پروژه دیگر به طول 407 کیلومتر راه آهن جدید در سال جاری پیش بینی شده است که در این میان راه آهن بستان آباد – تبریز به بهره برداری رسیده و مرکز شرق را به هم متصل می کند. استان آذربایجان.

به گفته خادمی، پروژه دوم اتصال کردستان به شبکه ریلی و ساخت راه آهن همدان – سنندج که بخشی از کریدور شرق به غرب است، بود. با اجرای این پروژه بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی متصل شد. شبکه راه آهن کشور

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هدف این مسیر ریلی را تمرکز بر حمل و نقل کالا دانست و افزود: در تلاش هستیم تا کارخانه ها را برای استفاده از امکانات به این شبکه ریلی متصل کنیم. تاکنون 3.4 هزار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و ارزش فعلی آن 15 هزار میلیارد تومان است که یکی از جامع ترین مسیرهای ریلی با زیباترین ایستگاه سنندج است.

یک مرد 19 ساله کرد می خواهد صدای سوت قطار را بشنود

استاندار کردستان در حاشیه این مراسم ضمن قدردانی از نگرش مثبت دولت اعلام کرد: امروز 19 سال انتظار کردستان برای شنیدن سوت قطار به ایستگاه آخر رسیده است، امیدوارم مردم خوشحال شوند.

اسماعیل زارعیکوشا با بیان اینکه رایزنی ها و کارهای مقدماتی برای تصویب ادامه این پروژه تا مرز باشماق در حال انجام است، گفت: ارزش فعلی راه آهن سنندج بیش از 20 هزار میلیارد تومان است. در این دولت حدود 2200 میلیارد تومان برای این خط ریلی هزینه شد.

به گزارش ای بی اس نیوز؛ در فاز اول این پروژه امکان جابجایی 300 هزار مسافر و 600 هزار تن کالا در سال پیش بینی شد و این ظرفیت مهم خط ریلی کردستان در بلندمدت تا 600 هزار مسافر و 3 میلیون مسافر مطالعه و برنامه ریزی شد. تن کالا در سال

انتظار 19 ساله مردم استان کردستان با بهره برداری از پروژه راه آهن همدان – سنندج یکی از بزرگترین و مهم ترین پروژه های ملی رئیس جمهور به پایان رسید.

absnews481/+

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا