سایر موضوعات

راهروها این مزیت را دارند که حمل و نقل ترکیبی را به حداقل می رساند

یک کارشناس حمل و نقل مزیت کریدورها را به حداقل رساندن حمل و نقل ترکیبی تا حد امکان دانست و گفت: اگر کالایی بخواهد چندین بار در خشکی و دریا به صورت بین قاره ای وارد شود، هزینه و زمان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

علی ضیایی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، درباره برنامه های ترانزیتی کشورهای همسایه از جمله عراق و تاثیر آن بر ترانزیت ایران اظهار کرد: یک سری طرح های توسعه ای در عراق تعریف می شود که گاهی خودشان تعریف نمی کنند و به صورت مستقیم یا مستقیم ایجاد می شوند. کنترل غیر مستقیم نفوذ کشورهای دیگر و عراقی ها آن را می پذیرند. اما عراق را بازیگری نمی دانم که بخواهد برای ترانزیت ایران مشکلات زیادی ایجاد کند.

وی ادامه داد: با وجود این اگر عراق به دنبال منافع خود باشد به سمت ایران می رود. البته کشورهای دیگر برای آن مزیت هایی ایجاد می کنند. اما اگر عراق نیز به بازار علاقه داشته باشد و بخواهد نقش موثرتری در کریدور زمینی چین و اروپا ایفا کند، با ایران وارد همکاری خواهد شد.

این کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه کریدورهای خارجی و تحمیلی سیاسی کارایی چندانی ندارند، گفت: کریدور راه توسعه کریدور واردات است در حالی که کریدورهای سیاسی و وارداتی تاکنون تجربه موفق چندانی نداشته اند. به عنوان مثال می توان به کریدور میانی اشاره کرد که در آن اجماع برای ایجاد یک کریدور بر خلاف هنجارهای ژئوپلیتیکی شکل گرفت، اما آن طور که باید و شاید عمل نکرد. البته کریدور توسعه عراق مزایای خود را دارد و شاید بتواند در برخی موارد نقش خوبی ایفا کند. اما کریدورها امروزه دارای یک مزیت هستند و در آینده مزایای بیشتری در به حداقل رساندن حمل و نقل ترکیبی تا حد امکان خواهند داشت.

ضیایی با بیان اینکه حمل و نقل ترکیبی وسیله حمل و نقل بسیار مهمی است، افزود: با وجود این اگر کالایی بخواهد چندین بار در سطح بین قاره ای وارد خشکی و دریا شود، هزینه و زمان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. اگر بحث آفرود را مطرح کنیم، می توانیم نقش موثرتری با عراق در کاهش بار ترکیبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: با وجود این من عموما نقش عراق را در کریدور زمینی شرق به غرب می بینم. اگرچه در این مورد استقبال مطلوبی از عراق ندیده‌ایم، اما برقراری ارتباط ایران و مدیترانه مخالفان بین‌المللی زیادی دارد که می‌توانند عراق را تحت فشار قرار دهند، اما مزیت ایران و عراق در مسیر شرق به غرب است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا