احتیاط در برابر ایجاد رکود ناشی از کنترل ترازنامه
یک کارشناس بانکی با بیان اینکه سیاست های پولی و اعتباری اقتصادی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نسبت به دوره های قبل تغییر محسوسی نداشته است، گفت: اگرچه سیاست کنترل ترازنامه در کنترل رشد نقدینگی موفقیت نسبی کسب کرده است، اما در آینده این ممکن است باعث رکود شود.
سید عباس پور در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: با گذشت دو سال از روی کار آمدن دولت جدید، سیاست های اقتصادی پولی و اعتباری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نسبت به دوره های قبل تغییر محسوسی نداشته است، اما در مواردی خاص. و سیاست های خاصی را می توان اجرا کرد. وی خاطرنشان کرد: در صورت داشتن جهت گیری و چشم انداز صحیح می توانیم در حوزه پول بانکی گامی رو به جلو برداریم.
وی ادامه می دهد: به عنوان مثال سیاستی که بانک مرکزی از اوایل دهه 1400 دنبال می کرد، کنترل ترازنامه بانکی بود که به عنوان یک سیاست کلان با هدف دوگانه کنترل رشد نقدینگی و اصلاح بخشی از عدم تعادل بانک ها استفاده می شد، با اعمال این سیاست. و کنترل ایجاد پول بانکی از طریق کنترل هزینه ها گامی رو به جلو بود.
این کارشناس اقتصادی در این باره توضیح داد: در طول چهار دهه گذشته سیاست گذار به اشتباه و بدون درک درون زا بودن پول در شبکه بانکی، نتوانسته رشد نقدینگی را در دوره های مختلف با کنترل بانکی کنترل کند. منابع؛ آخرین نمونه بین سالهای 1393 تا 1396 رخ داد که بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی خط اعتباری را تمدید نکرد و دولت نیز همکاری کرد و مجوز استقراض را نه بهطور مستقیم و نه غیرمستقیم صادر نکرد، اما پایه پولی از میزان افزایش یافت. اضافه برداشت و در عین حال رشد نقدینگی افزایش یافته است.
راه کنترل رشد نقدینگی از طریق کنترل خلق پولی بانک ها است.
عباسپور بیان کرد: اما به محض اینکه این تفاهم در تیم بانک مرکزی ایجاد شد، سیاستی اتخاذ کردند و دولت و تیم بدنه اقتصادی را دور هم جمع کردند تا به این نتیجه برسند که راه کنترل رشد نقدینگی از طریق کنترل است. ایجاد پولی بانک ها و محدود کردن سهمیه ها. اعتبار بانکی یک گام به جلو بود. نتیجه این سیاست را نیز می بینیم. رشد نقدینگی بیش از 40 درصد در سالهای 2019 و 2014، اکنون به حدود 25 درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه بخشنامه های سیاست کنترل ترازنامه سیاست جامعی را تشکیل نمی دهد، گفت: در سطح جهان سیاست کنترل ترازنامه و حد اعتبار ترازنامه بانک ها با چند هدف اجرا می شود. یک هدف ممکن است سیاست پولی و کنترل رشد نقدینگی و تورم باشد که یک هدف نظارتی است. مدیریت اعتبار هدف بسیار مهمی است که بسیاری از کشورها به دنبال آن هستند. هر چند در همان سال 1400 که اولین دستورالعمل کنترل ترازنامه بانکی ابلاغ شد، ارائه ارتقاء و اعطای اعتبارات خارج از چارچوب ترازنامه پیشنهاد و به تصویب هیات مدیره بانک مرکزی رسید، اما از طریق شورای ارز و اعتبار به شبکه بانکی ابلاغ نشده است.
این کارشناس اقتصادی توضیح می دهد: شورای پول و اعتبار معتقد است اگر رشد سه تا پنج درصدی از سقف ترازنامه فراتر رود، بسته به بخشی که بیشترین سیاست را دارد، می خواهد از طریق یک سری بانک های خاص مجوز یک سری پروژه های تامین مالی را بدهد. قدرت مذاکره بله، در ابتدای دور قرار می گیرد و طرح های پیشرانه واقعی هیچ شانسی برای تامین مالی نخواهند داشت.
عباسپور ادامه می دهد: مشکل دیگر در بحث کنترل ترازنامه این بود که در شرایط رشد نقدینگی 40 درصدی و تورم 40 درصدی که هزینه های تولید با این ارقام افزایش می یابد و حوزه تولید به درستی یا نادرست به بانک ها وابسته شده است. تسهیلات و سرمایه در گردش وقتی رشد نقدینگی کاهش پیدا می کند باعث می شود یک سری شرکت هایی که قبلا به دلیل رشد هزینه ها از شما تسهیلات دریافت می کردند به دلیل رشد هزینه ها از دریافت تسهیلات از شما منصرف شوند.
