سید روح اله لطیفی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، در پاسخ به سوالی درباره چالش های تجارت با آفریقا اظهار داشت: طی سه دهه گذشته و در زمان دولت های مختلف توسعه روابط با قاره آفریقا اعلام شد. مهمترین باشد یکی از اهداف بود و این موضوع در دولت قبل به اوج خود رسید، اما در سال پایانی دولت سیزدهم علیرغم استفاده از امکانات و توجه ویژه رئیس جمهور با وجود افزایش واردات با شیب ملایم. و علیرغم دو سال متوالی رشد و دو برابر شدن صادرات نسبت به دولت دوازدهم، اما در سال 1402 صادرات مستقیم کشور از حدود یک میلیارد و 150 میلیون دلار در سال 1401 به حدود 700 میلیون دلار رسید و همین روند در دوره اول تکرار شد. 6 ماهه امسال با وجود تغییر دولت، صادرات کشور نسبت به نیمه اول سال قبل بدون تغییر باقی ماند. اگر صادرات 5 و 10 میلیارد دلاری هدف کوتاه مدت کشور اعلام شد، دولت چهاردهم بر توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه به ویژه آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین تاکید کرد.
آفریقا 54 کشور دارد و به دلیل بازار وسیع، مواد معدنی ارزشمند، نیاز به سرمایه گذاری در صنعت، زیرساخت ها، سوخت، خدمات فنی و مهندسی، غذا و کشاورزی، قاره فرصت ها نامیده می شود. بسیاری از آنها در قرون مختلف با استعمار و غارت منابع کشورهایی مانند فرانسه، انگلیس، ایتالیا و … را به این قاره کشانده اند و برخی نیز در سال های اخیر به دنبال تقویت روابط تجاری با کشورهای این قاره و تسریع روابط اقتصادی و تجاری با آن.
ترکیه به صادرات خود به آفریقا یارانه می دهد
وی با اشاره به اینکه کشورهایی مانند چین، آمریکا، ترکیه، امارات و هند به سرعت حضور خود را در این قاره آغاز کرده اند، گفت: این کشورها نیز خدمات ویژه ای را به فعالان اقتصادی خود برای حضور و حضور در آفریقا ارائه می کنند. خدماتی مانند حمل و نقل مستمر با یارانه، وام های کم بهره، برگزاری نمایشگاه های متعدد، انجام مطالعات تجاری و … که همگی باعث شده تا کشورهای همسایه ما امارات و ترکیه در مجموع 50 میلیارد دلار تجارت با آفریقایی ها داشته باشند. . ، این میزان تنها در سال های اخیر به کمتر از 5 میلیارد دلار رسیده است.
لطیفی ادامه می دهد: قاره آفریقا که دومین قاره بزرگ جهان است با معادن بزرگ طلا، الماس، مس، آلومینیوم و خاک های حاصلخیز سالانه بیش از 1.2 تریلیون دلار تجارت دارد که بیش از نیمی از آن وارداتی است. . و کمی کمتر از آن صادر می کند و کشورها سعی می کنند قطعه بزرگتری از این پای را بدست آورند.
و از مواد اولیه این قاره در معادن ثروت تولید می کنند و از نیروی کار تحصیلکرده، فعال و جوان در پروژه های زیربنایی استفاده می کنند، اما علیرغم ظرفیت زیاد برای رفع نیازهای تجاری کشورمان در بازار آفریقا، کارشناسان، ظرفیت شروع کار را دارند. یا تعمیرات اساسی پالایشگاه ها و پتروشیمی ها، معدن و فرآوری، کشاورزی نوین و غیره. و اراده دولت به معنای عام و رؤسای جمهور به عنوان عالی ترین مقام اجرایی، مگر در سال های 1400 و 1401 که شاهد جهش در این زمینه بودیم، آیا حضور ما در آفریقا بسیار کم است؟
لزوم ایجاد یک خط دریایی اقتصادی و مکرر برای توسعه تجارت با آفریقا
این کارشناس تجارت خارجی وی تاکید کرد: با توجه به استعمار و پیشینه ذهنی منفی مردم آفریقا در کشورهای استعمارگر در طول قرون و تاریخ گذشته و همچنین احترام به ایرانیان آفریقایی، نگاه مثبتی به مردان تجار، صنعتگران و سرمایه گذاران ایرانی در کشور وجود دارد. کشور ما نیز با ترس از مردم کشورهای مختلف آفریقایی از توانمندی ها و تجربیات تکنولوژیک کافی در زمینه های مختلف برخوردار است و بازار آفریقا در بیشتر موارد به محصولات ایرانی در سبد محصولات مصرفی خود نیاز دارد.
وی با بیان اینکه با وجود این قابلیت ها و حوزه گسترش تجاری، الزاماتی وجود دارد که مانع از افزایش تجارت با آفریقا می شود، گفت: ایجاد خطوط منظم، اقتصادی، تکراری و مستمر به سمت کشورهای آفریقایی، شمالی و غربی است. در شرق و جنوب این قاره، نمایش محصولات ایرانی و آفریقایی با برگزاری رویدادها، ایجاد کانال های اطلاع رسانی موثر، اعطای یارانه برای صادرات به آفریقا برای مدت محدود تا اطمینان از شناخته شدن محصولات در بازار، با راه اندازی انتقال وجه. مسیرها، معرفی و نظارت بر پروژههای آفریقا در قالب BOT یا BOO، جوینت ونچر، راهاندازی و تولید مشترک برند، راهاندازی پالایشگاه، خطوط CNG، تولید دارو، گردشگری، استخراج معادن با منافع مشترک بزرگ، تقویت دیپلماسی اقتصادی، به طوری که تجار ما که عادت دارند کالاهای خود را در درب کارخانه یا فوب در بنادر ما بفروشند، منافع خود را در فروش به مقصد و بازارهای هدف می بینند که می تواند در زنجیره تامین و به سمت زنجیره ارزش سودآور باشد، تجار با تقویت بسته بندی و توجه به آن. به سلیقه مشتری و هل دادن به بازار.
لطیفی تاکید کرد: بازار آفریقا بازاری است که شامل دارو، مواد غذایی، سوخت، خودرو، نیروگاه و صنایع دریایی است. مشتقات نفت، کاشی و سرامیک و مصالح ساختمانی، فرآوری طلا، جواهرسازی، شیرآلات، لوازم خانگی، پوشاک و کفش، لوازم الکتریکی، ظروف پلاستیکی و شیشه ای و غیره. در کنار آهن و فولاد، قیر و اوره نیز خریدار و خریدار هستند. همینطور است و در کنار آن کشورهای دیگر نیز روی آن تمرکز دارند و ما باید تا دیر نشده روی آن تمرکز کنیم و کسب و کار صنعتگران ما باید نقش جدی داشته باشد و با سرعت و شتاب های متعدد به صادرات بیش از حد برسد. 20 درصد میلیارد با این قاره
absnews