رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس: مخالف پول درآوردن خودروهای فرسوده هستیم

رئیس فراکسیون سبز شورای اسلامی مجلس با اعلام مخالفت این فراکسیون با لایحه اخیر دولت و پولی شدن اسقاط خودروهای فرسوده، خواستار اعمال قانون مصوب مجلس شد.
وی همچنین به وضعیت اسقاط خودرو در کشور اشاره کرد و گفت: در سال 1395 ممنوعیت واردات خودرو صورت گرفت و در سال 2018، 7700 خودرو اسقاط داشتیم و در سال 1398 حدود 13 هزار خودرو و در 1400 خودرو 3 هزار خودرو اسقاط شد. قراضه شدند. در حالی که در اوج بین 300000 تا 350000 دستگاه اسقاط شد، یعنی در سال 2018 به نقطه چهلم رسید.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس همچنین گفت: موتورسیکلت یکی از منابع اصلی آلودگی هوا است، اما نکته جالب این است که در سامانه ستاد حمل و نقل، بخشی به هیچ عنوان اسقاط موتورسیکلت تعریف نشده است. و خاطرنشان کرد: در جلسه ای که اخیرا با وزیر داشتیم، ایشان اعلام کردند که هدف ما از لایحه دولت و کسب درآمد برای اسقاط خودروهای فرسوده، اسقاط موتورسیکلت های فرسوده است. آن وقت است که در لایحه ارسالی به مجلس خبری از موتور سیکلت نیست. اگر قرار است خودرو یا موتورسیکلت اسقاط شود و نصب شود، باید در چرخه حمل و نقل فعال باشد و آلایندگی داشته باشد، زیرا تنها در این صورت است که اهداف قانونگذار برای کاهش آلایندگی و مصرف سوخت محقق می شود.
وی بیان کرد: این طرح برای اولین بار در سال 85 مطرح شد و اعتبار خوبی به آن داده شد، اما مبنا به این صورت بود که بر اساس شاخص ها به ازای هر خودرو وارداتی تعداد مشخصی خودروی فرسوده بازنشسته می شود. در ابتدا 200 هزار خودروی فرسوده اسقاط شد و این روند تا سال 1396 ادامه یافت و با تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو، اسقاط نیز به کما رفت.
این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس همچنین خطرات زیست محیطی خودروهای فرسوده را برشمرد و گفت: در سال 2016 بانک جهانی خسارت آلودگی هوای تهران را 2.6 میلیارد دلار در سال گزارش کرده است. ، که در واقع هزینه آلودگی هوا بر سلامت مردم است. وزارت بهداشت با خوش بینانه این رقم را در سال 1400 برای کل کشور 7 میلیارد دلار اعلام کرد. این رقم را به تمام پیشرفت هایی که به خودروسازان داده شده اضافه کنید. وقتی از آلودگی هوا صحبت می کنیم، مستقیماً در مورد انواع درد، بیماری، سرطان و مرگ صحبت می کنیم.
وی گفت: اصل این قانون برای قشر کم درآمد جامعه است و چرا باید شهروندی که خودروی فرسوده با کمترین قیمت دارد و گاه با آن درآمد دارد، خودروی خود را به اسقاط بفرستد؟ دولت باید در جایی از این شهروند حمایت کند اما متاسفانه می بینیم که برعکس است و از خودروساز حمایت می شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن حرفه ای اسقاط خودروهای فرسوده نیز در این برنامه گفت: در لایحه دولت آمده است که هر گاه اختلالی در نظام اقتصادی و تولیدی ایجاد شود، مرجع این اخلال برعهده دولت است. وزارت صمت». اینکه این اختلال چگونه باید توسط مقام مربوطه تفسیر شود، موضوع بحث است، اینکه چگونه تضاد منافع را حل می کند، و این خطر بزرگی است که باید در این لایحه حذف شود، زیرا هر کس هر طور که باشد تفسیر خواهد کرد. خواستن .
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: مجلس یازدهم قانون معلق سازمان صنعت موتور را در سال 1400 تصویب و در خرداد 1401 منتشر کرد که بر اساس یکی از بندهای آن، علاوه بر واردکنندگان خودرو، تولیدکنندگان نیز مجبور به اسقاط خودرو هستند. آنها برای 4 خودرو تولید شدند.
رفیعی گفت: فراکسیون محیط زیست در مجلس کاملا مخالف لایحه اخیر دولت است و از اسقاط خودروهای فرسوده درآمدزایی می کند و قانون مصوب مجلس باید اجرایی شود.
هشدار رئیس اتحادیه مراکز بازیافت خودروهای فرسوده درباره بیکاری کارگران
وی گفت: بر اساس این لایحه و آخرین اصلاحات آن، اگر وزارت ایمنی تشخیص دهد که گواهی اسقاط وجود ندارد، خودروسازان 1.5 درصد قیمت دولتی خودروهای خود را به صندوق توسعه صنایع خودروسازی وزارت حراست واریز می کنند. ، از بین بردن نیاز به اسقاط. آنها ماشین های دست دوم نخواهند داشت.
