راز کنترل بیشتر و راحت تر دوچرخه های کورسی یا جاده در مقابل شما و در دستتان قرار دارد . دسته فرمان دوچرخه کورسی تاثیر بسیار زیاد و عمیقی بر روی لذت شما از دوچرخه سواری و توانایی هایتان دارد .
اگر دنبال خرید دوچرخه یا قطعات دوچرخه هستید اول در مورد وسیله مورد نظر اطلاعات کسب کنید سپس خرید رو انجام دهید .
در 10 سال اخیر مدل های بسیار زیادی با تنوع بسیار بالایی در بازار ارائه شده اند که همین موضوع میتواند دستتان را در انتخاب باز کند تا بر اساس توانایی و علاقه تان دسته فرمان دوچرخه کورسی خود را انتخاب کنید .
شکل و تناسب صحیح فرمان دوچرخه موقعیتی را فراهم میکند که از بالا تنه شما بدون فشار آوردن به گردن و شانه هایتان محافظت میکند و وزن شما را بین چرخ های جلو و عقب متعادل میکند
با توجه به تنوع مدل ها در بازار جهانی کم کم این مدل ها هم راهشان را به بازار ایران وارد کرده اند تا دوچرخه سواران کورسی بدون ناراحتی و مشکل به دوچرخه سواری ادامه دهند .
رونق این فرمان ها در بازار جهانی با ظهور تنه های جمع و جور دوچرخه در اواخر دهه 1990 میلادی آغاز شد . این بدنه ها که امروزه هنوز هم محبوب هستند دارای تنه های بالایی شیب دار هستند که دامنه بیشتری از ارتفاع را برای دوچرخه سوار فراهم میکند .
پیش از این ، بیشتر قاب ها یا بدنه ها با در نظر گرفتن موقعیت ایده آل کرپی و زین طراحی میشدند .
دوچرخه سواران معمولا میتوانستند دوچرخه خود را با ایجاد تغییراتی در کرپی و ارتفاع زین تنظیم کنند .
فریم های فشرده این روند را تغییر دادند . در حال حاضر فریم به ما میگوید که کرپی و ارتفاع زین را چگونه تنظیم کنیم . دوچرخه سواران برای اینکه خود را با فریم دوچرخه هماهنگ کنند به انواع بیشتری از فرمان و کرپی نیاز داشتند .
در این زمان بود که دوچرخه سواران شروع کردند به گله از اینکه راه های کمی برای تنظیم تناسب دوچرخه هایشان وجود دارد . در همین حال سازندگان از متریال و تکنیک های جدید برای ساخت فرمان استفاده کردند .
کرپی هایی طراحی کردند که بیشتر قابل تنظیم بودند و خم بیشتری ایجاد میکردند . طراحی به کمک کامپیوتر به سازندگان این اجازه را داد تا اشکال ارگونومیک تری طراحی کنند و از لحاظ فنی استحکام بیشتری داشته باشند .
با وجود گزینه های بسیار زیاد ، فرمان به ابزار مهمی برای کمک به دوچرخه سواران برای یافتن موقعیت ایده آل سواری تبدیل شده است . توصیه میکنم با یک متخصص دوچرخه سواری با تجربه مشورت کنید تا بهترین گزینه را برای خود پیدا کنید .
یک متخصص میتواند به شما در انتخابتان کمک کند و باعث شود که در صورت نیاز ، هزینه زیادی نکنید .
با فرض اینکه دوچرخه شما اندازه مناسبی دارد ، کرپی شما باید به شما اجازه دهد تا با خم شدن جزئی ، بتوانید به راحتی ترمز بگیرید . زمانی که دست هایتان روی فرمان قرار دارند ، مچ هایتان باید در یک زاویه راحت باشند و باید بتوانید به راحتی از قسمت دسته فرمان ، ترمز بگیرید .
با تغییر فرمان ، فریمی که مناسب شما نیست درست نمیشود اما میتوانید حس بهتری به دوچرخه شما بدهد و راحتی و کنترل را بهبود ببخشد .
راهنمای کامل فرمان دوچرخه های کورسی یا جاده ای را بخوانید و انواع فرمان ها را بشناسید
فرمان یکی از سه نقطه ای است که بدن شما با دوچرخه تان در تماس است ، بنابراین حتی تغییرات کوچک نیز میتواند تاثیر بزرگ داشته باشد و این یعنی تبدیل یک دوچرخه خوب به یک دوچرخه عالی
واژه نامه فرمان دوچرخه های کورسی
خم ( Bend ) : بخش منحنی فرمان
دراپ ( Drop ) : فاصله عمودی از مرکز بالای فرمان تا مرکز پایین ترین فسمت خم ، فاصله 125 میلی متر یا کمتر ، کم طول میگوند . 128 – 125 میلی متر طول متوسط است و بیشتر از 128 میلی متر طول زیاد است .
