سایر موضوعات

چرا سیستم کارآموزی را دوباره راه اندازی کنیم؟

به گزارش ای بی اس نیوز، نظام آموزشی مبتنی بر روش جدید استاد-کارآموزی یکی از روش‌های آموزش فنی و حرفه‌ای است که طی یک دوره آموزشی در محل کار اصلی کارگر، مهارت‌های مرتبط با شغل از استادکار به دانش‌آموز منتقل می‌شود. .

در همین راستا سید سلطان مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کمبود آموزش نیروی انسانی مورد نیاز کشور گلایه می کند و بیان می کند: در حال حاضر نیروی کار متناسب با نیاز کشور آموزش نداده ایم و متاسفانه ، سامانه استاد-شاگردی بسته شده است که باید این سامانه احیا شود تا مهارت کم کارجویان حل شود.

روش جدید کارآموزی کارشناسی ارشد به منظور ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار مطابق با فناوری های روز و پیگیری و تثبیت مشاغل موجود و ضروری در جامعه به ویژه مشاغل خانگی و سنتی با استفاده از توانمندی بخش های غیردولتی در توسعه آموزش های حرفه ای و اجرای سیاست های کلی اشتغال. توسط مقام معظم رهبری و آیین نامه نظام آموزش فنی و حرفه ای مصوب 1390 هیات وزیران و همچنین ماده 21 قانون برنامه پنجم توسعه به منظور استفاده از توانمندی های آموزشی محیط واقعی کار ایجاد شد.

اما وی خاطرنشان می کند که اجرای طرح جدید کارآموزی ارشد علاوه بر گذراندن موفقیت آمیز دوره کارآموزی و کسب تجربه برای کارآموز، فرصت کاهش هزینه ها را برای کارفرما فراهم می کند.

به گزارش ای بی اس نیوز، در روش آموزش کارآموزان جدید، افراد ضمن کسب تجربه و آشنایی با محیط واقعی کار، توانایی های حرفه ای خود را برای ورود به بازار کار و عرصه اشتغال و کارآفرینی به روز می کنند و در جهت به روز رسانی استانداردهای آموزشی گام بر می دارند. با تحول بازار کار .

در حال حاضر در بسیاری از کشورها از جمله کانادا، آموزش رسمی فنی و حرفه ای در مقطع متوسطه آغاز می شود و پس از اتمام دوره متوسطه، افراد آماده ورود به بازار کار در قالب آموزش کارآموزی معلمان هستند.

ابویی می گوید: بهترین شکل اجرای سیستم استاد شاگردی، پیاده سازی آن در واحدهای تولیدی کوچک است، زیرا در واحدهای بزرگ باعث می شود که نیروی کار از طرف شاگرد مورد استثمار و سوء استفاده زمانی قرار گیرد، سپس در شرکت رها شود.

به گفته کارشناسان و فعالان بازار کار، یکی از دغدغه های نظام های آموزشی هماهنگی نظام آموزشی با بازار کار است. در حالی که در روش تربیت معلم کارآموزی، آموزش کاملاً مبتنی بر نیاز بازار کار است، زیرا این آموزش ها در محیط کار انجام می شود و فراگیر واجد شرایط، آموزش های لازم را در محیط کار به صورت واقعی فرا می گیرد، به طوری که بخشی از کار را پوشش می دهد. نیازهای جامعه و هیچ شکافی بین آموزش وجود ندارد و نیازهای بازار کار وجود ندارد.

وی می گوید: امروزه با جوانان جویای کار مواجه هستیم که نتوانسته اند مسیر حرفه ای خود را به درستی طی کنند و به دلیل نداشتن مهارت از حضور در بازار کار منع شده اند.

چرا سیستم کارآموزی را دوباره راه اندازی کنیم؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از مشکلات کشور را کمبود نیروی انسانی متناسب با نیاز کشور دانسته و تاکید می کند که سیستم استاد-کارآموزی در کشور باید راه اندازی مجدد شود.

این روش آموزشی در حال حاضر در بسیاری از کشورها دنبال می شود و آلمان، ترکیه و ایتالیا تجربیات خوبی از این سیستم آموزشی دارند و به کمک این روش نتایج خوبی در استخدام جوانان جویای کار به دست آورده اند.

به گفته این فعال کارگری، به جای تولید نیروی کار ماهر و توانمند، تنها عنوان دکتر و مهندس را به جامعه داده ایم که جامعه باید از جهت گیری به سمت دیپلم فاصله بگیرد و به سمت فرهنگ کار، کارآفرینی و حرفه آموزی حرکت کند.

هادی ابویی، فعال صنفی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، معتقد است: دانشجویان دانشگاه ها باید همزمان با تحصیل دوره های کارورزی، کارورزی و مهارت آموزی را انجام دهند تا دانش و مهارت به هم پیوند خورده و ورود به بازار کار را تسهیل کند.

وی بر لزوم آشنایی دانشجویان با مفاهیم کسب و کار و کارآفرینی تاکید کرد و گفت: دانشجویان باید از مقطع ابتدایی در زمینه کسب و کار فکر کنند، مفهوم اقتصاد را درک کنند و کار را بیاموزند و خروجی کارورزی باید توانمندسازی باشد. منابع انسانی

در طول دوره تحصیلات تکمیلی، دانشگاه ها آموزش های حرفه ای و حرفه ای را برای دانشجویان ارائه می دهند و در کالج ها آموزش کارآموزی و تربیت معلم به طور رسمی به دانشجویان و آموزش کوتاه مدت برای دانشجویان ارائه می شود و ارتقای مهارت به کارگران و متخصصان کارخانه ارائه می شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا