انتهای پیام
این عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی یادآور شد: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم همین مشکل را داشتیم و آقای عبدالملکی هم خیلی فعال بودند، اما می خواستند اصلاحات را انجام دهند و حرکت ها را به چالش بکشند و وضع کنند. مبانی طبیعی است، این است که نیاز به ظرفیت زمان و مکان داشتند که باید به آن توجه می شد و دیدیم که وزارتخانه چهار پنج ماه بلاتکلیف ماند و نتوانست کار خود را انجام دهد و امیدواریم که جدید وزیر موفق خواهد شد
وزارت حریم خصوصی ترکیبی از چندین وزارتخانه است و سال گذشته رئیس جمهور به کمیسیون اجتماعی نامه نوشت تا وزارت بازرگانی از حریم خصوصی جدا شود و اکثر نمایندگان کمیسیون اجتماعی رای داده اند که این اتفاق بیفتد، بنابراین این وزارتخانه حفظ حریم خصوصی، به ویژه در بخشی که با کاهش قیمت مواد غذایی و قیمت های صادرات و واردات مرتبط است، اما این اتفاق نیفتاد محصول.
عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اگر همه این موارد را کنار هم بگذاریم رویکرد وزیر صمت رویکرد خوبی است. یک وزارتخانه تخصصی الزامات خاص خود را دارد، در این زمینه موفق نبوده است. ، و به دلیل جدا شدن باید این عمل نیز انجام شود.
ذاکر با بیان اینکه این بی کیفیتی در تولید خودرو به یکباره اتفاق نیفتاده بلکه طی چندین سال ایجاد شده است، تصریح کرد: اگر بلندپروازانه فکر کنیم می توان در عرض یک سال یا به استانداردهای جهانی مانند آلمان، فرانسه و ژاپن رسید. دو، اینطور نیست و زمان می برد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر بحث معادن، خودروسازی و شرکت های خاصی مطرح است که اگر بخواهیم در این شرایط ساختاری را به آنها اختصاص دهیم زمان بر است. مثلا اگر آقای فاطمی امین بخواهد خودروسازی را به بخش خصوصی بسپارد باید به نفع بیت المال و مردم عمل کند و از طرفی 250 هزار کارگر را هم نگه دارد. تمام تلاش وزیر صمت بر این بوده که خودروهای بی کیفیت و خطرناک را از بین ببرد و شاهد بوده ایم خودروهایی مانند پراید و سمند از چرخه تولید خارج شده اند و وی نیز در تلاش است تا خودروهای قابل رقابت با تولیدات بین المللی تولید کند و خودروهای شخصی را تضمین کند. ایمنی آوردن
وی یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات وزیر صمت واگذاری تولید خودروهای خاص به بخش خصوصی در شهرهایی مانند تبریز و ارومیه بود که با توجه به نیاز استان واگذار شد. یکی دیگر از تغییرات مهم ساختاری واردات خودرو با قیمتی است که در قانون تعیین شده است و یا برای حل مشکلات صادرات و واردات به واردات خودروهای تراکتوری ادامه دادند.
ذاکر اقدامات فاطمی امین در حوزه معدن را برجسته کرد و گفت: با توجه به اینکه رئیس عالی معادن را در اختیار نفت می دانستند، وزیر شرکت ایدرو و ایمیدرو را پای کار گذاشت و آرام آرام برخی از دستگاه ها را در ما تقویت کرد. ببینید که معادن نقش بیشتری دارند. علاوه بر این رویکرد به معدن نیز تغییر کرده و فکر می کنم آزادسازی معدن که در برنامه آنها بود، انجام شده است.
وی با تاکید بر اینکه سکوت وزیر در این مواقع نباید از بین برود، تاکید کرد: بلکه باید کارها اصلاح شود، بنابراین کمیسیون صنایع و معادن، دولت و نمایندگان باید به سراغ این وزارتخانه بروند تا او راه خود را پیدا کند. در این زمان او به نتیجه رسیده است.
عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی خواستار ادامه کار وزیر صمت شد و گفت: باید امور وزارت صنعت، معدن و تجارت را اصلاح کنیم و در این راستا کمیسیون صنایع مجلس، دولت و نمایندگان باید برای انجام اقدامات خود به این وزارتخانه مراجعه کنند.
نماینده مردم ارومیه در شورای اسلامی، درباره دیگر اقدامات وزیر صمت در حوزه خودرو، یادآور شد: پیش از این، فروش خودرو با قرار و ثبت نام انجام می شد، اما اکنون هرکس ثبت نام کند، آن را ثبت می کند. چند ماه دیگه داده میشه! همچنین تحولی ساختاری در سطح قوانین ایجاد کرده و رقابت بین خودروسازانی مانند ایران خودرو و سایپا و شرکتهای بخش خصوصی مانند مادره خودرو و بهمن خودرو را افزایش داده است. من شخصا شاهد بودم که جلسات مختلفی برگزار شد و از طرفی تولید سکه به تدریج به بخش خصوصی واگذار شد و با تقویت آنها سعی در پرکردن خلاء قبل از انقلاب داشت.
سید سلمان ذاکر در گفت وگو با ای بی اس نیوز، در خصوص برکناری سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: با ادامه کار آقای فاطمی امین موافقم اما معتقدم با تفکیک وزارتخانه ها و رویکرد ساختاری با توجه به تلاش هایی که در این مدت انجام داده اند. ما می توانیم نتیجه خوبی بگیریم و وزارت بازرگانی در مسائل مربوط به قیمت ها داشته باشیم.