راهکارهای رئیس فراکسیون مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا

رئیس فراکسیون مدیریت شهری در ادامه خاطرنشان کرد: با گسترش خطوط حملونقل ریلی، ایجاد مسیرهای ایمن و جذاب برای دوچرخهسواری و پیادهروی، میتوان بهطور غیرمستقیم شهروندان را به عدم استفاده داوطلبانه از خودرو ترغیب کرد و هر چه در این زمینه به موفقیتهای بیشتری دست پیدا کنیم، میل و رغبت را کاهش دهیم. شهروندان برای استفاده از وسایل نقلیه موتوری اعم از موتور، خودروهای سواری و تاکسی، امید است از وضعیت آلودگی هوا و حتی ترافیک شهر کاسته شود. راه حل برون رفت از این معضل مکرر ورود هماهنگ دولت و مجلس است. تخصیص اعتبار بیشتر به اجرای پروژه های حمل و نقل عمومی.
پیرهادی همچنین خاطرنشان کرد: قانون کیفیت هوا تقریباً 5 سال پیش در 34 ماده تصویب شد که هدف آن کاهش تدریجی آلودگی هوا بود، اما هنوز نهادها و سازمان های مرتبط با آن نتوانسته اند به یک نتیجه مشترک در خصوص علت هوا برسند. . وی بیان کرد: علاوه بر لزوم اجرای این قانون و اجرای اقدامات و هماهنگی های لازم، باید به این نکته نیز توجه داشت که مدیریت شهری در کشورهای پیشرفته دنیا دیگر به دنبال ارتقای کیفیت خودرو یا ارتقاء کیفیت خودروها نیست. سوخت در شهرهای پیشرفته دنیا برای حل مشکل ترافیک، مبلمان خیابان را تغییر می دهند، مسیرهای دوچرخه سواری جذاب و ایمن ایجاد می کنند، دوچرخه های مشترک، پارکینگ دوچرخه و امنیت را رایج می کنند و استفاده را دلپذیرتر می کنند. دوچرخه و روزانه و ترامواهای زیرزمینی شهری
وی در ادامه گفت: آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد که در سال گذشته 20 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند. در شهری مانند تهران که تعداد خودروها 6 برابر ظرفیت معابر عمومی است، حتی اگر تمام خودروهای شهر برقی و هیبریدی شوند، نمی توان آلودگی هوا را به طور کامل حل کرد زیرا بیشترین ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون در اثر اصطکاک سطح لاستیکی با آسفالت ایجاد می شود. ربطی به برقی بودن یا نبودن ماشین نداره.
رئیس فراکسیون شوراها، مدیریت شهری و روستایی مجلس خاطرنشان کرد: حدود 80 درصد آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه تهران متاثر از وسایل نقلیه موتوری است و تنها 20 درصد ناشی از فعالیت های معدنی، صنایع آلاینده ساکن و سرمایش است. منابع گرمایشی منازل و تولید گرد و غبار در اطراف تهران بازخواهد گشت.
تشویق شهروندان به کاهش ترافیک درون شهری
انتهای پیام
به گزارش ای بی اس نیوز، محسن پیرهادی با بیان اینکه در سال های اخیر رقابت شهرهای پیشرفته دنیا برای ترغیب مردم به عدم استفاده از وسایل نقلیه موتوری است، اما هنوز درباره علت آلودگی هوای کلانشهرها به توافق نرسیده ایم، گفت: اگر تعداد بزرگراهها و پارکینگهای طبقاتی را افزایش دهیم، میزان استفاده شهروندان از خودروهای شخصی افزایش مییابد و نه تنها ترافیک شهری، بلکه آلودگی هوا و سایر مشکلات مرتبط را افزایش میدهیم.
لزوم تغییر مبلمان خیابانی و تعمیم دوچرخه های مشترک
نماینده مردم تهران در شورای اسلامی با تاکید بر اینکه راه حل های کوتاه مدت معضل آلودگی تهران را حل نمی کند و باید به دنبال راهکارهای اساسی و بلندمدت باشیم، گفت: طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده حدود 80 درصد هوا آلودگی کلانشهرهای تهران به ویژه متاثر از وسایل نقلیه موتوری است و 20 درصد مابقی ناشی از فعالیت های معدنی، صنایع آلاینده ثابت و سیستم های سرمایشی و گرمایشی منازل و منابع تولید گرد و غبار در اطراف تهران است. بنابراین مهم ترین راه حل برای برون رفت از این وضعیت، کاهش انگیزه استفاده از وسایل نقلیه موتوری در ترافیک درون شهری است.