کسب و کارهای کوچک و متوسط از مشمولان تسهیلات کشور حذف شدند
وی گفت: داده های منتشر شده از صورت های مالی و تسهیلات بانک های بزرگ و بانک مرکزی نشان می دهد که ظاهراً شرکت های تابعه بانک های دولتی و صنعتی و هلدینگ ها مانند سال های گذشته توانسته اند تسهیلات دریافت کنند، اما بنگاه های کوچک و متوسط که عمده بار اشتغال کشور را به دوش کشیدند، امکانات کشور را رها کردند و با مشکل جدی سرمایه در گردش مواجه شدند.
این کارشناس بانکی با بیان اینکه سیاست گذار با یک سری اقدامات سعی در رفع این مشکل داشت، گفت: به عنوان مثال افزایش درآمد خالص ترازنامه توسعه یافت و شرکت های زنجیره ای با اوراق، اعتبار اسنادی و ضمانت نامه تامین مالی شدند. . اما سرعت پیشرفت این پروژه ها کند است و این ابزارها هیچ اقبالی از سوی تولیدکنندگان نداشته اند.
عباسپور خاطرنشان کرد: از طریق سیاست کنترل ترازنامه اگرچه در کنترل رشد نقدینگی موفقیت نسبی کسب کرده است، اما ممکن است در آینده موجب رکود شود. داده های بازده چک و شامخ و همچنین داده های منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که کشور به آرامی وارد رکود می شود و رشد اقتصادی تا حد زیادی متوقف شده است.
وی با بیان اینکه از این پس بانک مرکزی باید بتواند در بحث اعتبارات بانکی و سرمایه گذاری سیاست های فعال داشته باشد، افزود: ابتدا باید رشد 25 درصدی را برای سال آینده و حدود سه تا پنج درصدی را هدف گذاری کند. بیش از آن ۲۵ درصد به تصویب طرح پیشران با یک سری عناصر در دستورالعمل هیئت ارز و اعتبار می رسد تا امکان مذاکره گروه ها و قدرت های سیاسی برای اخذ تسهیلات خارج از شمول کاهش یابد.
این کارشناس بانکی ادامه می دهد: به عنوان مثال وی اعلام کرد که یک سری تسهیلات بالاتر از سقف فقط به شرکت های بورسی با گردش مالی بیش از 1000 میلیارد تومان و سوددهی در سه سال گذشته اعطا می شود. وی در پایان به مجموعه ای از پروژه ها و مشکلات در زمینه بهینه سازی انرژی، حمل و نقل ریلی و تامین مالی محدود در این حوزه ها اشاره کرد که امکان مذاکره با سایر شرکت های دولتی را به میزان قابل توجهی کاهش داد.
بانک ها در یک دوره زمانی درگیر تجارت مخرب و غیرمولد بودند
عباسپور با تاکید بر جهت گیری اعتبار در کنار سرمایه گذاری بانکی گفت: در بحث سرمایه گذاری بانکی یک افراطی در کشور ما ایجاد شده است و آن این است که از اواسط دهه 80 تا اوایل دهه 90 بانک ها کاملا آزاد بودند. به سرمایه گذاری و شیوه های تجاری مخرب و غیرمولد اجرا شد. اما از سوی دیگر، در سال 1393 با قانون رد تولید، سرمایه گذاری بانک ها به طور کامل ممنوع شد و بانک ها از سرمایه گذاری در بخش های مولد خودداری کردند و به سرمایه گذاری در حوزه هایی که متناسب با آنها بود، ادامه دادند.
وی افزود: با توجه به دیدگاه رهبری که کارآفرینی بانکی را مالکیت ملکی، باشگاه های اوقات فراغت و املاک بانکی تعریف کردند و تاکید کردند که بنگاه های اقتصادی و بانک ها باید در خدمت تولید باشند. . در صورتی که بانک مرکزی در این زمینه برنامه ای داشته باشد تا بانک ها به صورت محدود و مشخص و با استراتژی خروج و ملاحظات رقابتی و ضد انحصاری انگیزه فعالیت های اقتصادی را داشته باشند، پس از ایجاد کسب و کار از این بخش خارج می شوند. ، می تواند داروی رکود و رشد اقتصادی باشد.
این کارشناس بانکی خاطرنشان کرد: البته لازمه همه اینها این است که حداقل برنامه توسعه صنعتی در کشور و در یک سری صنایع محدود و بخش های خاص اقتصادی داشته باشیم و تمام رانت ها در بخش پرداخت تسهیلات اعتباری، سرمایه گذاری و رانت بانک تضمین شده است. در این بخش ها
انتهای پیام