راهکارهایی برای تقویت بازار سهام و افزایش اعتماد سهامداران
نماینده ناظر مجلس در شورای عالی بورس و اوراق بهادار گفت: برای رونق بورس نیازمند تقویت صندوق تثبیت بازار، تسهیل در روند انتشار اوراق تامین مالی شرکت ها و کاهش سهم دولت هستیم. اوراق قرضه در بازار سرمایه با هدف افزایش سهم بخش خصوصی در بازار اوراق.
مجتبی توانگر در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به لایحه بودجه 1403 در بورس و توجه به سهامداران، اظهار کرد: انقباض بودجه در نظر گرفته شده برای سال 1403 آثار مغلوبی بر اقتصاد و در نتیجه بر بازار سرمایه خواهد داشت. متأسفانه سهم اوراق دولتی در بودجه افزایش یافته و امکان تأمین مالی بخش خصوصی از بازار سرمایه را کاهش داده است. بنابراین از منظر متغیرهای کلان اقتصادی، روند چندان مطلوبی برای بازار سرمایه در سال آینده مشاهده نمی شود.
انتظار می رفت نقش صندوق تثبیت بازار سرمایه و منابع آن در بودجه 1403 تقویت شود.
وی در عین حال گفت: با تحولات مثبتی مانند تثبیت نرخ خوراک و نرخ انرژی برای صنایع، رشد کمتر از تورم حقوق معادن دولتی و منافع مالکیت بوده است. قرار بود نقش صندوق تثبیت بازار سرمایه و منابع آن در بودجه 1403 تقویت شود اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفت.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره راهکارهای رونق بازار سرمایه گفت: برای رونق بورس، تقویت صندوق تثبیت بازار، تسهیل در روند انتشار اوراق تامین مالی شرکت ها در بازار سرمایه و کاهش سهم اوراق قرضه دولتی در بازار سرمایه با هدف افزایش سهم بخش خصوصی در بازار. ما به اوراق نیاز داریم
شرط اصلی اعتمادسازی در بین سهامداران، قابل پیش بینی کردن اقتصاد است.
وی در خصوص نحوه افزایش اعتماد سهامداران نیز گفت: شرط اصلی ایجاد اطمینان در بین سهامداران در بازار سرمایه، قابل پیش بینی بودن اقتصاد و داشتن برنامه ریزی منسجم برای توسعه و غلبه بر اختلافات و چالش های اقتصادی است. کسب و کار شامل تغییرات مکرر قوانین، بی ثباتی نرخ ارز و قیمت کالاها و همچنین تصمیمات اختیاری و قیمت های اجباری است تا سرمایه گذاران بتوانند با توجه به شرایط قابل پیش بینی در بازار مشارکت و سرمایه گذاری کنند.
این عضو ناظر شورای عالی بورس و اوراق بهادار همچنین با تاکید بر اینکه روند انتشار اوراق مالی توسط شرکت ها در بازار سرمایه تسهیل شود، افزود: انتشار انواع اوراق مالی از اوراق مشارکت گرفته تا صکوک و استصناع. همه کشورها ظرفیت های مناسبی برای تامین مالی شرکت ها دارند اما مشکل اینجاست که ظرفیت جذب اوراق در بازار در اختیار شرکت های دولتی و خود دولت است و حتی فضای زیادی برای انتشار اوراق بخش خصوصی باقی نمی ماند.
ما هیچ محدودیت خاصی برای تامین مالی شرکت ها در بازار سرمایه اعمال نمی کنیم.
وی ادامه داد: از نظر قوانین و مقررات محدودیت خاصی برای تامین مالی شرکت ها در بازار سرمایه نداریم اما در حوزه اجرا سازمان بورس باید جدیت بیشتری در انتشار اوراق تامین مالی شرکت ها داشته باشد.
وی با انتقاد از اینکه هنوز شرکت های سرمایه گذاری استانی به مردم واگذار نشده است، گفت: تعلیق 2 ساله این شرکت ها در شرایطی که مدیریت شرکت های سرمایه گذاری ضربه ای به سرمایه مردم و اعتماد آنها به بازار سرمایه وارد شده است. در دست دولت بوده است. باید دقت شود که با بازاریابی مناسب ارزش سهام این شرکت ها کاهش پیدا نکند.
ابن عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در تمامی موارد بازگشایی نماد این شرکت های سرمایه گذاری باید با اصلاح روند مدیریتی این شرکت ها و حضور شخصیت های متخصص در محل سیاسی همراه باشد. ارقام و مدیریت مناسب اقدامات در بازار سرمایه.
صنایع با محیط تجاری و چالش های سرمایه گذاری جدی مواجه هستند
وی با بیان اینکه صنایع از نظر فضای کسب و کار و سرمایه گذاری با مشکلات جدی مواجه هستند، افزود: با توجه به نظارت های دوره ای مرکز پژوهش های مجلس و اتاق بازرگانی در خصوص امنیت سرمایه گذاری و فضای کسب و کار، تغییرات مکرر در قوانین و مقررات مشاهده می شود. و بی ثباتی نرخ ارز و قیمت مواد اولیه. اینها مشاغلی هستند که بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند. علاوه بر این موارد، قیمت گذاری اجباری نیز آسیب جدی به صنایع مختلف وارد کرده است. صنایع بیش از نیاز به حمایت جدی و ویژه نیازمند رفع موانع تولید و تجارت هستند. باید تلاش کرد تا اقتصاد قابل پیش بینی باشد.
توانگر همچنین موضوع معافیت مالیاتی ناشران در صورت تجدید ارزیابی را برجسته کرد و گفت: در تجدید ارزیابی هیچ نوع فرآیند اقتصادی منجر به هجوم نقدینگی نمی شود و توان عملیاتی یا مالی واحد اقتصادی تغییر نمی کند و فقط ارزش آن تغییر می کند. از داراییهای موجود واحد بهروز میشود، بنابراین آنچه تحت عنوان تجدید ارزیابی به سرمایه شرکت اضافه میشود، درآمد نقدی مشمول مالیات نمیباشد.
وی در پایان تاکید کرد: در هر صورت باید معیارهای تجدید ارزیابی سخت گیرانه تری وجود داشته باشد تا یک شرکت زیان ده و ناکارآمد به لطف تورم و افزایش ارزش دارایی های خود نتواند با تجدید ارزیابی ساده ناکارآمدی خود را بپوشاند. . از این منظر، باید مراقب تجدید ارزیابیهای غیرواقعی باشیم که ناکارآمدی و زیان شرکتها را در ازای معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی ناشران پوشش میدهد.
انتهای پیام