به گزارش ای بی اس نیوز، خیراله خادمی – مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیرساختهای حملونقل کشور – در گفتوگو با ای بی اس نیوز، گفت: منتظر تکمیل این پروژه از سوی روسها و چینیها نیستیم و همچنین راههای دیگری را نیز پیشبینی میکنیم. تامین مالی در داخل دولت
به گزارش ای بی اس نیوز، راه آهن رشت – آستارا یکی از پروژه های اولویت دار ریلی کشور است که برای آن سه روش تامین منابع از طریق روسیه، تامین مالی داخلی و جبران نفت در نظر گرفته شده است و باید دید با توجه به کدام روش تکمیل می شود. به تاکید مسئولان
به گزارش وزارت راه و شهرسازی در بیان اهمیت خط ریلی رشت – آستارا گفت: این خط ریلی به طول 162 کیلومتر تکمیل کننده کریدور شمال – جنوب بندرعباس به رشت است. و سپس از رشت به آستارا می رسد و با تکمیل آن ایران از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا متصل می شود.
افندی زاده تاکید کرد: برای پاسخگویی به این حجم تقاضا باید ظرفیت کشور را هم در حوزه زیرساخت ها و هم در توسعه ناوگان به ویژه لکوموتیو و واگن افزایش دهیم.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه راه آهن رشت – آستارا نقش حیاتی در ترانزیت کشور دارد، افزود: در سیزدهمین نشست مشترک ایران و روسیه با این کشور توافق شده است. برای حمل 10 میلیون تن کالا تا سال 2023 و سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان نیز با حمل 15 میلیون تن کالا موافقت کرده اند که نشان دهنده وجود تقاضای کافی برای بار است.
هزینه تکمیل راه آهن رشت – آستارا 800 میلیون یورو برآورد شده است و با توجه به تمایل روسیه برای مشارکت در تکمیل این پروژه ریلی به عنوان حلقه مفقوده شمال – جنوب، جلسات مشترک مسئولان وزارت راه برگزار می شود. و شهرسازی برای حضور و سرمایه گذاری مسکو در این پروژه نیاز به تامین اعتبار و تسریع در پیشرفت این پروژه بزرگ و مهم بود.
افندی زاده افزود: به همین منظور تفاهم نامه دوجانبه ای بین ایران و روسیه پیشنهاد شده و تفاهم نامه سه جانبه ای نیز بین ایران، روسیه و آذربایجان منعقد شده که پیرو بیانیه مشترک وزرای سه کشور به امضا رسیده است. در این تفاهم نامه 16 ماده در مورد ساخت و بهره برداری از پروژه راه آهن وجود دارد که شامل تعیین نوع طراحی خط با احتساب عرض خطوط ریلی این پروژه می باشد.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: بنابراین تعداد قطارها افزایش می یابد و می توانیم بوژی های آستارا و رشت را جایگزین کنیم، مسئولان کشور باید تصمیم بگیرند.
وی ادامه داد: عرض خطوط ریلی در کشور ما 1435 میلی متر و عرض خطوط در آذربایجان و روسیه 1520 میلی متر است، بنابراین باید از خطوط ریلی ایران بین رشت و آستارا استفاده کنیم، اما پیشنهاد می شود یک ریل سوم در کنار شبکه ریلی کشور قرار گیرد که 1520 میلی متر است تا قطارهای با عرض استاندارد و عرض از شبکه ریلی ما عبور کنند که البته باید از نظر علمی و فنی بررسی شود.
انتهای پیام
افندی زاده دومین موضوع مورد بحث با روسیه را تامین مالی دانست و گفت: نوع سرمایه گذاری روسیه در این پروژه، نحوه طراحی، بهره برداری و نحوه مشارکت دو کشور در دست مذاکره است. در توافق اولیه قرار است تملک زمین به عهده ایران باشد و نوع ساخت و بهره برداری نیز در تفاهم نامه ها مذاکره شده است.
مذاکره با روسیه برای اجرای تفاهم نامه 16 ماده ای مشارکت در راه آهن رشت – آستارا
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: دولت روسیه علاقه مند است در تکمیل راه آهن رشت – آستارا مشارکت کند تا در قالب وام یا روش های دیگر به تامین مالی این خط ریلی کمک کند. به همین دلیل است که در ماه های اخیر مذاکراتی با دولت روسیه برای توسعه ترانزیت بین دو کشور انجام شده است.
در همین راستا شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی پروژه راه آهن رشت – آستارا را مهمترین پروژه ریلی کشور دانست و گفت: علیرغم مذاکره با روسیه و آذربایجان برای مشارکت در تکمیل این خط ریلی، این پروژه با حضور روسیه و در صورت تکمیل بدون حضور این کشور انجام می شود تا بتوان از آن برای افزایش ترانزیت کشور استفاده کرد.
بودجه روسیه چگونه خواهد بود؟
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: علیرغم مذاکره با روسیه و آذربایجان برای مشارکت در تکمیل خط ریلی رشت – آستارا، این پروژه را با حضور یا بدون حضور روسیه تکمیل خواهیم کرد تا می تواند برای افزایش ترانزیت کشور استفاده شود. .
وی در خصوص حضور قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) در پروژه راه آهن رشت-آستار گفت: قرارگاه خاتم نیز با توجه به اهمیت این پروژه در ابتدا اقداماتی را انجام داد و پس از تفاهم نامه دوجانبه با روسیه به دنبال آن خواهیم بود. برای پیمانکاران برای تکمیل خط در اسرع وقت.
وی در پایان تاکید کرد: حدود 80 درصد ترانزیت کشور از طریق جاده انجام می شود و حمل و نقل ترکیبی یعنی حمل و نقل کالا از طریق دریا، ریلی و جاده نیز باید ترویج شود.
پروژه رشت – آستارا مهمترین پروژه ریلی کشور است