سایر موضوعات

راهکار عملی برای رفع کمبود بنزین استفاده از ظرفیت CNG است – اخبار نفت و انرژی – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، حمیدرضا سهرابی عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی CNG کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تا چند سال پیش بیشتر انفجارهای خودروهای دوگانه سوز در هنگام سوخت گیری مربوط به جابجایی باک بود که بنا به دلایلی از جمله قاچاق، برای دستکاری مخازن استفاده می شد، اما انفجارهای اخیر به دلایل دیگری مانند تاریخ انقضای مخازن خودروها و فرسودگی مخازن به دلیل شرایط نامناسب نگهداری آنها بود.

وی افزود: عمر مفید و قابل استفاده باک خودروها 15 سال است و حدود یک میلیون خودرو که بیش از 15 سال پیش به دوگانه سوز تبدیل و این باک ها را نصب کردند، امروز دارای مخازن فرسوده هستند که نیاز به تعویض دارند.

سهرابی خاطرنشان کرد: بسیاری از مواردی که باک خودرو به دلیل شرایط نامناسب نگهداری فرسوده شده است با بازرسی چشمی قابل تشخیص است و از سوخت گیری این خودروها جلوگیری می شود تا تصادفی رخ ندهد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با اشاره به مشکل کمبود تقاضا در بخش CNG گفت: وزیر محترم صامت که پیگیر واردات خودرو بودند، خودروهای برقی یک لیتری، خودروهای 2 و 3 لیتری را در لیست خودروها قرار دادند. خودروهای وارداتی، اما خودروهای CNG سوز مورد توجه آنها قرار نگرفت و در صورتحساب ها و طرح های مربوط به واردات خودرو سهمی به این خودروها نداده است.

وی افزود: برای رفع کمبود بنزین تنها یک راه حل عملیاتی و کوتاه مدت وجود دارد و آن استفاده از زیرساخت های موجود برای تامین CNG است و نه تصمیم خاصی لازم است و نه صرف هزینه و سرمایه گذاری این راه حل را اجرا کنید، زیرا زیرساخت وجود دارد و باید مورد استفاده قرار گیرد و فقط باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

سهرابی اذعان داشت: متأسفانه سوخت CNG فقط برای خودروهای اقشار ضعیف یا کم درآمد معرفی شد، در حالی که در همین کشورهای همسایه خودروهای لوکس بنزینی، بی ام و و مازراتی با سوخت CNG در جاده ها تردد می کنند.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه زیرساخت های تامین CNG ایران شبیه زیرساخت های دیگر در دنیا نیست، گفت: در دهه 80 5 میلیارد دلار برای ایجاد این زیرساخت هزینه شد. اما در پایان دهه 1980 30 میلیارد دلار درآمد داشت که برای کشور به این معنی بود که هیچ سرمایه‌گذاری تا این حد برای کشور سودآور نبوده است.

وی افزود: متاسفانه با کاهش تقاضا در بخش CNG، مصرف 24 میلیون مترمکعبی CNG در سال گذشته به 21 میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته است.

سهرابی با انتقاد از کم توجهی دستگاه های ذیربط دولتی به مسائل ایمنی خودروهای بنزینی گفت: 5 سال از صدور مصوبه ایمنی خودرو می گذرد اما نه تنها این مصوبه اجرایی نشده است بلکه باخبر شدیم این مصوبه مهم به زودی توسط انجمن ملی پخش فرآورده های نفتی منتشر می شود و لغو می شود.

در ادامه رضا نیکزاد عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی CNG در جمع خبرنگاران گفت: ظرفیت فعلی تامین CNG در کشور با زیرساخت های موجود روزانه 45 میلیون متر مکعب است که در صورت استفاده کامل از این ظرفیت این معادل 45 میلیون لیتر بنزین در روز است که با مصرف CNG جایگزین می شود و نه تنها مشکل ناهماهنگی بنزین حل می شود، بلکه می توانیم صادرکننده بنزین نیز باشیم.

وی افزود: مشکل اصلی صنعت CNG این است که مدیر مناسبی ندارد. طی 11 سال گذشته، تنها 300 جایگاه CNG ساخته شده است که از این تعداد 120 جایگاه توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

نیکزاد مصوبه شورای عالی اقتصاد را ظرفیت بسیار خوبی برای جایگزینی باک های فرسوده خودروها دانست و گفت: از ظرفیت این مصوبه می توان برای تعویض باک های 400 تا 500 هزار خودرویی که باک آنها فرسوده و در دولت تعویض می شود استفاده کرد. هزینه ای که باعث افزایش امنیت سوخت گیری CNG می شود.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی GNC گفت: اینکه مدیر پروژه جدید GNC شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز مسئولیت توسعه LPG را بر عهده دارد از اتفاقات خنده دار و عجیبی است که رخ داده و مشخص نیست چگونه است. مسئول توسعه CNG قادر به توسعه LPG در خودروها خواهد بود.

وی افزود: این موضوع یکی از شواهدی است که می گوییم CNG متولی واقعی ندارد.

نیکزاد درباره هزینه‌های ایستگاه‌ها در سال جاری گفت: برآوردها نشان می‌دهد که هزینه‌ها 160 درصد افزایش یافته، اما حق امتیاز 60 درصد افزایش یافته است. اما با رسیدن به هفتمین ماه سال، افزایش کارمزد هنوز اجرایی نشده است که امیدواریم این مصوبه دولت که ابلاغ شده به زودی اجرایی شود.

absnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا