به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، چندی پیش بحث آزادسازی واردات آیفون به کشور با پیام وزیر ارتباطات در پیام رسان مطرح شد که مهمترین دلیل ممنوعیت واردات آیفون به کشور اعلام شد. پیش از این نیاز ارز برای واردات این دسته از گوشی های تلفن همراه که عموماً بیش از 600 دلار قیمت داشتند.
با این حال، با وجود ممنوعیتها، طی دو سال گذشته شاهد ورود آیفونهای 14 به 16 بدون ثبت نام هستیم که در واقع قاچاق نامیده میشوند. رئیس یکی از سندیکاهای مرتبط با واردات گوشی تلفن همراه در اظهاراتی از ورود یک میلیون گوشی تلفن همراه ثبت نشده به کشور خبر داد.
اکنون که بحث آزادسازی واردات آیفون مطرح شده، این سوال پیش می آید که تکلیف آیفون های قاچاقی که قبلا وارد کشور شده و به صورت غیرقانونی مورد استفاده قرار می گرفتند، چه می شود؟ آیا دولت با توجه به شرایط این تخلف، کالاهای قاچاق وارداتی، توزیعی و خریداری شده را سفید خواهد کرد؟
ادامه عدم اطمینان در خدمات پس از فروش آیفون؛ آیا تجربه آیفون های رفرش شده تکرار می شود؟
نکته دیگر اینکه در سال های اخیر یکی از بزرگترین چالش های واردات آیفون خدمات پس از فروش بوده است. در این مدت شاهد افزایش بی رویه واردات آیفون های ریفربیشد و ریفربیش بوده ایم.
این مشکل اهمیت خدمات پس از فروش را افزایش داده است زیرا این دسته از تلفن های همراه به طور متوسط نیاز به خدمات بیشتری دارند. موضوع مهم در خصوص خدمات پس از فروش این است که ارائه صحیح این خدمات می تواند باعث افزایش طول عمر تلفن همراه و کاهش هزینه های ارزی برای واردات شود.
با وجود این مزایا و همچنین تاکید بر قوانین بالادستی در حوزه موبایل و واردات و همچنین نظارت بر بدنه کنترلی، شاهد آن هستیم که خدمات پس از فروش قابل اعتمادی در حوزه آیفون وجود ندارد. که می تواند منافع مصرف کننده را تامین کند.
بنابراین دومین چالش در خصوص آزادسازی واردات آیفون، بحث خدمات پس از فروش است که هنوز حل نشده است و سوال اینجاست که دولت چه راهکاری برای این موضوع در نظر گرفته است.
absnews