تأمل در آرزوی دیرینه؛ پنجره ای که به اطلاعات حکومتی منتهی شد
راه اندازی پنجره خدمات ملی هوشمند دولت آرزوی دیرینه ای بود که امسال بسیاری از سازمان ها وارد این پنجره شدند و خدمات خود را ارائه کردند.
به گزارش ای بی اس نیوز، تشکیل دولت هوشمند یکی از اهداف مهم دولت سیزدهم است و سرویس هوشمند خدماتی خواهد بود که بدون مراجعه حضوری، آنلاین و بدون ارسال مدارک دریافت شود که کار سختی است. و نیاز به اتصال دارد. پایگاه های اطلاعاتی همه سازمان های دولتی باید اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
دولت سیزدهم برای ارائه هوشمندانه خدمات دولتی اقدامات بزرگی انجام داد و آن را الزام قانونی برای همه دستگاه ها قرار داد. بر اساس قانون دارایی سال 1401 کلیه دستگاه های اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند موظف شدند سه فعالیت انجام دهند، اول اینکه پنجره واحد خدمات هوشمند خود را راه اندازی کنند تا مردم از مراجعه به سامانه های متعدد خود خودداری کنند، دوم اینکه حداقل یک مورد. سوم، پرکاربردترین خدمات خود را به صورت هوشمند از طریق فروشگاه یکجا ارائه میکنند، و سوم، پنجره خدمات خود را به پنجره خدمات ملی هوشمند دولت متصل میکنند. البته دستگاه ها باید دو کار اول را تا پایان شهریور انجام می دادند.
وزارت ارتباطات هشت ماه قبل از مهلت قانونی «پنجره خدمات ملی دولت هوشمند» را در اردیبهشت ماه راه اندازی کرد و در شهریورماه از مجموع 150 دستگاه دارای خدمات عمومی ملی و مشمول قانون، بیش از 40 دستگاه متصل شدند. به پنجره ملی، سایرین نیز در تلاش بودند تا در مهلت قانونی به تعهد خود عمل کنند و از ابتدای پاییز تاکنون دستگاه ها و سازمان های بسیاری به این پنجره متصل شده و خدمات خود را ارائه می دهند. در ادامه این گزارش خدماتی را که برخی سازمان ها به این پنجره متصل کرده اند ارائه می دهیم.
سازمان تامین اجتماعی
یکی از دستگاه هایی که خیلی قبل از مهلت قانونی به پنجره خدمات ملی هوشمند دولت متصل شدسازمان تامین اجتماعی بود. این سازمان با اتصال و به اشتراک گذاری بانک های اطلاعاتی خود در پنجره ملی، تاکنون موفق به ارائه 42 سرویس آنلاین به میلیون ها بیمه گذار شده است که در گذشته برای دریافت خدمات مورد نیاز از محل تامین باید زمان، هزینه و انرژی زیادی صرف می کردند. مراکز اجتماعی شدن
امروزه میلیون ها هموطن برای دریافت خدماتی از قبیل دریافت سابقه خدمات بیمه ای، محاسبه میزان مستمری بازنشستگان، بیمه کارگران ساختمانی، سوابق سلامت خدمات، مدارک الکترونیکی، دریافت تاییدیه از مراجع پزشکی، درخواست برای دریافت خدمات بیمه ای مجبور به مراجعه حضوری هستند. کمیسیون های پزشکی، درخواست هدیه ازدواج و سایر نسخه های الکترونیکی، فاقد مراکز تامین اجتماعی در شهرها و شهرستان ها هستند و می توانند این خدمات را در هر ساعت از شبانه روز و در زمان های بسیار کوتاه و کاملا رایگان دریافت کنند.
خدمات مالیاتی در پنجره واحد خدمات هوشمند
پنجره خدمات ملی هوشمند دولت که به آدرس www.my.gov.ir در دسترس عموم است، دامنه خدمات الکترونیکی است مالیات در قالب «درگاه خدمات الکترونیکی سازمان مشاغل مالیاتی کشور» بدون مراجعه حضوری و با یکبار ورود به مودیان ارائه می شود. این خدمات شامل 19 مورد است که مهمترین آنها سامانه های دریافت و رسیدگی به اظهارنامه، اعتراض و مطالبات، استرداد مالیات و حق ارث است.
سازمان بهزیستی کشور
سازمان بهزیستی کشور، نهادی دولتی است که وظیفه تامین سلامت اجتماعی جامعه را بر عهده دارد و اصلی ترین نهاد ارائه دهنده خدمات به نیازمندان در سراسر ایران است. بسیاری از دریافت کنندگان خدمات اجتماعی نیاز خاصی به دریافت خدمات به صورت آفلاین و الکترونیکی دارند.
فروشگاه مجازی سازمان بهزیستی با 10 سرویس در حال حاضر بر روی ویترین ملی هوشمند قرار دارد. از پرکاربردترین خدمات میز بهزیستی می توان به فرزندخواندگی، خدمات مشاوره ای، صدور، تمدید و ابطال مجوز و پاسخگویی به شکایات مردمی اشاره کرد.
گمرک
گمرک در بین دستگاه های اجرایی یکی از سازمان های مهمی است که دقت و سرعت در ارائه خدمات آن بسیار حائز اهمیت است و هرگونه وقفه و اختلال در ارائه خدمات آن اقتصاد کشور را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. از سوی دیگر همزمان با افزایش روزافزون متقاضیان خدمات گمرکی که به دلایل مختلفی از جمله رونق بازار و رشد اقتصادی رخ می دهد، ادامه ارائه خدمات به روش سنتی عملا غیرممکن است و بسیار عالی خواهد بود. مانعی در ایجاد رضایت مستقیم و غیرمستقیم مردم است.
از این رو، با برنامه ریزی های انجام شده، گمرک جمهوری اسلامی ایران به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل شد تا خدمات گمرکی یکپارچه، سریع و آسان و به صورت آنلاین برای عموم، تجار و بازرگانان در دسترس باشد. فعالان اقتصادی کشور در حال حاضر حدود 50 سرویس شناسایی این سازمان در قالب های وارداتی، صادراتی، ترانزیت داخلی و خارجی، مرسولات پستی ورودی و خروجی و همچنین مسافران با احراز هویت واحد در پنجره ملی هوشمند خدمات دولتی موجود است. متقاضیان می توانند با مراجعه به آدرس my.gov.ir به صورت تمام وقت و غیر فیزیکی از این خدمات استفاده کنند که شامل خدماتی مانند «رویه گمرکی مرسولات پستی ورودی و خروجی»، «صدور مجوز صادرات قطعی» می شود. «صدور مجوز ترانزیت داخلی و خارجی»، «رجستر تلفن همراه»، «تعیین ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی» و «حل و فصل اختلافات گمرکی».
سازمان مناطق آزاد تجاری و صنعتی
سازمان مناطق آزاد تجاری و صنعتی سازمان دیگری است که به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پیوسته است. با توجه به شرایط خاص و حجم بالای خدمات این سازمان، ارائه خدمات مورد نظر در قالب پنجره سراسری خدمات هوشمند دولت گامی مهم در تسریع خدمات مذکور به داوطلبان تلقی می شود.
هموطنان می توانند برای دریافت خدماتی از قبیل صدور، تمدید، اصلاح، انتقال، تعلیق پروانه تاسیس واحد صنعتی به آدرس my.gov.ir مراجعه کنند. صدور، تمدید، اصلاح، انتقال و تعلیق پروانه بهره برداری واحد صنعتی. صدور، تمدید، اصلاح، انتقال و تعلیق جواز تاسیس واحد صنعتی، استخراج ارز، درخواست صدور کارت صنعتگر، درخواست ثبت شرکت برای اتباع ایرانی و همچنین اتباع خارجی، صدور مجوز اقامتگاه بوم گردی و بهره برداری مسافرخانه ، صدور مجوز برگزاری نمایشگاه فرهنگی هنری، درخواست واردات قطعات زنجیره ای و تولید ماشین آلات، درخواست ثبت و اداره کالاهای مسافری و …. در قالب پنجره خدمات ملی هوشمند دولت.
علاوه بر سازمان های ذکر شده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به پنجره خدمات ملی هوشمند دولت متصل است. اجرای قوانین کار، حل مشکلات جامعه کارگری، هدفمندی یارانه ها و برنامه ریزی نظام تعاونی کشور از وظایف اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه است. در حال حاضر پنج زیرمجموعه بدنه اصلی وزارت تعاون، خدمات الکترونیکی خود را از طریق پنجره خدمات ملی هوشمند دولت به نشانی https://my.gov.ir/ ارائه می کنند.
چندی پیشوار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اتصال دستگاه ها به این پنجره حدود 93 درصد دستگاه ها به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل می شوند وی خبر داد و گفت: راه اندازی پنجره خدمات ملی هوشمند رویایی بود که در ابتدا راه اندازی شد و حدود 3000 خدمت از این طریق به مردم ارائه می شود که اتفاق بزرگی است. همچنین نماینده دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات در این خصوص اعلام کرد که از شهریورماه تاکنون 11 میلیون کاربر ثبت نام شده از خدمات این پنجره استفاده می کنند.
انتهای پیام