رئیس فراکسیون سبز مجلس در ادامه مشوق های ارائه شده از سوی دولت را بی اثر دانست و گفت: اساساً در شرایط فعلی اقشار ضعیف خودروی فرسوده دارند و اگر کل روند اسقاط به درستی و قانونی انجام شود صاحب خودرو می شود. می خواهد ارزان ترین ماشین موجود در بازار را برای جایگزینی آن بخرد. .
رفیعی خاطرنشان کرد: این قانون قانون خوبی بود و همه امیدوار بودند روند اسقاط خودروهای فرسوده تسریع شود اما 2 تا 3 ماه از تصویب این قانون نگذشته بود که دولت به رهبری وزارت حراست. سهامدار خودروسازان است، لایحه ای را به مجلس ارائه کرده است که بر اساس آن عملاً اسقاط خودروهای فرسوده متوقف شده و خودروسازان می توانند با پرداخت مبلغی ناچیز از آن فرار کنند.
رفیعی افزود: بررسی ها نشان می دهد که مرگ و میر انسان بر اثر آلودگی هوا چندین برابر مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-19 است، اما از آلودگی هوا نمی ترسیم، زیرا آن را نمی بینیم، زیرا باید سربار آن را در ردیف های مختلف ببینیم. مانند بخش فرآوری، اما متاسفانه ما گلوگاه را برای جلوگیری از آلودگی هوا برطرف نمی کنیم. در عوض میلیاردها دلار خرج قبوض پزشکی می کنیم.
رفیعی افزود: در لایحه دولت تخصیص 20 درصد سهمیه قرعه کشی به خودروسازان مشوق در نظر گرفته شده است در حالی که عصر همان روز وزیر محترم صمت در گفت و گوی تلویزیونی خود اعلام کردند که محصولات سایپا که ارزان ترین خودروها را در اختیار دارند. بازار، دیگر قرعه کشی ندارد و ایران خودرو 4 خودروی آن از قرعه کشی حذف شده و بقیه محصولاتش از ابتدای سال آینده مشمول قرعه کشی نمی شود. به این ترتیب، انگیزه پیشنهاد عملاً بی اثر است.
وی خاطرنشان کرد: طبق لایحه جدید دولت قرار نیست خودروی فرسوده از رده خارج شود، بلکه قرار است صندوقی پر شود که هیچ تضمینی برای هزینه، دخل و خرج آن وجود ندارد و اصولاً خودرویی هم نمی شود. حتی با این رقم هم از سرویس خارج می شود، زیرا هیچ توجیه اقتصادی برای مالک خودروهای دست دوم وجود ندارد. این رقم توسط خودروساز پرداخت نمی شود و این پول از جیب خریدار خودروی جدید خارج می شود، یعنی مردم آن را پرداخت می کنند و خودروسازان یک ریال هم در این زمینه پرداخت نمی کنند.
رئیس انجمن صنفی مراکز بازیافت خودروهای فرسوده خاطرنشان کرد: در صورت پرداخت قبوض 1.5 درصدی یا خرید گواهی اسقاط، شاهد بیکاری 30 هزار کارگر بازیافتی خواهیم بود. مگر کارگران صنعت خودرو و کارگران کارخانه های اسقاط تنها کارگران نیستند؟
وی با بیان اینکه 9 میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور داریم، خاطرنشان کرد: زمانی می توانیم سراغ پول برویم که همه تشویق ها و تنبیه ها را انجام داده باشیم.
مشهدی شریف گفت: محاسبه کرده ایم هر خودروی فرسوده 30 میلیون تومان بیشتر از خودروی نو مشابه مصرف می کند. بنابراین پیشنهاد ما این است که بابت مابه التفاوت مسافت پیموده شده بنزین خودروی نو با خودروی کارکرده به صاحب خودروی کارکرده یک سال غرامت بدهند که این بزرگترین مشوق است.
به گزارش ای بی اس نیوز، سامیه رفیعی نماینده تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات و رئیس فراکسیون محیط زیست شورای اسلامی در برنامه خود گفت: طبق لایحه جدید دولت قرار نیست خودروی فرسوده باشد. اسقاط شده اما قرار است صندوقی پر شود که هیچ تضمینی برای هزینه ها و دخل و خرج آن وجود ندارد.» وی گفت: بحث اسقاط خودروها برای اولین بار در دهه 80 مطرح شده است. زیرا گزارش ها و مطالعات ثابت کرده است که بخش بزرگی از آلودگی هوا به منابع متحرک مرتبط است. پس از آن تصمیم گرفته شد تا خودروهایی که آلاینده های زیادی تولید می کنند به تدریج کنار گذاشته شوند.
انتهای پیام