دراپس ( Drops ) : قسمت مستقیم فرمان که به سمت دوچرخه سوار امتداد می یابد .
قلاب ( Hooks ) : قسمتی از دراپ که زیر اهرم ترمز قرار دارد
بخش شیب دار ( Ramp ) : بخشی که از بالا به قلاب ها وصل میشود .
بخش دسترسی ( Reach ) : فاصله افقی از مرکز بالای فرمان تا مرکز دورترین امتداد خم ، جایی که دسته های ترمز نصب شده اند . دسترسی کمتر از 80 میلی متر کوتاه است . 80 – 85 میلی متر متوسط است . 85 میلی متر یا بیشتر طویل یا طول زیاد در نظر گرفته می شود .
نکاتی که هنگام انتخاب فرمان دوچرخه کورسی باید به آن توجه کنید
– ریچ یا بخش دسترسی را در اولویت قرار دهید . شما بیشتر وقت خود را بر روی دوچرخه زمانی که دستتان بر روی فرمان قرار دارد ، میگذرانید . بنابراین مهم ترین بخشی که باید به آن توجه کنید ، بخش دسترسی است .
این بخش ترکیبی از کرپی و ابعاد فرمان است . اگر دست های کوچکی دارید ، بهتر است از یک کرپی کوتاه استفاده کنید .
– برای فهمیدن عرض مناسب فرمان ، از یک نفر بخواهید تا از جلوه نحوه قرار گرفتن دست های شما را ببیند . بازوهای شما باید مستقیم به جلو کشیده شوند. برای سواری چند سطحی ، ممکن است برای کنترل بیشتر دوچرخه در زمین های فنی و ناهموار ، حالت دستانتان کمی گسترده تر باشد .
– برای انتخاب شکل فرمان ، شکلی را انتخاب کنید که به شما امکان میدهد به راحتی نوک انگشتان اشاره و انگشتان وسط خود را در اطراف اهرم ترمز در حالی که در قسمت قلاب قرار دارد ، بتوانید بدون هیچ فشاری ترمز بگیرید .
– اگر به فرمان خیلی سبک یا دارای شکل خاصی نیاز دارید ، یک مدل آلومنیومی انتخاب کنید . فرمان های کربنی حتی سبک ترند و لرزش را به خوبی میگیرند اما قیمتشان دو یا سه برابر فرمان های آلومینیومی است .
– برخی از مدل ها دارای فرمان و کرپی اختصاصی هستند . این مدل ها اندازه و اشکال مختلفی دارند و به صورت سرهم یا یک پارچه نصب میشوند . اگر از این مدل ها استفاده میکنید باید بدانید که نمیتوانید فرمان را با برند دیگری تعویض کنید .
نکات گفته شده در راهنمای کامل فرمان دوچرخه های کورسی یا جاده ای بسیار کاربردی هستند و از وارد شدن ضرر به شما جلوگیری میکنند .
اگر از جاده خسته شده اید و میخواهید فضا و ماجراجویی جدید رو انجام دهید خرید دوچرخه کوهستان میتواند شروع ماجراجویی های شما باشد .
نکاتی برای بهبود عملکرد فرمان دوچرخه های کورسی
دسترسی : فاصله زیاد تا فرمان باعث میشود تا کنترل شما بر روی دوچرخه بیشتر شود ( البته فاصله بیش از حد میتواند وزن زیادی را بر روی چرخ جلو اعمال کند ) . برای اینکه موقعیت شما تغییر نکند و تنها فاصله شما کاهش یا افزایش پیدا کند ، میتوانید فاصله کرپی را تنظیم کنید .
عرض : اندازه عرض دست های شما میتواند سرعت واکنش بین فرمان و دوچرخه را تغییر دهد . هرچه عرض دستان شما باریک تر و کم تر باشد ، آیرودینامیک تر است اما در عین حال میتواند لرزش فرمان را افزایش دهد .
هرچه عرض دستانتان بیشتر باشد ، ثبات دوچرخه افزایش پیدا میکند اما اگه دستانتان زیاد باز شود ، باعث میشود تا فشار روی گردن و شانه شما متمرکز شود . اگر فرمانی میخرید که عریض است ، بهتر است فاصله کرپی را تنظیم کنید تا دستانتان زیاد کشیده نشود .
شکل : خم شدن دراپ بر روی وضعیت بدن شما تاثیر میگذارد . پایین آمدن باعث میشود تا در وضعیت مناسب قرار بگیرید اما اگر زیادی پایین بروید بالا نگهداشتن سرتان دشوار میشود .
امیدوارم این مطلب راهنمای کامل فرمان دوچرخه های کورسی یا جاده ای براتون مفید باشه و نهایت استفاده را ازش ببرید .
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز